2020-03-14, 18:29
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför detta fokus på Tegnell? Det är såklart inte han ensam som fattar dessa beslut. Om du vet nåt som de inte vet föreslår jag att du hör av dig till dem och berättar hur man tacklar denna situation.

Vi har redan berättat för honom, men det vägrar gå in. Han hänger här på forumet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Bra att antalet döda inte ökade igen. Men vågar inte hoppas på en faktisk avmattning än.

Antalet döda hoppar lite upp och ner beroende på rapportering. Finns tyvärr inte skuggan av en chans att antalet döda kommer att gå ner. Snarare kommer det att öka till helt dramatiska siffror om 2-3 veckor. Hur kan jag veta det?

a) Eftersläpningseffekten, dödstalen följer nya smittade med en eftersläpning på 17 dagar snitt.
b) Senaste dagarna har vi börjat läsa om en total kollaps i sjukvården i norra Italien. Detta kommer att ytterligare öka dödstalen.
Citera
Medlem
Italien, Iran och Spanien är dom mest drabbade för tillfället.

Såg att Albin Ekdahl fått viruset.

Men Ryssland kör dom på med fotbollen som vanligt med publik å allt. Inte så många fall där ännu.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Norge stänger gränsen, hamnar och flygplatser. Vad händer med Sverige?? Sover dom eller? Ingen utalar sig medan länder agerar en efter en.

Vi har en gräns kvar. Kom igen Finland. När ska ni stänga gränsen?
Citera
Medlem
EuropaForEuropeers avatar
Någon som känner någon som blivit sjuk? så att man vet att dom siffrorna är på riktigt.
Citera
2020-03-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och nu stänger även Norge sina gränser.

Självklart eftersom de riskerar många importfall från Sverige.

Jag fattar inte varför hela Europa kan enas om en och samma åtgärd, dvs stänga ner ett tag. Viruset behöver människor att smitta för att leva vidare. Isolering så långt det går är det enda som kommer att få en begränsande effekt.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Det tror jag, jag kan bara gå på egna erfarenheter, när hela familjen blir sjuka och inte jag; någonstans i kroppen har jag ändå känt en förnimmelse av att jag också fått samma "sjuka", men har inga riktiga symptom. Kanske kliande i halsen efter några dagar. Då är man väl bärare och kan smitta?

Jo, så kan det nog vara, svårt att säga men nog låter det som att du då dragit på dig något skit. Jag är övertygad om att alla kan vara smittbärare utan symptom, särskilt då viruset verkar vara ganska potent och överleva relativt länge på ytor som viruset landat på, samt även är luftburet...
Citera
Medlem
Elakt virus som satan om detta stämmer. Tar det inte dig första gången om så lär immunförsvaret inte klarar en vanlig förkylning sen ( se länk)

Om detta stämmer så har viruset likheter med HIV

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-latestcoronavirus-research-reveals-that-the-virus-has-mutated-gene-similar-to-hiv-and-is-1, 000-times-more-potent-
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Sverige och Finland får kämpa tillsammans nu.

Alla kämpar tillsammans.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
De har mycket bättre trovärdighet än Sverige iaf. Men du kanske sväljer Tegnells skitsnack dagarna i ända oxå?

Jag är inte intresserad av vad han säger. Jag litar på att läkare, forskare och smittskyddsexperter just nu gör sitt yttersta i denna kris. Jag vet att det är läskigt att lita på någon men ibland måste man bara ta ett ”leap of faith”.
Citera
2020-03-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnManSomHeterOve
Nu är det dags att presentera en del uppgifter som kommer att förklara en hel del.

Jag arbetar inom sjukvården. Har nära kontakt med beslutande organ.

Kommunal sjukvård, det vill säga äldreboenden, hemsjukvård, LSS samt psykiatri, kommer att arbeta utan skyddsutrustning från dag 0. Det har aldrig funnits godkänd utrustning och det kommer aldrig att finnas. Det som kommer att tillämpas är handsprit och ombyte - till den mån det över huvud taget finns. Undersköterskor, sjuksköterskor samt de anhöriga som smittar de äldre kommer att orsaka stor smittspridning inom kommunal vård. INGEN begränsning kommer att ske gällande de drabbade. Inga prover kommer att tas. Gällande kommunal sjukvård kommer de flesta drabbade att vara kvar där de bor då de har en så kallad medicinsk vårdplan där detta redan är förutbestämt av läkare, anhöriga samt patient.

Regional vård kommer i veckan att arbeta enligt helt andra direktiv än tidigare. Det är slut på skyddsutrustning. Den som finns kvar kommer att koncentreras till när den verkligen behövs, så som när intubering sker.

Vi har att vänta en extrem situation då skyddsutrustning saknas. Det som sjukvården hoppas på är att flertalet anställda blir sjuka och därigenom immuna. De hoppas att tillräckligt många blir sjuka tillräckligt snabbt så att de kan återkomma i arbetet. Antalet som dör är totalt oväsentligt.

Sjukvårdens enda önskan är att de hade kunnat se i spårkulan hur Italien hade sett ut om tre-fyra veckor för att kunna se i fall denna strategi verkligen fungerar.

Nu måste det ändå bli klart för alla att Sverige blivit ett u-land.
Citera
2020-03-14, 18:31
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tankar kring John Campbell's senaste video?

https://youtu.be/Etlyvt9n_QE

Berätta lite om videon istället för att posta en länk din lata fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in