2020-03-16, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Antalet experter på coronaviruset verkar öka mer än antalet smittade. Om det nu finns så många riktiga experter borde vi aldrig fått denna epidemi.

Gör de? Har du en källa på det?
Citera
2020-03-16, 07:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det krävs någon som ser till att saker blir gjorda. Jag vet inte ens om militären i Sverige är kapabel till att göra något. Men det kan till exempel gälla karantän, transporter, infrastruktur och en massa andra saker. I en krigssituation av det här slaget krävs att det går snabbt från beslut till handling. Det kan inte bli offentlig upphandling och så utan allt måste styras centralt.

Förmodligen inte. Vi har lagar till sådant här. Om vi har folk till det är en annan femma. Om det verkligen skulle bli kris och det var karantänläge för hela städer. Vem vet. Då måste vi ha folk beväpnade som skjuter om det blir riktig illa. Tror inte vi har det.
Citera
2020-03-16, 07:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Allt funkar ju, mer eller mindre. Du lever i fel land. Diktaturen är ditt drömnäste

En handfallen och kass regering i en liberal demokrati, det är ingen man lutar sig emot i kristider.
Citera
2020-03-16, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Gör de? Har du en källa på det?

:-) jag skrev "verkar". Det är vad jag själv tycker. Det är alltså en personlig upplevelse. Då behövs endast jag själv som källa.
Citera
2020-03-16, 07:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://www.youtube.com/watch?v=miuvQzMvuQc

Tack för videon, den förklarar en hel del
Förklaringen om hur det skulle gå till i ett krig var verkligen pricken över i:et.
Stackars svenskar
Citera
2020-03-16, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du har helt missat att MSB och regionerna har beställt massviis av prylar, men när det spreds i europa så satte man stopp och behöll allt själva - trots att Sverige hade betalt för prylarna.

Var det totalt oväntad? Säger dom "vi är väl förberedda!" och dom har en stor order smittskyddsutrustning från Wuhan, tycker du inte dom ljuger?

Är det egentligen något som är oväntad i situationen? Jag förstår att andra scenario kunna hända, men OM det blev kris så är det ju omöjligt att få genom sådana beställningar. Det kan omöjligt vara oväntad?
Citera
2020-03-16, 07:29
Medlem
Nyheterna.
Nu har huggsexa om dom statliga lönebidragen börjat..Hur i helsike ska detta redas ut och hur länge ska bidragen betalas ut och till vilka?
Det är ju mängder av branscher som drabbas på ett eller annat vis.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du har helt missat att MSB och regionerna har beställt massviis av prylar, men när det spreds i europa så satte man stopp och behöll allt själva - trots att Sverige hade betalt för prylarna.

Tillåt mig tvivla
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
:-) jag skrev "verkar". Det är vad jag själv tycker. Det är alltså en personlig upplevelse. Då behövs endast jag själv som källa.

Okej, ja jag vet inte. Jag trodde inte det fanns några experter på corona, eller möjligtvis är det väl Bruce Aylward som faktiskt samlat in data från kineserna och analyserat på plats i kina, men WHO som han är på lyssnar ju inte regeringens expertis på.
Citera
2020-03-16, 07:31
Medlem
En annan grej.. helt apropå och egentligen inte något man orkar reda ut nu. Men vart fan är alla skattepengar. Vi har liksom nästan världens högsta skatter OCH världens mest oförberedda sjukvård.. hur går det ihop. Vart läcker det? 🤨
Citera
2020-03-16, 07:32
Medlem
messiasibids avatar
I New York och Los Angeles stängs offentliga skolor, restauranger, nattklubbar och barer. - SVT
Citera
2020-03-16, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur ska militären stoppa virus? Jag bara undrar . . .

Du fick ju tydliga och klara exempel. Ombesörja transporter och säkerställa infrastruktur bland annat. Avlasta sjukvårdspersonal, sanera offentliga miljöer. Om du vill att någon ska föreslå försåtsminering och ubåtsattacker får du nog däremot vänta länge.

Kanske dags med lite sömn efter en lång och hektisk natt med psykospatienter och hektiska FB-aktiviteter om vartannat? Vi är ju inte mer än människor. Är man trött så missar man lätt även uppenbara saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in