Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Nu får EU kritik för att ha lämnat Italien i sticket. Vi kanske inte kan räkna med polackerna nästa gång det brinner i skogarna. Eller italienskt släckningsflyg. Första omgången tog de inte ens betalt har jag för mig.
In a shameful abdication of responsibility, fellow countries in the European Union have failed to give medical assistance and supplies to Italy during an outbreak. China is filling the void.
https://foreignpolicy.com/2020/03/14/coronavirus-eu-abandoning-italy-china-aid/
Tror att Sverige fick stå för uppehälle för piloterna och eventuellt soppa till planen.
Italien har flest brandsläckningsplan i Europa. Detta för att det är effektivare med plan än brandbilar i en så pass bergig miljö som det är i Italien.
Man har ställt dem till EUs förfogande, förhoppningsvis får man viss ersättning från EU för det, eller annars så handlar det helt enkelt om att ställa upp för varandra.
I vilket fall ser de till att tillhandahålla resurser för att solidariskt kunna hjälpa andra.
Polackerna tror jag ställde upp på eget initiativ, till en del för att ge en känga till den svenska regeringen som snackat skit om polackerna.
Sverige ska passa sig för att göra sig stor på andras bekostnad. Häromdagen dömde ju Tegnell ut Italiens sjukvård och menade mellan raderna på att de var sopor jämfört med Sverige.
Säg det till alla därnere som sliter 24/7.
F ö har man bra sjukvård i Italien, sen så finns det väl - precis som på andra ställen - saker som funkar mindre bra.
Vår statsminister sa häromdagen i ett anfall av hybris, att är det nåt land som ska fixa detta med coronan, så är det minsann Sverige ...