2020-03-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
FÖR ATT TILLRÄCKLIGT MÅNGA BLIR SMITTADE OCH DÄRMED SKYDDAR GAMLINGARNA.

Det Sverige gjorde är som sagt temporary pain for longterm gain.

Det är så smarta människor gör.

Detta virus kommer inte att sluta sprida sig.

Bättre att genomgå några få månaders pain och sen leva normalt igen än att totalt isolera sig och förstöra samhället och konstant vara på sin vakt.

Du är ju fullständigt sinnessjuk. Så din teori är att Italien och Iran ligger bäst till?
Citera
2020-03-14, 23:27
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
FÖR ATT TILLRÄCKLIGT MÅNGA BLIR SMITTADE OCH DÄRMED SKYDDAR GAMLINGARNA.

Det Sverige gjorde är som sagt temporary pain for longterm gain.

Det är så smarta människor gör.

Detta virus kommer inte att sluta sprida sig.

Bättre att genomgå några få månaders pain och sen leva normalt igen än att totalt isolera sig och förstöra samhället och konstant vara på sin vakt.

Är du legitimerad expert eller varför skulle jag lita på dig på ett anonymt forum istället för världens länder som konkreta exempel?

Är det för att du slänger in lite svengelska coola ord som jag ska få förtroende för dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Herregud! När man inte trodde det kunde bli värre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO2QLq/coronapositiva-vardades-dagar-utan-isolering
Inget förvånar när det kommer till Sverige. Vi är inte det land vi en gång var.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nä, finns ingen bevisad sådan. De trodde det först men visade sug vara falskt

https://www.sciencemag.org/news/2020/02/paper-non-symptomatic-patient-transmitting-coronavirus-wrong

Läser du din egen länk till slut så påvisar den exakt det jag skrev

Citat:
The fact that the paper got it wrong doesn’t mean transmission from asymptomatic people doesn’t occur. Fauci, for one, still believes it does. "This evening I telephoned one of my colleagues in China who is a highly respected infectious diseases scientist and health official," he says. "He said that he is convinced that there is asymptomatic infection and that some asymptomatic people are transmitting infection." But even if they do, asymptomatic transmission likely plays a minor role in the epidemic overall, WHO says. People who cough or sneeze are more likely to spread the virus, the agency wrote in a situation report on Saturday. “More data may come out soon. We will just have to wait,” Lipsitch says.
Citera
Medlem
Bakaxels avatar
Om man nu även lider risk att bli steril så måste detta ju bara vara ett virus programmerat av någon miljöorganisation, haha. Tiotusentals flyg inställda, smogen har skingrats i Kina och barn kan för första gången se blå himmel där. Industrier skjutit i sank. Export/import grovt decimerad. Minskad köpkraft och därmed skräpkonsumtion från allmänheten om de måste stanna hemma.

Osv osv....
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det här med att stänga förskolor och skolor är problematiskt. Jag har ett barn i förskola och ett i lågstadiet; båda vi föräldrar arbetar i vården. Vi är knappast ensamma om att ha människo-nära yrken som verkligen kommer att behövas framöver. Jag förstår samtidigt att folk i allmänhet anser att det bör stängas men det måste finnas någon lösning på det, eller hur tänker ni?

Universitet och högskola är mer lämpligt att stänga - dessa personer kan även behövas inom vissa yrkesområden som kommer bli hårt belastade i och med spridningen.

Det är fruktansvärt problematiskt, men det hela kokas ner till smittspridning. Det kommer vara svårt ett antal månader (2-4 till i bästa fall) vilket innebär ett utökat ansvar för er som föräldrar. Både att fixa barnvakt via far eller morföräldrar, ändrade arbetstider etc. Notera att det inte kommer pågå i en evighet utan är en övergående period.
Citera
Medlem
Mrwomanizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag har också lite erfarenheter från Italien. Jag sympatiserar med Italienarna men jag tror att du (och flera andra) har en övertro på Italienarnas kapacitet och mentalitet. Jag tror att det slarvas en del i Italien, har du varit någon gång och besökt deras statliga vårdinstitutioner (jag tänker inte på privatkliniker)? På vilket sätt är de bättre än i Sverige tycker du? Deras superspridare eller patient ett har sökt FYRA gånger för samma besvär, tillbringat i 36 timmar med övriga patienter på akuten innan det blev känt att hen var positiv. Sedan tog det ganska många dagar innan de spårade hen, i många andra länder lyckades de spåra patient zero ganska snabbt. Spanjorer, samma mentalitet som Italienarna. Men med detta inte sagt att jag ogillar Italienare eller Spanjorer men många av dem har "dolce vita" inställning mot saker och ting...

