2020-03-15, 17:18
Medlem
Haddock93s avatar
Finns det något ”i”-land i världen som är så jävla tafatta och inte exempelvis stänger skolor, stänger gränsen, stänger evenemang över 50 pers m.m.?

Vad jag vet gör alla länder något åtminstone kanske inte alla dessa saker men vissa, vi gör INGA! Måste vara något allvarligt fel på våra styrande.

De mest skrämmande är hur allvarligt andra länder tar det här, att Boris Johnson numera kräver att industrin börjar tillverka respiratorer?! De vet något vi inte vet.

Om man ska vara cynisk så skulle jag tro att vår regering vet det här med men bryr sig inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja det är min slutsats också. De agerade försent och även de som reste tänkte inte längre än till sig själv. Vad säger din bror nu?

Det var min brors kollega, tror inte de har kommit hem till Sverige, tror kollegan med familj är strandsatta där nere...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Angående handtvätt förresten, jag blir tokig på att de inte preciserar mera! Det här är viktigt:

- klipp naglarna korta

- skrubba under naglarna vid handtvätt, gör ren borsten efteråt

- bär inga ringar, armband, armbandsklocka - inget sådant

- ha trefjärdedelsärmar - har man långa ärmar så aktar man sig mer eller mindre omedvetet för att tvätta händerna för högt upp och skvätta för mycket, man vill inte blöta ner tröjärmarna

- gör en liten skål i ena handflatan, häll i tvål eller handsprit, tryck ner andra handens fingertoppar och gnid runt ordentligt. Byt hand. Det är viktigare att just fingertopparna blir rena, för det är dom man stoppar i ögat, munnen och näsan, samt tar i mat med - inte handflatan.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Att stänga gränserna handlar bla om att inte få in nya varianter av corona-viruset, att platta till virusets utveckling så att vården kan ta hand om de allvarligt sjuka. Dessutom finns det fler indikationer att människor kan bli smittade flera gånger av viruset.

Det är inte ens bekräftat att det finns fler "varianter" ännu ditt fån.

Stängda gränser är bara 100% politiska beslut. Det har ingen påverkan på smittspridningen längre. För två månader sedan hade det eventuellt kunnat ja effekt.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Vart det nåt konkret snack om ekonomiska åtgärder t företag? Verkar vara bråttom.

Nej, inte ens det. Bara tvätta händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Självklart att inte reagerat i tid, men folk är också medansvariga. Däremot nu gör de rätt, tills vidare

Så himla idiotiskt att låta statsepidemiologen gå fri för att folk inte gör som han simulerade!

Det är ju derför andra länder gör åtgärder - så folk fattar att dom ska göra så som myndigheterna säger. Det betyder inget om stängde gränser faktiskt fungerar OM DET GÖR ATT FOLK TVÄTTAR HÄNDER BÄTTRE.

Fattar ingen att det är signalpolitik och politiker VET faktiskt hur folk agerar emotionellt. Det är deras yrke. Klarar dom inte att nå genom emotionellt till folk så har dom inte en jobb.

Idioti att låta FHM "övertyga folket" och inte använda sig av politiker och signalpolitik.

Jag har haft långa samtal med insjukna personer, men det är omöjligt att få dom att stanna hemma när dom inte får betalt. Man måste tala skarpt till folk! Det fattar inte FHM i sina datorsimuleringer, men det fattar politiker.

Idioter!
Citera
2020-03-15, 17:19
Medlem
welcometorealitys avatar
Larm rapport från Frankrike nu.

Citat:
Inflammationshämmande läkemedel – som exempelvis Ipren, Treo och Voltaren – kan förvärra konsekvenserna av covid-19. Det säger Frankrikes hälsominister, som uppmanar dem som har feber att i stället välja paracetamol
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Som jag nämnt tidigare. Min brors jobbakollega tilläts dra till norra Italien med barnfamilj och allt på semester. Och då var det samtidigt som Milano exempelvis var satt i karantän.

Det är sjukt. Hade vi stängt gränserna som du säger så hade det haft en enorm effekt. Istället för att sätta 10 miljoner svenskar i karantän.

OM vi hade stängt gränserna, menar du då att man ska stoppa all import och export också? Isåfall går du ju emot dig själv? Du tycker en jävla massa saker på det här forumet men du har inga sakliga åsikter.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Man får lite vad man röstar på.

Inte fan har jag röstat fram Stefan Löfven, det kan jag skriva under på min gravsten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hamstringen är underlig. Vetemjöl borta, men andra typer av mjöl finns, hårt bröd finns det hur mycket som helst av, mycket soppor och krämer kvar. Toapapper och hushållspapper är nästan slut, men näsdukar är kvar. Handsprit är slut, men flytande tvål är det gott om. Varit i sex affärer och letat torrgäst utan framgång

förstår inte riktigt grejen med paniken med toapapper, ska man hamstara finns det ju bra mycket bättre saker att hamsta...
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalSthlm
Det jag är mest orolig för är vår sjukvårdspersonal som måste vara otroligt slutkörda. Hela sjukvården kommer ju förfalla om dom inte får mer hjälp snart.

Med tre döda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Har En Vän Till Mig Som är Väldigt Sjuk, Feber, Hosta Och Svårt Att Andas.
Han Ringde Till Vårdcentralen Och De Sa Att Han Inte Ska Komma Dit Och Bara Stanna Hemma Eftersom Han är Bara 47 år!!!!!!

Vi Vet Inte Vad Vi Ska Göra Längre. Han Har Förmodligen Corona Men De Vägrar Undersöka Honom.
Har ni ringt 1177?
Om det blir kristiskt är det 112 som gälller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in