2020-03-16, 01:03
Medlem
Dbloodss avatar
En annan aspekt om man ska prata om Case Fatality Rate i världen. Nu kanske inte många bryr om vad som händer i Afrika, Indien, Mellanöstern osv, men deras siffror sedan kommer ju definitivt skjuta till höjden. Om ca 10% behöver sjukvård generellt för att klara sig igenom det och 5% behöver intensivvård. Ta ett land som Etiopen. De har en läkare per 10.000 invånare och 7 vents.
Citera
2020-03-16, 01:04
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Kinesiska forskare har kartlagt virusets genom och informerat resten av världens forskare. Forskare som har undersökt genomet ser att viruset är väldigt likt SARS-viruset, men att det har fått en sekvens införd från ett annat virus. Detta menar man inte kan ske av sig självt utan har åstadkommits av människor i laboratorier. James Lyons-Weiler är en forskare som undersökt virusets genom, och han menar att det är mer än 99 procents sannolikhet att viruset har skapats i ett laboratorium.

Viruslaboratorium med den högsta riskklassningen (Biosecurity Level 4) är till för att studera världens farligaste sjukdomsframkallande mikroorganismer. Detta för att se om man kan hitta läkemedel och vacciner mot dessa farliga virus och andra mikroorganismer. Men också för att skapa nya virus som är smittsammare och mer dödliga än de virus vi redan känner till och som kan användas i biologisk krigföring.

Källa tack. Konstigt att det inte är i media.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man behöver inte ta fram piller för övervikt i framtiden..

Men tänk på hur mycket läkemedelsbolagen förlorar när de inte får sälja alla fetpiller i västerlandet
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Men hur är det med matten och logiken.
Det är inte bara dödligheten utan antalet som behöver IVA som ökar antalet döda.
Dessutom verkar det som det som om 20-30% som fått virus får bestående skador och nedsatt immunförsvar.
Flera får viruset och igen och då har en större chans att dö.

Dessutom vet vi inte hur farlig den andra vågen kan bli.

Sverige, Danmark och Norge har lägre siffror. Jag håller med och om vi inte får exponentiell tillväxt i antal döda inom 2 veckor så kan vi andas ut. Men vi följer Italien och kan vara där om ca 2 veckor.

Fast vi följer inte alls Italien, eller det beror väl på hur du räknar. Mina siffror baseras blandas också med en släng optimism.

Men Italien hade redan från start en extrem ökning av dödsfall och kritiskt sjuka. Kolla worldometers så ser du. Finns riktigt bra grafer m.m. där. Man hade över 21 dödsfall när man hade 889 bekräftade fall. Sverige har över tusen fall och säkert ett enormt mörkertal då man gett upp med att testa. Vi har 3 dödsfall. 3!!! Tyskland ser också väldigt bra ut.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Nej jag är tveksam till det också. Visst om vi har tur med inte alltför många dödsfall och att det faktiskt blir en immunitet, ja då kan det ju vara värt det. Men jag tycker inte att man ska hoppas på tur i det här läget, det finns ju inget som säger att det ens existerar någon immunitet, vi hoppas på en höjd motståndskraft i 3-4 månader. Kontentan av att satsa på flockimmunitet istället för att använda karantän kan ju i värsta fall vara att så många blir smittade i onödan och att det drar iväg med antalet döda.

Jag såg att de pratade om att "platta ut kurvan" på presskonferensen idag. Det Tegnell och FHM gör är ju precis det motsatta. Han måste bort, innan det går åt helvete. Vi blir snart paria i världssamfundet. Man kan inte hoppas på tur i sådana här lägen, det är försiktighetsprincipen som ska råda.
Citera
2020-03-16, 01:05
Medlem
Haloumis avatar
Så försökte Kina mörka smittan.