Jag kan hålla med om att sydeuropeisk mentalitet går i stick och stäv med våran svenska. Skillnaden är att det är människor som väljer att agera. Att organisation kring det är svajigt ska dock påpekas. Min erfarenhet är att de få (turligt nog) gånger jag var tvungen att söka vård så var det relativt tomt i salarna. Om jag agerade med pondus i samband med incheckningen och var tydlig med vad som behövdes så fick jag i regel vård inom loppet av en kvart.
I detta fall går alltså våra erfarenheter i två olika kurvor.
Dock ska sägas att jag kan haft tur i samband med de besök jag haft.

En intressant sak att lyfta är dock att regeringar i hela Europa (ink. Italien) verkar välja att jobba på helgerna. Vår regering gick på tidig helg i torsdags... Det enda embryot av konkret information vi fått är UD-chefen som säger att det är en dum idé att resa utomlands. Det gör hela "dolce vita" i Italien lite mindre beklämmande. Vi har alltså en grupp människor vars arbetsbeskrivning är att styra landet under normala förhållanden men även under kaotiska som väljer att kräva sin lediga helg medans Sverige är oroat, pandemiskt, förvirrat, frustrerat och frågande.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Till ni som tror att Sveriges strategi med Flockimmunitet är bra, och att man ska skita i social distancering kan läsa vad läkaren Giuseppe Natalani från Brescia säger: Det är en ren apokalyps och fundamentalt viktigt att regeringen undviker att folk Samlas!

Källa på danska

Exakt, men en del kretin i tråden tror att man kan undvika samhällsapokalyps genom att fortsätta leva som vanligt Stäng förskola och skola. Jobbar ni inte i sjukvården stanna hemma (karantän).
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det här med att stänga förskolor och skolor är problematiskt. Jag har ett barn i förskola och ett i lågstadiet; båda vi föräldrar arbetar i vården. Vi är knappast ensamma om att ha människo-nära yrken som verkligen kommer att behövas framöver. Jag förstår samtidigt att folk i allmänhet anser att det bör stängas men det måste finnas någon lösning på det, eller hur tänker ni?

Universitet och högskola är mer lämpligt att stänga - dessa personer kan även behövas inom vissa yrkesområden som kommer bli hårt belastade i och med spridningen.

Ja, men då bör man självklart ha en lösning för er som har stränga krav på coronafri miljö.

Då ni jobbar inom vården är det extra viktigt att ni inte är sjuka.

Skolorna är coronabomber. Det är uppenbart att barn smittar precis som vuxna. De får gudskelov inte så kraftiga symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
En fråga gällande att bli nekad Corona test. Ponera att man känner symptom som passar in mot virusets beskrivning. Men eftersom man är ung och frisk generellt kan man som tidigare nämnts bli nekad till att testas pga ”brist av resurser”. Har jag vid sådana fall någon skyldighet att stanna i karantän för att någon kärring på vårdcentralen sagt det till mig efter att ha blivit nekad till test? Varför skulle man sättas i karantän, dvs frihetsberövande, för att Sveriges sjukvård inte lever upp till den nivå vi skattebetalare betalar? Det kan exempelvis endast röra sig om en vanlig febersjukdom som går över två dagar senare. Varför ska jag således frihetsberövas 2-3 veckor när jag själv tagit initiativ och erbjudit mig att testas? Hur ser det egentligen ut rent juridiskt på denna front?

Varför ska du ta upp vårdens resurser. Gör som du brukar när du har feber eller är sjuk och stanna hemma tills du är frisk.
Citera
2020-03-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Om man kollar på hur många döda varje land har i förhållande till folkmängden så ser man att Italien har överlägset flest, med 20,9 döda/miljon inv följt av Iran på 7,27 döda/milj inv. Än så länge ligger Sverige på en 18e plats med 0,198 döda/milj inv men det kan fort ändras, om vi når (eller när vi når) 210 döda så är vi på Italiens nivå…
Vi har kanske bara sett början än, …..
https://youtu.be/4cia_v4vxfE?t=44

Last updated: March 14, 2020, 14:15 GMT

-Antal döda/miljon invånare-

Italy-------------20.9
Iran-------------7.27
Spain-----------4.08
China-----------2.22
France----------1.21
Switzerland-----1.50
S. Korea--------1.40
Netherlands----0.701
Hong Kong-----0.533
Lebanon--------0.439

