2020-03-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejarnold
Kan jag jobba på matvarulager imorgon eller hade ni undvikit det? Åker kollektivt och bor i Sthlm.

Jobba ska du göra men du ska skydda dig främst genom att
- skicka inte barnen till skolor och förskolor
- täck ditt ansikte inne i tunnelbanan
- osv
Citera
Medlem
Från och med midnatt kommer Bulgarien förbjuda inkommande flyg från Italien och Spanien. (Aftonbladet)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Vi får helt enkelt vänta och se vad gäller det ryktet. Jag är skeptisk.

Upploppen när afrikanerna och araberna ute förorterna inser att sjukvården kollapsat kommer att bli otäckare än viruset i sig.

Dödligheten i deras flockar kommer vara hög dock och många kommer få men för livet. Invandrarna som har tagit till sig den svenska kulturen kommer inte ha detta problem? Högern och vänstern kan väll vara sams över något nu i alla fall. Det kommer behövas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Finnarna har sett döden i vitögat tidigare och hetsar inte upp sig så värst över coronaviruset.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7429672

Nog för att Tegnell talar emot i princip alla experter i andra länder/organisationer, men just gränserna är väl ändå rimligt. Vad ska det hjälpa att stänga gränserna nu? Det finns ju redan absolut överallt och oavsett stängning eller inte så kommer vi bli extremt drabbade. Känns som en poänglös åtgärd. Det är liksom några veckor sent för sån't.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
"Söndag 15 mars håller statsminister Stefan Löfven pressträff tillsammans med generaldirektören för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Dan Eliasson,
generaldirektören för Socialstyrelsen Olivia Wigzell samt
generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlson."
Nu är även Eliasson på banan, vad skulle kunna gå fel då.

Folket ska lugnas och förstå att vi har den bästa av överheter som bara vill vårt bästa.

Eliasson kanske har tvinnat ett nytt armband han vill visa upp.
Citera
2020-03-15, 16:09
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tror Tysklands, Frankrikes och Spaniens handlande forcerade lite handling, tror det kommer stängas gränser idag.
Hoppas verkligen du har rätt men jag är inte särskilt optimistisk så att säga..
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kroatien har stängt sina gränser. Finns ingenstans att läsa om det. Varför har jag funderat över.
Vet det eftersom min sons vän är ihop med en tjej från Kroatien. I Fredags stängde de gränserna.

Klokt.
Alla ansvarstagande regeringar stänger landets gränser i detta läge.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Varför behöver du data från Sverige när det finns data för hela världen?

Tror du att viruset ändrar karaktär för att vi är en humanitär stormakt? Förmodligen tillhör inte skidåkare från alperna riskgrupperna i första hand utan det är när vi får en bredare spridning i samhällsgrupperna som vi ser 20% behöver vård.

Precis som att vi vet att dödligheten för 30 åringar är 0.2% och för 80åringar är den 14%.

För sjuka 80-åringar kan den vara 98%? Vi vet inte ännu för vi har inte så många fall i den åldersgruppen. Det har vi inte fått veta men jag gör antagandet att i Sverige är det övervägande delen unga skidåkare, eller anhöriga till dem.

I Italien har utvecklingen varit helt annorlunda det spred sig tidigt till äldre och dessa äldre smittade nya äldre.

Det går inte att jämföra länder överhuvudtaget som ligger i olika faser och har skilda förutsättningar. Det jämnar ut sig över tid då är det rimligt att jämföra. Men vara noga med förklaring till skillanderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Verkar som att forska från Kanada har gjort ett genombrott ang vaccin för corona viruset

A team of Canadian scientists has successfully isolated and grown copies of the coronavirus — bringing the world a step closer to finding a vaccine to fight the deadly illness.

lite tröstandee nyhet för er som håller och dö av rädsla

https://nypost.com/2020/03/13/canadian-scientists-make-breakthrough-in-coronavirus-vaccine-effort/

Duktigt gjort. Det är en annan fråga om det får släppas på marknanden och den process kommer kanske ta ett år? Tyvärr.
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
ni som har nrk norge kanalen titta på den hela dagen har dem berättar hur allvarligt läget men sverige tittar på .
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Tyskland stänger nu sina gränser mot Österrike, Schweiz och Frankrike. Bara vi kvar då...
Citera
2020-03-15, 16:10
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Verkar som att forska från Kanada har gjort ett genombrott ang vaccin för corona viruset

A team of Canadian scientists has successfully isolated and grown copies of the coronavirus — bringing the world a step closer to finding a vaccine to fight the deadly illness.

lite tröstandee nyhet för er som håller och dö av rädsla

https://nypost.com/2020/03/13/canadian-scientists-make-breakthrough-in-coronavirus-vaccine-effort/

Ärligt talat jag har för mig att man rapporterade om något liknande för typ en månad sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in