2020-03-15, 16:30
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag klev ur börsen i höstas och har rätt mycket likvida medel men vågar inte gå in i börsen trots raset. Det känns som att den största shitstormen inte kommit ännu. Avvaktar och tror inte jag missar tåget.
Citera
2020-03-15, 16:35
Medlem
Hej!

Jag är en någorlunda påläst aktienybörjare som skulle uppskatta synpunkter. Jag planerar att investera ett sexsiffrigt belopp hos Avanza(ISK) och jag förstår att ingen kan säga när vi är på botten (förrän i efterhand).

Min plan är följande:
- Investera i börskända svenska företag som tagit rejäla smällar pga corona.
- Köpa billigt för att sedan SÄLJA när marknaden återhämtat sig. Jag har alltså inga planer på långsiktigt sparande för stunden av olika anledningar som jag inte tänker nämna här.

I dagsläget så har jag 0 aktier eller fonder. Beloppet som jag investerar är inte allt jag äger och jag räknar med att sälja inom 2 år.

Tips och råd uppskattas. I mina öron så låter det som att vi närmar oss ett optimalt läge att köpa sina första aktier.

Risken kommer som sagt spridas över kända svenska börsföretag.

Är det en bra plan? Vad hade ni gjort annorlunda? Motivera gärna era svar så att jag kan dra lärdom.

Tack på förhand.
Citera
2020-03-15, 16:40
Medlem
Cameltotems avatar
Tips från coachen.

Ingen kan säga när marknaden vänder, men vi vet att corona är ett tag från vara över så de kommer fortsätta dippa ett tag till.

Så fort saker stabiliseras, smittor per dag minskar.

Då jävlar, kör vi.

Skulle säga 2-4 veckor till kanske.
Citera
2020-03-15, 16:41
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Köpte det billigt, uppe med 30% hehe.
Guld priset går neråt idag
Undrar om Eu länder säljer ut Guld för tillfället ?
Köpläge rent av ?
Citera
2020-03-15, 16:53
Medlem
lifeabroads avatar
Inga vinstvarningar ännu för de större bolagen. Således ser Q1 ganska OK ut. Tror dock vi ska ner en dipp nästa vecka då fler åtgärder och nedstänga länder pågår i Europa. När åtgärdarna lättar och vi får bättre överblick på effekterna så kommer börsen rusa.
Citera
2020-03-15, 16:54
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Dow Jones gick upp 9 procent i fredags väl. Kan man inte tänka sig att börsen går upp en hel del imorgon med anledning av det? Kanske en repris på i fredags, först upp mycket följt av en nedgång...?
Citera
2020-03-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Dow Jones gick upp 9 procent i fredags väl. Kan man inte tänka sig att börsen går upp en hel del imorgon med anledning av det? Kanske en repris på i fredags, först upp mycket följt av en nedgång...?
Händelserna i helgen i Europa och även Sverige lär få konsekvenser, är min hypotes. Det borde väga tyngre än en uppgång i usa i fredags, som även den kan dyka igen...
Citera
2020-03-15, 17:33
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Guld priset går neråt idag
Undrar om Eu länder säljer ut Guld för tillfället ?
Köpläge rent av ?

Det är för att många säljer guldcert och papper för att ta sig in på börsen. Det kan bli en brutal FOMO dennhär veckan pga sånt plus alla blankare som tvingas tillbaka in.

Köp bull med hävstång imorgon. Fed räddar börsen
Citera
2020-03-15, 17:35
Medlem
Basens avatar
Har ni tips på investmentbolag värda att ta en noggrannare titt på i samband med kommande investeringar?
Citera
2020-03-15, 17:36
Medlem
Som det ser ut nu är ju allt annat än en rejäl nedgång även imorron helt ologisk.
Citera
2020-03-15, 17:44
Medlem
SAS permitterar 10 000 personer. Fattar alla pajasar nu att botten är lååååångt ifrån nådd än.
Citera
2020-03-15, 17:47
Medlem
c.showalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
e-handel då? För att kila runt i varuhusen tar liksom udden ur hela idén att stanna hemma.

Syftar på att de kommer sitta med sina avanza-appar och liknande och "träjda".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in