Albania----------0.347
Belgium---------0.345
Bulgaria---------0.290
Greece----------0.287
Iraq-------------0.248
Panama--------0.231
Ireland----------0.202
Sweden---------0.198
Norway---------0.184
Japan-----------0.167

UK---------------0.163
USA--------------0.152
Australia--------0.117
Austria----------0.111
Germany-------0.0956
Poland----------0.0538
Canada---------0.0265

Kina mörkar dock. Whistle blowers som berättat det har bara ”försvunnit”. De vittnar om krematorier som jobbat 24/7. Finns 49 stycken i Wuhan. Kapacitet att bränna ca 1200 lik/dygn. You do the counting.
Citera
2020-03-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Hittade detta guldkorn på Facebook. Vet inte om det redan postats.

-Farfar, den där gamla guldbron vid Slussen, varför kallas den för Coronabron egentligen?

-Sätt dig så ska jag berätta. Året var 2020, även känt som året utan vinter, och Stockholms stad hade köpt en bro på Wish. Ett ensamt fartyg från Kina anländer och samtidigt dyker en mystisk smitta upp. Den gör att man blir lite förkyld och får därför katastrofala följder för samhället.

-Å nej!

-Det första som hände var naturligtvis att allt toapapper tog slut. Det som räddade oss var att staten lånade 500 miljarder kronor som vi kunde använda.

-Torkade ni er med sedlar, farfar!?!

-Självklart! Efter börsen kollapsat och med det landets ekonomi var det det billigaste papper som gick att få tag på.

-Oj!

-Som tur var hade vi en trygg ledning i statsepidemiolog Anders Tegnells expertkunskaper! Du vet, han som står staty på Sergels torg. Han lugnade oss med att smittan aldrig skulle lämna Kina.

-Men… det gjorde den ju.

-Naturligtvis! Han visste också att berätta att sjukdomen inte fanns i Alperna och svenska sportlovsfirare lugnt kunde återgå till nära och kära och till sina arbetsplatser, exempelvis inom vården.

-Fanns smittan i Alperna, farfar?

-Givetvis! Men den store Tegnell försäkrade oss om att det inte smittade inom Sverige.

-Så österrikare kunde smitta svenskar, men svenskar kunde inte smitta svenskar?

-Nu ska du inte ifrågasätta Anders Tegnell, pojkvasker! Han jobbade faktiskt på en myndighet. Det kändes också tryggt då han meddelade att barn inte kunde smittas och därför heller inte vara smittspridare.

-Kunde barn inte bli smittade?

-Det kunde de absolut. Ukraina, Japan, Italien, Tyskland, Danmark, Norge, Spanien, Irland, Österrike, Frankrike, Slovakien, Grekland och Polen stängde sina skolor.

-Men inte Sverige?

-Tegnell tyckte det var meningslöst.

-Var det nån annan än Tegnell som gjorde nåt, farfar?

-Vissa företag lät sina anställda jobba hemifrån. Men det var naturligtvis inte bra. Tegnell förklarade för oss att det ledde till ojämlikhet om inte alla var utsatta för samma risk för att bli smittade.

-Att det alltid finns de som förstör, farfar!

-Exakt! Men vi får inte heller glömma vår kraftfulla regering. De förbjöd alla folksamlingar på 500 personer eller mer, med hot om fängelse annars.

-Åkte bara arrangören i fängelse eller alla 500?

-Lite oklart.

-Vad hände om man var 499 personer, smittade det inte då, farfar?

-Nä, det gick bra. Och när sjukvården nästan hade slut på helt nödvändig skyddsutrustning tog vår regering beslutsamt tag i saken och försökte köpa sån utrustning utomlands.

-Gick det att köpa sånt då?

-Nä.

- Men visst är smittan över nu, det har ju gått så länge, farfar.

-Efter ett tag gick antalet smittade ner.

-Så folk blev inte smittade mer?

-Öh… de slutade testa folk. Så siffrorna började se allt bättre ut. Snart var vi helt smittfria, som Nordkorea. Ta på ditt munskydd nu så går vi ut och kokar handsprit.

(FB) Egna texter: noveller och lyrik En sida för dig kanske! Mycket bra och sedelärande historia.

Jag hoppas att någon människa snart tar befälet i det här landet. Det finns ju inte någon ledare som fungerar det minsta lilla. Inte ens pyttelite. Det behövs någon som kan leda de andra ledarna att ta vettiga beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in