Lite fakta som kanske inte har med detta fall att göra men som kan vara intressant.
Bad Combo av droger kan resultera i hjärtstopp. Särskilt om man blandar psykadelika med kola. Kolan driver upp hjärtfrekvensen, men den naturliga bedövningen sätts ur spel av psykadelikan och det autonoma nervsystemet löper sedan amok.
Har man inget starkt hjärta i den situationen då de inprogrammerade gränserna i det autonoma nervsystemet flyttas så löper man risken att få en hjärtinfarkt. Det är som en ångestattack ggr 20 och det krävs att alla närvarande är vid sina sinnens fulla bruk för att få stopp på det hela fort. Nu pratar jag om att hjärtat slår över 200 slag/min samt att det är som att man slår en knytnäve rakt ut genom bröstet varje slag. Livsfarligt stadium. Jag har sett det med mina egna ögon. I tre timmar kämpade vi för att få personen att få ner hjärtfrekvensen. Vi kylde ner hans bröst, gav honom alkohol, betablockare. Det var nära vi förlorade honom. Kola, gräs och PCP i blandning.
Det första fallet jag känner till är basketspelaren Len Bias (död1986), där en kombination mellan kokain och gräs blev dödlig. Räknas som en kokainöverdos medicinskt, men där gräset har varit den utlösande faktorn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Len_Bias