2020-03-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad tror du det beror på att du känner så?

Varför stänger man annars sina gränser när man har det geografiska läget så långt i norr med fåtal grannar av samma struktur och sociala och ekonomiska likheter? Man vill inte att medborgarna skall resa och man vill inte ha in främmande. Såklart kanske jag överreagerar. Men å andra sidan så ser väl dessa länder att vi har en mycket liberal syn på åtgärder som krävs så de måste ju skydda sig. Rätt normalt egentligen.

Vi kommer att se om ett par månader vem det går bäst för.
Citera
2020-03-14, 19:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, och dom flesta tror fortfarande på karlslusken. Detta folk är förståndsbefriat och kommer att få lära sig den svåra vägen.

Tror inte det, Tegnell-minions är lika lojala som Jim Jones följare
Citera
2020-03-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Klart det stiger, tänkte du att de döda ska vakna till liv igen?

5811 är rookie numbers. Folk som hoppas på hundratusentals eller miljoner döda lär bli besvikna.

Hundratusentals över hela världen tror jag också att det blir, och jag tror på mindre dödsfall än de allra flesta i denna tråd. Sverige har två dödsfall just nu, kommer sannolikt landa mellan 500-1000. Liknande lär det bli för de andra nordiska länderna, och andra liknande länder
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Idag går det 7 nya fall på varje patient som blir friskförklarad (527 igår). Kulmen nås när den kvoten närmar sig 1:1.

Vet inte hur det är i Italien, men i Sverige så att säga ”friskförklaras” man inte, vad jag förstår. Har man lindriga symtom och är frisk i övrigt så uppmanas man hålla sig hemma, även några dagar efter symtomen upphört. Men man förväntas inte åka in igen för ett till test.

Så har jag förstått det.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Så det är din tolkning alltså? Finns ingen källa på att han säger att sjuka barn ska gå till skolan? Nä, jag tänkte det.

Använd hjärnan. Det är exakt vad Tegnell vill. Sjuka barn ska till förskola och skola. Punkt.
Citera
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen

Är du 70+ och gillar sossarna så borde du tänka om.

För sent.
Det är inpräntat i deras hjärna sedan länge att alltid rösa på Sossarna.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Dagens tips till beslutsfattarna.

- Inse att Tegnell har haft fel. Erkänn att ni har begått ett gigantiskt misstag genom att förhala det här. Ni har redan blod på era händer. Gör det bästa av situationen och avgå sedan. Socialdemokratin dog i år.
- Stäng ned Sverige. Helt. Bara basala funktioner får fortgå.
- Karantän av större städer. Se till att distribuera mat. Vad som helst som är ätbart. Man kan överleva på potatis en längre tid.
- Dela ut M90-masker till sjukvården, CE-märkning eller inte -- de är bättre än munskydd som vården nu uppmanas att använda.
- Använd våra fulla skattkistor och köp in testmaskiner som Norge gjorde. Börja masstesta. Ge vården högsta prioritet.
- Se över medicinförråden. Gå på era bara knän och be Kina om hjälp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Ge mig en källa på vad planen är mer än att avvakta (precis som Italien och Spanien gjorde i början)

Det är uppenbart att det inte räcker att isolera sig när man väl är sjuk.
Man bär på viruset smittar även när man är helt symptomfri.

Avvakta blir det ju när du sätter det i relation till att t ex stänga en gräns eller stänga en skola.
Avvakta blir det förhållandet negativt.
Det är dock utomordentligt felaktigt och helt enkelt ingen ”avvaktan”. Det är ett aktivt beslut.

Hittills mycket framgångsrikt.

Du har väl lyssnat på presskonferenserna från FHM?
Har du barn?

Gårdagens presskonferens var väldigt, väldigt talande i varför man inte bara utan extrem eftertänksamhet kan stänga skolorna.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Otroligt att sådana där öht kan få finnas kvar och sprida sin dynga. Ofattbart.

Kristoffer Viita.

Hans föräldrar, och mors och fars föräldrar.., är de döden nära ?
(jag kan inte låta bli att undra över detta empatilösa arsle !)
Citera
2020-03-14, 19:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Varför stänger man annars sina gränser när man har det geografiska läget så långt i norr med fåtal grannar av samma struktur och sociala och ekonomiska likheter? Man vill inte att medborgarna skall resa och man vill inte ha in främmande. Såklart kanske jag överreagerar. Men å andra sidan så ser väl dessa länder att vi har en mycket liberal syn på åtgärder som krävs så de måste ju skydda sig. Rätt normalt egentligen.

Vi kommer att se om ett par månader vem det går bäst för.

Jag tror ärligt talat att det mest är ett politiskt beslut, som varken gör så mycket till eller från. En symbolhandling. Men det är inte riktat mot Sverige explicit.
Senast redigerad av Troian 2020-03-14 kl. 19:37.
Citera
Avslutad
En annan sak jag såg först nu. Dödsfallen ökar ju fortfarande i Spanien, men idag blev 324 friskförklarade där mot 193 totalt innan
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det går knappast att upprätthålla ett utegångsförbud i Sverige. Vi har för få poliser. Kanske det går i Stockholm, Göteborg och Malmö, men inte någon annanstans.

Utegångsförbud är att slå in öppna dörrar, särskilt med tanke på hur verkligheten ser ut, varje person med självbevarelsedrift vistas inte bland folk i onödan just nu, det gör att R värdet sjunker, och det är målsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in