2020-03-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
FHMs beteende blir mer begripligt när man ser att de efter att samhällssmittan startade går in för hjordimmunitet enligt brittisk modell, fast de inte är helt tydliga med det.
Detta försvaras ofta som den vetenskapliga positionen, t ex av Annika Linde, ATs företrädare. Men det finns också kritiker som pekar på att det ligger rätt vilda gissningar till grund för idén. Som att immuniteten funkar hyfsat länge t ex.
Det skulle kunna funka som strategi med mycket tur, men då måste man mycket effektivt kunna skydda de äldre (om inte ättestupa är en extra hemlig del av strategin). Jag ser inte hur det skulle gå här när ingen skyddsutrustning finns för hemtjänst etc. Och om detta var FHMs plan B, efter att första planen att isolera varje importsmittads smittade kontakter brutit ihop, då hade man behövt försäkra sig om ett bättre fungerande sjukvårdssystem med mer utrustning. För att åstadkomma detta hade regeringen, och gärna även folket, långt tidigare behövt få ärlig information om att detta kunde bli nödvändigt, istället för försäkranden om att inhemsk smitta var helt osannolik. Då hade åtgärder av det slag som togs igår (!) angående kontakter med tillverkare av skyddsutrustning kunnat göras för flera veckor sedan.
Så om flockimmunitet är planen i dagens situation, så har denna plan inte i tid förankrats hos regering och andra myndigheter.
När man läser vad forskarna säger är de ytterst försiktiga med att uttala sig angående eventuell immunitet. Min tolkning är att de går lite som katten kring het gröt, på ett sätt som i vart fall oroar mig. Som om de har en mörk hypotes som de inte vill nämna innan konklusiva bevis finns.

Och ja, även om det var planen så är den dåligt förankrad och planerad. Den här sortens epidemier är en del av jordelivet, det borde landets ledare förstått och tagit höjd inför. Samtidigt har gemene man inte protesterat tillräckligt högljutt emot nedskärningar inom totalförsvar och krisberedskap. Media har inte riktigt brytt sig om att rapportera om något som i goda tider alltid känts lite gråtrist. De flesta svenskar har ett visst ansvar i detta, på något vis.
Citera
2020-03-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det stämmer. Värt att notera med spanskan är att ingem influensa har fått en andra våg som slagit hårdare än försra vågen sedan spanska sjukan.
Det är också så att man sett att detta virus är relativt stabilt. Som många skrivit i tråden har de påvisats mutation och två olika typer av viruset. Men dessa två typer är väldigt lika varandra och t.om. forskarna som sekvenserade skiten säger att allt som florerar och det folk tror sig veta om skillnaderna är rykten.
Ja corona muterar snabbt men det krävs en ganska rejäl förändring av virusets arvsmassa för att immunförsvaret inte ska känna igen det.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Skolorna MÅSTE stänga nu. Det är inte elevernas liv den äckliga Anders Tegnell riskerar, det är lärarnas liv eftersom barn bevisligen är smittbärare. Tänk dig omringad av 40 smittbärare! Varför går inte lärarna ut i masstrejk?

Lugna ner dig.. Hysteri är ingen bra lösning..

Lärarna löper förmodligen större risk att dödas av en elev eller vid en skolskjutning än att de dör av en Corona infektion.. Erkänn du är en elev som vill stanna hemma och gömma dig ett tag från alla hemskheter du mentalt inte kan hantera..Visa lite stake och gå ut och gör lite nytta ute i samhället..
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Såg på SVT hur Spaniensvenskar (svenskar som är bosatta i Spanien) helt plötsligt vill tillbaka till Sverige. Till vilket pris som helst.

Nu passar det att komma hem och eventuellt belasta vår sjukvård. Vidriga människor

Ooh ja gud vad hemskt att välbeställda ålderspensionärer som unnar sig guldkant på tillvaron efter ett långt arbetsliv och miljontals inbetalade skattepengar vill komma hem till den säkerhet och de sjukvårdsmöjligheter som de har betalat ett helt liv för.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Nu ställer dom resor till ALLA länder. Och jag som sett fram mot min resa i 10 månader.
Fi fan. Och alla som klappar i händerna och tycker det är bra, gör mig INTE gladare.

Sen blir det väl, huskarantän, munskydd och fotboja. Allt för konsten. Tur att importspriten kommer till dörren på måndag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Var har du hittat information om hennes tillstånd efter tillfrisknande? Har inte sett något om det.
Trolleri
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag skrev att det var ingen vetenskaplig undersökning. Finns det någon annan?

Jaha. Jag tror du missuppfattade mig. Jag skrev att det var en trådsanning för att det är dynga som spridits i denna tråd.
Citera
Avslutad
Det är fullständig resignation i Sverige just nu.

Vem leder, vem bestämmer?

Löven syns inte till. Fhm, ud, alla säger olika.

Vad gäller?

Kan vi resa oss? Samla resurser? Få en stark ledning med tydliga och entydiga råd?

Det enda raka är fullständig nedstängning nu, åtminstone en till två vecka.

Få en ledningsstruktur på plats som pratar med en röst.

Få fram alla resurser.

Svälj stolthet, klara av att ta kritik från kina, och inte se det som förolämpning.

Organisera, få fram ett mål, och en plan.
Citera
2020-03-14, 21:00
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
26.

Ja, just det.
Första fallet 31 januari och andra 26 februari.

Ett hopp där på nästan 4 veckor.

Så andra fallet är bara 17 dagar gammalt.

Jag hade glömt bort länken på första sidan. Ska gå in där och läsa lite nu.😊
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jag vet redan att Kina kritiserat Sverige, du behöver inte vrida och vända på mina ord. Varför är det så viktigt för dig att påstå att vi agerar fel i Sverige att du måste hitta på saker?

Vad är det jag har hittat på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag tror tvärtom, rädslan och paniken ökar av internet och forums.

Ja och det tror du för du antar folk inte är kapabla att dra egna slutsatser.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
Det er vertfall step 1 bruken for militæret, blir sikkert brukt som mer enn det ettervert. Om 1 uke så er situasjonen helt annerledes, 2 uker helt annerledes osv. 1 uke siden var alt chill her, nå er det jo panikk så det holder

Känns som ett spel för gallerierna. Visa att man minsann GÖR något. Som inte många tror har någon som helst effekt. Men som du säger, om en vecka får de nog annat att göra, och ingen kommer vilja resa till Norge (eller nån annanstans heller) ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in