2020-03-15, 17:21
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalSthlm
Det jag är mest orolig för är vår sjukvårdspersonal som måste vara otroligt slutkörda. Hela sjukvården kommer ju förfalla om dom inte får mer hjälp snart.
Min systerdotter med familj sitter i karantän i Norge. Deras son blev coronasmittad av ögonläkaren.
Kan sluta med att sjukvårdens anställda mer och mer insjuknar, det går ju tydligen inte att kolla om man är smittad innan viruset börjar verka.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Och angående de här svenskarna som är i Spanien och annanstans utomlands, och som gråter ut i kvällstidningarna och säger att de skulle göra vad som helst för att få komma hem. VAD TÄNKTE DE PÅ NÄR DE RESTE? De måste ha vetat i veckor att det var ett stort risktagande?

Jag tycker inte att Sverige har något ansvar för att hämta dem nu med specialchartrat plan eller liknande, de resurserna behövs bättre annanstans. (Och de kommer vi nog inte att göra heller.)
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vad är det du inte förstår? Det hjälper inte att stänga gränserna. Smittan finns överallt nu. Stänga gränserna har ingen påverkan på smittspridningen i Sverige..

Vad är det du inte förstår?
Alla våra grannländer har redan stängt sina gränser medan Stefan Löfven drack sitt morgonkaffe.

Stefan Löfven har därför inga gränser kvar att stänga.
Det är redan fixat.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Sverige tar i med hårdhandskarna mot detta virus!

Ännu en uppmaning om att tvätta händerna samt en megainvestering på 75 miljoner kr till MSB för en informationskampanj!

Game over virus!
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Larm rapport från Frankrike nu.

Gammalt. Men viktigt.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Ytterligare en person i Stockholm har dött av coronaviruset.

"På lördagskvällen avled en äldre patient vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna som har konstaterats vara smittad av covid-19", skriver Region Stockholm i ett pressmeddelande.

Hittills har sammanlagt två personer i Region Stockholm som konstaterats smittade av det nya coronaviruset dött.
Citera
2020-03-15, 17:22
Medlem
insaniacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
I min butik uppmanar vi kunder att använda våran handsprit som vi satt ut i entrén innan dom börjar handla. Det finns även engångshandskar. Sedan spritar vi kundkorgar, kortterminal handtag på kylar och frysar och allt vad det kan vara mellan 3-5 gånger per dag, vi har även börjat städa golvet med klorin även om det kan bli en obehaglig doft så tror jag ändå det kan få folk att tänka till. Det gäller att få dom att behandla butiken som en steril miljö.

Jag förutsätter att dom flesta butiker jobbar på samma sätt.

De ja har varit inne på och sett personal
Citygross en del hade handskar inget mer
Coop Handskar
Netto handskar

Bor i hyfsat stor stad

Ingen hade handsprit och är inte så säker på att de spritar kundvagnar/korgar
Får hoppas att det blir praxis runt om i landet snarast
Där du jobbar verkar ni vara föredömliga keep up the good work
Citera
Medlem
Den primära skillnaden i hanteringen mellan Kina och Sverige är att Kina införde tvångskarantän och stängde ner städer för att begränsa smittan. Gulli-gull-Sverige ’uppmanar’ alla sina medborgare att stanna hemma vid symptom. Det är väl den största skillnaden, men om svensken sköter sig och lyssnar på rekommendationerna så kan ju resultatet bli ungefär lika framgångsrikt.

Om majoriteten människor visade respekt för viruset och hur det påverkar riskgrupperna så stannar man hemma vid minsta lilla symptom. På så sätt sprids ju inte viruset för att folk håller sig i sitt hem tills det passerar.

Många skolor, förskolor och företag har förstått detta och sagt att folk ska stanna hemma. Jag hoppas innerligt att fler dagis, skolor, universitet och företag följer i deras fotspår. På så sätt slipper massa människor bli smittade samtidigt och orsaka vårdkaos.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Att avgränsa smittan ter sig som en logisk åtgärd t o m för en femåring.

Vad är det jag missar här?

Kina minskade smittad genom att avgränsa smittan.

Smittan sprids l å n g s a m m a r e så som du beskriver?
Hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Snarare 13 procent internationellt.

Och om du är ung och frisk, hur stor är chansen att du smittas överhuvudtaget? För de som är under 20 står för ca 1 procent av de smittade. Men lägg där till att chansen att dö i covid-19 som frisk 20 åring är maximalt 0,02 procent. Vi börjar alltså närma oss sannolikhwten en på miljonen.

Ärdu rädd för att järnvägsbommen som virats upp just, men trillar ner igen skall råka träffa dig i skallen med dödlig utgång?

Är du rädd för att just du skall råka ut för ett dödligt blixtnedslag?

Eller oroar du dig för att just du skall bli överkörd och mosad av ett CV-90 stridfordon som har bråttom till en militärövning?

Gärna källor på dina lögnaktiga påståenden, tack.
Citera
Medlem
moodyfieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Tur att det här är ett virus då.
Skolla händerna och bär bandage så kan du varken jobba eller använda labbarna.
Citera
Medlem
Hua vi kommer gå under, vi kommer dö allihop. Men med rena händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Det visar vår inkompetenta regering att de inte sköter sitt jobb. När en person missköter sitt jobb blir denne normalt avskedad eller förflyttad. När en regering inte sköter sitt jobb händer ingenting.

Så du tycker vi ska ha omval mitt i den här krisen då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in