2020-03-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Ni blir inte immuna !
Här i tråden finns uppsjö med exempel på folk som fått tillbaka coronan efter 2-3 v.
Coronan är inte som vanliga influensor, och den har redan muterat 1 gång från s till L version och då funkar inte immunitet heller.
Jag tror att man ej vet säkert.
Du får länka till en vetenskaplig artikel eller annat expertisutlåtande som drar slutsatsen att man INTE blir immun, så kommer jag se om jag byter uppfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5542
Inga nya fall i Stockholm idag.
Viruset brukar vara mindre smittsamt på söndagar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Ja men det är ju bara trams.

Trams? Du, det var ingen lek. Symtomen som är vid covid-19 stämmer in på allt jag hade.

Du måste ju vara en blåögd svenne som den där Tegnell om du tar såhär lätt på saken.
Senast redigerad av salsadansaren 2020-03-15 kl. 12:34.
Citera
2020-03-15, 12:32
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du skrev ju att vi har 500 ECMO och ännu fler inom försvaret.

Rätt är att vi har 3-5 ECMO, som kan ökas upp mot 25 i kristid. Samt 526 intensivvårdsplatser.

De mest sjuka behöver ECMO som är en artificiell lungmaskin som syresätter blodet utanför kroppen. Det behövs om "vanlig" intensivvårdsplats inte räcker. Vi kan få hundratals, eller tusentals sådana patienter samtidigt.

Kan man inte kolla på typ Do it yourself lösningar ?
Finns uppsjö med dykutrustningar, syrgastuber för svets etc.
Sen knatar KOL-sjuka personer omkring med batteridrivna syregeneratorer
Kan någon händig snickra ihop något från detta möjliga lager..?
Citera
Medlem
Vad hände då? Varför dör inte folk som flugor i Sverige? Vad väntar viruset på?

Vi skulle ju alla dö. Det har gått veckor och vi har 2 dödsoffer. Fler har dött av 1000 andra orsaker hittils i Sverige i år.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Sverige har agerat för sent och för passivt för att stoppa en spridning. Nu KOMMER Sverige att ha stor spridning.

Vi beräknas ligga ca två veckor efter Italien och vår sjukvård är REDAN oroliga. Medborgare från 40-år och upp kommer att behöva uppsöka sjukvård för att överleva.

Genom att fortsätta testa och genom att agera enligt de exempel som visat sig vara effektiva kan spridningen bromsas så att sjukvården kommer att hinna med att behandla så många som möjligt och på så vis rädda väldigt många liv. Enkel fakta, knappast något att debatera kring.

Ja, det kommer att kosta en himla massa pengar och jag säger inte att jag ska bestämma huruvida vi ska satsa dem eller inte. Däremot ÄR det ett val man gör och regeringen och FHM ska stå upp för det val man gör och inte LÅTSAS som om man har en annan agenda.

Det är medborgarföraktet och hyckleriet som stör mig. Man pissar på medborgarna och tar till alla möjliga åtgärder för att efteråt kunna säga "Vi såg det inte komma..."
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Folksamlingar på 500 personer är för stora om man vill att smittan ska sprida sig i en kontrollerad takt. Österrike har nu sänkt restriktionerna till högst 5 pers. Kom igen nu sverige, agera!
Citera
2020-03-15, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tyckte jag hörde en skarphet i rösten på den reporter som i morse ställde Lena Hallengren mot väggen utifrån det faktum att sjukvården nu börjar få slut på skyddsutrustning.

Frågan ställdes utifrån att Socialstyrelsen varnat för material/läkemedelsbrist i händelse av pandemi de senaste tre åren.

Kanske börjar en del journalister inse var vi står och att de själva och deras anhöriga nu är i fara.

Vi får helt enkelt gå över till planekonomi och se till att vi har inhemsk produktion?

Det pågår en pandemi, inte konstigt att det är slut på materiel.

Det här med globalisering kanske inte var så bra ändå...

Skicka ett brev till George Soros och Annie Lööf och tacka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Vid vilken temperatur dör viruset? Relevant fråga för alla som bor i lägenhetshus med gemensamma tvättstugor. Räcker 60 grader eller ska man börja sin tvätt-tid med att köra ett snabbprogram på 90 grader med tom trumma?

Tvättmedlet löser upp virusens membran. Temperaturen spelar ingen roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vårdpersonalen ska såklart ha all utrustning de behöver för att göra sitt arbete!

Ställ om fabriken i Lilla Edet till att producera papper till ansiktsmasker istället för toapapper,

det är väl ingen av oss som inte lika gärna kan torka sig med trasor man sen tvättar?

Hoppas de får bukt med branden.

Klart om några veckor klingar detta ner.. just nu är det dock en liten ansträngning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Insjuknade och smittade ser jag som samma sak. Det jag specar är antalet SVÅRT sjuka som kräva IVA-plats.

833536 smittade =>
5% SVÅRT sjuka som kräver IVA-plats = 833536*0.05 = 41677

833536 smittade =>
1.4% döda = 833536*0.014 = 11670 döda

Och detta är lågt räknat. Mer utförlig text i originalinlägget: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Men enligt din beräkning så verkar ju ingen som smittats återhämta sig? Ska alla bli sjuka och fortsätta vara sjuka? Du har nog missat något där...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Viruset brukar vara mindre smittsamt på söndagar..

Yes.
Viruset har vilodag på söndag.
Men på måndag 05:30 då jävlar är viruset på hugget igen😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in