"Förstör alla prover och tig"

Första kinesiska ordern om corona: ”Förstör proverna”

https://www.aftonbladet.se/a/lA5m63
Citera
2020-03-16, 01:05
Medlem
bartrams avatar
Även om man räknar med att bara 50% av befolkningen drabbas under2020-2021 varav hälften i år och att 1% av dessa dör skulle det innebära 25000 dödsfall. I John Campbells videos uppskattas för UK att uppemot 70% får viruset. Siffrorna förutsätter att sjukvården inte kollapsar för då kommer letaliteten raka i höjden.
Jag tror sammantaget att antalet kommer att överstiga 25.000 i år
Citera
2020-03-16, 01:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Fast vi följer inte alls Italien, eller det beror väl på hur du räknar. Mina siffror baseras blandas också med en släng optimism.

Men Italien hade redan från start en extrem ökning av dödsfall och kritiskt sjuka. Kolla worldometers så ser du. Finns riktigt bra grafer m.m. där. Man hade över 21 dödsfall när man hade 889 bekräftade fall. Sverige har över tusen fall och säkert ett enormt mörkertal då man gett upp med att testa. Vi har 3 dödsfall. 3!!! Tyskland ser också väldigt bra ut.

Jag håller med.
Men vi måste vänta 2-3 veckor innan vi kan pusta ut.
Citera
2020-03-16, 01:06
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
En annan aspekt om man ska prata om Case Fatality Rate i världen. Nu kanske inte många bryr om vad som händer i Afrika, Indien, Mellanöstern osv, men deras siffror sedan kommer ju definitivt skjuta till höjden. Om ca 10% behöver sjukvård generellt för att klara sig igenom det och 5% behöver intensivvård. Ta ett land som Etiopen. De har en läkare per 10.000 invånare och 7 vents.

Saken är den att man också överskattar intensivvårdens effektivitet när det gäller svårt sjuka i Corona. Det enda man kan göra är lite respiratorhjälp. Det är typ allt. Visst skulle dödligheten öka lite om sjukvården kollapsade men den skulle knappast mångdubblas som vissa här verkar tro.
Citera
2020-03-16, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag är väl medveten om hur detta fungerar - viruset angriper lungorna direkt, inga bakterier inblandade så ingen antibiotika fungerar.

Däremot har du helt rätt i att det finns resursfrågor - i form av syrgas och respiratorer. Även blinda hönor kan hitta ett korn.

Viruset infekterar cilia-celler och de flesta personers immunförsvar går till effektivt motangrepp, du blir isåfall inte allvarligt sjuk. Det är när immunförsvaret spårar ur som saker snabbt går åt helvete. Det förklarar även organsvikten.

Hursomhelst. Jag vågar påstå att du inte har mycket till aning om vad du pratar om. Och med det tackar jag för mig.

Okej du, men läkare håller inte med dig
"Bristen gäller även förbrukningsmaterial som slangar till avancerade hjärt-lungmaskiner, Ecmo, och läkemedel – framför allt ett par typer av antibiotika som används mot lunginflammation, en vanlig bakteriell följd av virussmittan, beskriver hen."
Citera
2020-03-16, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsko
Har en liten fundering ang symptom, jag har de senaste 4 dagarna haft en lite kittlande känsla långt ner i halsen (typ vid nyckelbenen), sporadisk torrhosta (dock inga attacker utan enstaka hostningar) vilket inte är vanligt för mig. Känner mig frusen men har inte feber och har allmänt ont i kroppen.

Jag är inte orolig för smittan i sig, men undrar om detta kan tyda på att jag är i ett tidigt stadie av virusutbrott?
Oavsett om det skulle vara detta virus eller ej, så är uppmaningen från myndigheter och experter att du ska stanna hemma och undvika kontakt med folk tills du blivit bättre.
Citera
2020-03-16, 01:08
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vilken antibiotika räddar sargade lungor och när måste det sättas in?

Det jag har är Biseptol 480, är bla för lungsjukdomar. Köpte det i polen för ett år sedan. När man varit krasslig i lungorna några dagar, dvs om du har brist på antibiotika, annars direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in