2020-03-16, 09:40
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Till er som tycker stängda gränser är en bra grej just nu.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangda-granser-stoppar-sjukvardsutrustning

Tegnell hade inte tänkt igenom sin plan om att smitta ned hela befolkningen. Nu blev det svårare för honom att försöka uppnå flockimmunitet utan massdöd. Troligen därför han är sur på alla länder...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Fixa fram lag på att alla måste bära munskydd utanför hemmet och inga handskakningar med det motsatta könet, likt de muslimer ni svennejönsar klagade på tidigare.

Du vill ha fram en lag som ökar smittspridningen? Otur när du tänker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det blir kaos oavsett, det enda som sker nu är att vi får ett längre lidande.
Dock kommer ekonomin igång igen när det blåst över.
Men visst kommer många hamna i kläm.
Jag är inte epidemiolog och spekulerar bara. Min gissning är att karantäner är effektivast om de sätts in vid rätt tillfälle och i lokala kluster. Spekulerade om det i det här inlägget: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-03-16, 09:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du tror att en karantän är en uppdelning av befolkningen i två delar. Hur fan tänker du.
En karantän är att skicka hem alla så spridning upphör.
Man kan göra det nu eller förstöra befolkningen i grunden.

Du verkar ha missat att ingen har påvisat immunitet hittils.

Att skicka hem alla är att isolera.

Jag har ingen aning om hur det förhåller sig, men kan du visa ett enda exempel på någon som bevisligen har dragit på sig Covid-19 en andra gång?

Om inte, så säger logik och empiri att man blir immun , frågan är hur länge.

Vad gäller SARS som är ett likartat coronavirus så finns studier som visar på antikroppar, jag tror det var 6 år, efter genomgången infektion. Länk till studien postades av NurseRatched inatt, sök i tråden.

Jag är dock inte 100 på att det var 6 år, läs studien och rätta mig om jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Hur tänker du här? Allt tyder väl på att det blir mycket värre i Sverige än i Italien? Finns det något som talar för att Sverige kommer klara det bättre?

Vad är det som tyder på att det blir värre i Sverige än Italien?
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Till er som tycker stängda gränser är en bra grej just nu.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangda-granser-stoppar-sjukvardsutrustning

Fast hade vi varit ett lite mer självförsörjande land som Finland som klarar sig själv upp till 1 år utan export om allt skulle stängas. Vi klarar oss i 2 veckor så stort förtroende har vi för Europas samarbeta eller om det är ren dumhet/naiv. För vi inte varit i krig över 200 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Det miniminerar smittspridning.

All forskning visar på att dessa masker ökar smittspridningen. Vad är det du vet som inte världens forskare vet?
Citera
Medlem
För alla er som tror att det är fel att få flock immunitet rekomender jag er att lyssna på den här podcasten mellan joe rogan och michael osterholm .

Lite snabbt OM MIchael Osterholm - is an American public-health scientist and a biosecurity and infectious-disease expert.[1] Osterholm is the director of the Center for Infectious Disease Research and Policy (CIDRAP) at the University of Minnesota and a Regents Professor, the McKnight Presidential Endowed Chair in Public Health, a Distinguished Teaching Professor in the Division of Environmental Health Sciences, School of Public Health, a professor in the Technological Leadership Institute, College of Science and Engineering, and an adjunct professor in the University of Minnesota Medical School,[2] all at the University of Minnesota.[3] He is also on the Board of Regents at Luther College in Decorah, Iowa.[4]

Länken till podcasten https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw

MIchael osterholm skrev en bok för ett tag sedan när han beskrev kina som ett epedemi center och förutspådde att just nästa sars virus skulle komma från just kina med en sidnotering till WUHAN.
Citera
2020-03-16, 09:42
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Är den tredje som dött också en gamling?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är väl ingen som hindrar dig att distansera dig. Lås in dig om du vill. Ingen hindrar dig.

Nu pratar jag om inte om mig själv. Jag pratar om att skolor hålls öppna, och många känner sig pressade att ha kvar barnen i skolan (skolplikt osv). Igen, varför får inte alla som vill möjlighet att låta barnen stanna hemma, samt jobba hemifrån om de kan?

Om målet nu är att stoppa smittan?
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Karin Tegnell Det är alltså en hel klan av tegnellare som systematiskt avfärdar allt som meningslöst och propagerar för att alla skall sitta passiva och invänta kollapsen.

Nja, Hon heter Karin Tegmark Wisell.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/pressbilder/ledningsgrupp/

Det är väl en freudeansk felskrivning av Aftonbladet. Eller så har de blivit blixtkära och gift sig mitt i pandemin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Hur tänker du här? Allt tyder väl på att det blir mycket värre i Sverige än i Italien? Finns det något som talar för att Sverige kommer klara det bättre?

Tror inte smittspridningen är särskilt hög i Sverige just nu, så katastrofen kan vara relativt långt bort. Och om några veckor vet vi om exempelvis Danmark och Norge lyckats med sin smittbekämpning, senast då är det omöjligt att inte följa efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in