Citat:
Ursprungligen postat av
starshipp
Jag har också lite erfarenheter från Italien. Jag sympatiserar med Italienarna men jag tror att du (och flera andra) har en övertro på Italienarnas kapacitet och mentalitet. Jag tror att det slarvas en del i Italien, har du varit någon gång och besökt deras statliga vårdinstitutioner (jag tänker inte på privatkliniker)? På vilket sätt är de bättre än i Sverige tycker du? Deras superspridare eller patient ett har sökt FYRA gånger för samma besvär, tillbringat i 36 timmar med övriga patienter på akuten innan det blev känt att hen var positiv. Sedan tog det ganska många dagar innan de spårade hen, i många andra länder lyckades de spåra patient zero ganska snabbt. Spanjorer, samma mentalitet som Italienarna. Men med detta inte sagt att jag ogillar Italienare eller Spanjorer men många av dem har "dolce vita" inställning mot saker och ting...
Jag kan hålla med om att sydeuropeisk mentalitet går i stick och stäv med våran svenska. Skillnaden är att det är människor som väljer att agera. Att organisation kring det är svajigt ska dock påpekas. Min erfarenhet är att de få (turligt nog) gånger jag var tvungen att söka vård så var det relativt tomt i salarna. Om jag agerade med pondus i samband med incheckningen och var tydlig med vad som behövdes så fick jag i regel vård inom loppet av en kvart.
I detta fall går alltså våra erfarenheter i två olika kurvor.
Dock ska sägas att jag kan haft tur i samband med de besök jag haft.
En intressant sak att lyfta är dock att regeringar i hela Europa (ink. Italien) verkar välja att jobba på helgerna. Vår regering gick på tidig helg i torsdags... Det enda embryot av konkret information vi fått är UD-chefen som säger att det är en dum idé att resa utomlands. Det gör hela "dolce vita" i Italien lite mindre beklämmande. Vi har alltså en grupp människor vars arbetsbeskrivning är att styra landet under normala förhållanden men även under kaotiska som väljer att kräva sin lediga helg medans Sverige är oroat, pandemiskt, förvirrat, frustrerat och frågande.