2020-03-15, 12:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Hela Agenda ikväll 21.15, SVT2 kommer handla om Corona.

Tror en random flashback-medlem skulle kunna ställa bättre frågor..

Kommer att bli en inledande fråga, där den som svarar får komma med snömos och svada tills tiden rinner ut (samtidigt som den som frågar nickar i medhåll).
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, men åtgärderna som nu vidtas riskerar att krascha allt vad ekonomi, transporter och produktion heter. Åtgärderna mot smittan börjar nu bli farligare än själva smittan.

Ärligt talat så tror jag att ren panik och rejäl hamstring bara är dagar bort nu när politikerna agerar i panik. Naturligtvis ska man ta smittspridningen på allvar och det är upprörande att för lite har gjorts, men vi snackar inte om pesten eller ens Spanska Sjukan.
Ja, jag fattar inte hur folk tror det blir efter bara några dagar om alla stannar hemma. Tyvärr är det ändå så att folk måste gå till jobbet för att samhället ska fungera. Inte bara folk som jobbar med vård och omsorg måste ut utan även handel, transporter, förnödenhetstillverkning, löne- och pensionsutbetalningar med mera måste fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Hur får du dessa siffror till 1,4% av antalet insjuknade som dör?

2020-04-07: 833536 => 41677 svårt sjuka och 11670 döda.

Felaktigheten är att det finns med all förmodan väldigt många människor som inte nämns i den statistiken. Men du har nog rätt, dödligheten lär hamna på 99,5% i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så om man har ”vanlig influensa” ska man gå till jobbet?
Man skall inte gå till jobbet ALLS när man känner sig sjuk just nu!
Det är bland annat därför som man tog bort karensdagen och regeln med 14 dagar.
Citera
2020-03-15, 12:20
Medlem
Nån som har insyn i hur det ser ut på akut- och infektionsavdelningarna i Stockholm?
Drunknar de i coronafall?
Citera
2020-03-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ni som följde utvecklingen av svininfluensan för 10-12 år sen, var de samma hysteri som det är idag? Dvs stängda gränser, folk med masker och karantäner av hela länder ? Var fortfarande ung vid den tiden och följde ej samhällsutvecklingen vid de skedet.
Långt ifrån. Knappt att flyg ställdes in. Jag undrade samma som du för ca en vecka sen och bestämde mig för att kolla upp detta (var aktiv i tråden om Svinfluensan här på Flashback men har glömt mycket).
Citera
2020-03-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
EU visade sig alltså inte fungera vid en kris?
Så just nu är det varje land för sig, EU kanske återupptas efter Coronakrisen!
DN skrev om detta idag, att Corona göder nationalismen i Europa.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fel! sanningen kommer man alltid längst med.

ECMO: Jag har för mig att siffran ligget på 5 i hela landet, men att den kan ökas upp mot 25 i kris- och beredskapstider. Hittade denna artikel som tyder på tre på Nya Karolinska, som tydligen är ECMO-center för hela Sverige, så det kan stämma.

https://www.dn.se/sthlm/fa-ecmo-platser-for-svart-coronasjuka-pa-nya-karolinska/

I samma artikel kan man läsa att vi har 526 intensivvårdsplatser i landet, samt detta:

Folkhälsomyndighetens uppskattning är att en promille av den svenska befolkningen skulle kunna smittas, mellan 10.000 och 15.000 personer och att fem procent av dessa skulle behöva intensivvård.

Så FHM räknar med att sammanlagt 500 personer kommer att behöva intensivvård. Så lägligt, då detta just råkar vara antalet platser. Vilket sammanträffande!

Men tänk om det troliga scenariot slår in, att en stor del av befolkningen smittas. Låt oss räkna lågt: 1 miljon. Då behövs det plötsligt 50000 intensivvårdsplatser, dvs 100 gånger fler än de vi har. Jamendårå?

Fast det förutsätter ju att 1 miljon kommer att vara sjuka samtidigt och det är inte troligt. I Wuhan blev det inte så och i hela Kina har man ju kontroll över antalet aktiva fall. Italiens åtgärder börjar också att ge effekt. Jag skulle bli mycket förvånad om vi kommer upp i 1 miljon fall, aktiva samtidigt.
Citera
Medlem
Jag söker svar på en fråga men hittar inget utlåtande.

Min sambo jobbar med äldre och jag har ett mindre viktigt jobb. Vi är absolut inte i npgon riskgrupp. Vore det helt efterblivet att ge oss en varsin coronaspruta så vi blir sjuka, sätta oss i karantän tills vi inte smittar och därefter återgå till arbete som (förhoppningsvis) immuna? Det låter smart i mitt huvud men är antagligen just efterblivet.

Menar såklart inte bara just oss två utan systematiskt med flera personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Det gör det väl inte...?
https://lararnastidning.se/ny-coronastudie-barn-smittas-lika-latt-som-vuxna/

Det gör det visst. Saxat från Engelska Wikipedia med uppdaterade länkar. Nästan ingen smittad är under 19 år. Bland barn under 9 år finns i princip inga fall alls.

"As of 26 February, "very few" cases have been reported in children. A report from the WHO noted that those 19 and under made up just 2.4 percent of cases worldwide."
Citera
2020-03-15, 12:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fick samtal från en närstående för dryga timmen sedan som nu sitter i hemkarantän då en i familjen fått Covid-19.

Blandade känslor ska man åka dit och lika bra få skiten nu...

Vill du absolut inte göra..... Immunitet är inte fastställd....
Citera
2020-03-15, 12:22
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ni som följde utvecklingen av svininfluensan för 10-12 år sen, var de samma hysteri som det är idag? Dvs stängda gränser, folk med masker och karantäner av hela länder ? Var fortfarande ung vid den tiden och följde ej samhällsutvecklingen vid de skedet.

Haha nej, minns dock hysterin kring att alla skulle massvaccineras. Med Anders Tegnell piskandes från toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in