2020-03-15, 10:35
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Mycket läsvärd länk med uttalanden ifrån olika forskare angående flockimmunitet:

https://www.sciencemediacentre.org/expert-comments-about-herd-immunity/

Dom gör sitt bästa att få "att göra ingening" att låta som en bra strategi. När det i själva verket är som att be tusen pers gå in i skogen och släcka skogsbranden genom att kväva den med sina nakna kroppar. De som överlever kommer inte brinna upp för branden är redan släckt av de som gick åt. Smart.
Senast redigerad av NeoVain 2020-03-15 kl. 10:37.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hur länge överlever viruset på hårda ytor?

Imorgon ska jag köra en bil som en Corona-smittad körde i fredags.

För det har min arbetsgivare sagt...
3-4 dagar har jag hört.

Vägra sätta dig i bilen.
Citera
Medlem
Citat:

Upp till fem dagar åtminstone.

https://www.nyteknik.se/innovation/coronavirus-overlever-pa-foremal-i-flera-dagar-6989289
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sverige har nu slagit sig in på vägen att flockimmunitet genom att låta så många smittas som möjligt. Men jag måste säga att jag inte sett så många vetenskapliga rapporter om vilken immunitet man får av att ha smittats. Är då meningen att döda de gamla och de med sjukdomar och föryngra populationen? I det här stadiet då det fortfarande är osäkert med immunitet så känns folksmittotanken ihopkokad av dr Mengele.

Här en hetsig debatt om UKs beslut att sträva efter flockimmunitet.

https://twitter.com/Channel4News/status/1238573667002523648

Som en liten jämförelse.

Norska TV2 har haft en genomgång om varför och vilka resultat det ger att stänga skolor. :

Taiwan stengte skolene 13 dager etter det første tilfellet ble påvist. Japan stengte skolene etter 41 dager.Landene ble hardt rammet av SARS-epidemien i 2003. Da lærte de at skal tiltakene virke, må de være så kraftfulle som mulig - og settes inn så tidlig som mulig.

Den turkise og gule kurven viser hvordan Japan og Taiwan, ved å innføre kraftige tiltak og stenge skoler, klarte å hindre at kurven steg like bratt som vi har sett i Norge i og Italia.

https://www.tv2.no/nyheter/11289703/

Finns mera i artikeln, men den befäster nog trådens tankar kring Tegnell. Sedan kan jag inte förstå, i Norge ställer journalisterna frågor vid presskonferenser, med uppföljande frågor. I Sverige "nix o nada". Sopor !
Citera
2020-03-15, 10:36
Medlem
Här bläddras det bland dödsannonser i en italiensk tidning och jämförs med en gammal tidning. Ser ut som svenska tidningar efter tsunamin. Man blev alldeles bedrövad. Många, många, många.

Alla är naturligtvis inte coronadöda men många kanske har dött indirekt pga coronan då vården inte haft resurser att ta hand om dem.

https://twitter.com/benphillips76/status/1238854071509016577
Citera
2020-03-15, 10:37
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
varför har folk svårt att förstå hur smittsamt och farligt corona är ?

se bara på Albin Ekdal ålder 30 frisk bra kondtion gymmar varje dag , bor i soliga italien äter bra protein rik mat . Men blivit smittad !! corona är en allvarligt dödligt vurus punkt slut .

Att det smittar oavsett ålder är inget konstigt. Det vi ska vara oroliga över är hur pass illa en smittad drabbas. Det säger inget att Ekdal blivit smittad, men om han dör eller får allvarliga skador så kan man börja oroa sig mer.
Citera
Medlem
KronGaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Upp till 9 dagar, men största smittvägen är att andas. Jag vore inte så bekymrad, men vädra och använd din FFP3-mask.
Engångshandskar, om inte finns att tillgå bör några vinterhandskar ge skydd med. Jag hade även spritat invändigt.
Citera
Medlem
Brand i toalettpappersfabriken i Lilla Edet.
Någon som bunkrat för att sälja som tyckte produktionen varit för hög?
Citera
Medlem
raikiras avatar
Citat:

Ta med en sprayflaska (enkel i plast som man kan fylla på själv, brukar vara för blommor, strykning osv).

Fyll den med vatten och 1 matsked Klorin, skaka om och spraya på alla ytor i bilen, torka av med papper.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
2 döda...på en vecka.

Hela Sverige stänger ner.

Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tänker på om man utsätts för en låg dos virus, inte tillräckligt för att kunna utveckla sjukdomen men tillräckligt för att antikroppar ska kunna utvecklas. Då borde kroppen kunna stå i mot när man senare får en rejäl dos virus?

Så är det. Grundprincipen för vaccinationer. Låg dos, inaktivt virus.
Citera
2020-03-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
varför har folk svårt att förstå hur smittsamt och farligt corona är ?

se bara på Albin Ekdal ålder 30 frisk bra kondtion gymmar varje dag , bor i soliga italien äter bra protein rik mat . Men blivit smittad !! corona är en allvarligt dödligt vurus punkt slut .

Hans ålder och fysiska status spelar mindre roll om han blir smittad eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in