2020-03-14, 15:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Kan? De är redan coronabomber, men eftersom riskgrupperna i stor utsträckning inte befinner sig i skolan så undrar jag vad problemet är?

För att några barns mammor jobbar på ålderdomshemmet.
Citera
Medlem
Danmark stänger gränsen
Cypern stänger gränsen
Tjeckien bannar svenskar
Turkiet bannar svenskar
USA banna schengen länder (skulle göra dt from igår men nu flyger sas sit tills imorrn)
Spanien sätts i karantän
Italien sätts i karantän
Danmark stänger skoor
Norge stänger skolor likaså frankrike och belgien
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, inte enligt Tegnell. Barn får endast milda symtom.
Ja, och dessutom så smittar de inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Italienarna sjunger nationalsången från balkonger och terrasser. Vackert, jag får en tår i ögat.

https://video.corriere.it//cronaca/noi-stiamo-casa-contributi-lettori-in-quarantena-coronavirus/roma-terrazza-dj-mette-l-inno-mameli-tutti-cantano/d6ca37b2-65e1-11ea-a287-bbde7409af03

De samlades också klockan tolv på sina balkonger och applåderade sjukhuspersonalens tappra kämpande. De sade tack på sitt sätt inifrån karantän.

Forza!
Italien kämpar på.
Mmm... Jättefint! Grät också en tår
Citera
2020-03-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ä du distanstankeläsare på någe vis...
Tänkte precis när jag stod o rakade mig för fem minuter sen att sociala medier/internet förvärrar hysterin 1000 ggr....

Kanske är detta med Corona ett globalt socialt experiment för att undersöka - och hitta farorna med - den snabba kommunikationen vi idag har via nätet.

Verkligen. Det är lite som tyder på att detta kommer upp på svinfluensans nivå.

Reaktionerna i samhället är absurda.

Tjernobyl var ett ALLVARLIGT hot i europa. Och det orsakade ungefär 1 tusendel av denna masshysteri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så gångra det med 6 och se om om du kommer i närheten av 550k dödsfall.

I Sverige har vi 2 dödsfall än så länge. Fortsätter det såhär kommer vi på ett år ha typ 10-20. Mot 2000 för den vanliga influensan
Klarade du verkligen matten på högstadiet? Du får räkna med exponentiell ökning, att det tar ett tag att gå från smittad till död, osv.

Det är klart mycket troligare att det snart dör tiotals personer om dagen i Sverige. Ge det två veckor så ska du få se.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Kan? De är redan coronabomber, men eftersom riskgrupperna i stor utsträckning inte befinner sig i skolan så undrar jag vad problemet är?

Problemet är smittspridningen.
Hundratals ungar från olika håll i varje skola, när de slutar sprids de ut i samhället och tar då givetvis med sig ev. små virus de stiftat bekantskap med.
Var inte så svårt att räkna ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Många ord utan att egentligen bemöta något. Ja naturligtvis är det bättre att hålla allting öppet, karantäner fungerar aldrig och det är bara dumt att ha säkerhetsklassning på olika labb, det behövs inte mer än en diskbänk och några glas för att forska på virus som Ebola och SARS.

Hela världen stänger ner skolor men AT fortsätter på samma inslagna linje, viruset kommer inte hit, det är säkert att åka runt i världen på sportlovet (vi måste ju tänka på ekonomin i dessa länder), det kommer inte att spridas i vårt samhälle utan vi lyckas bra med att fånga upp inresande fall.

Tröttnar du och dina gelikar aldrig på att ha fel? Känns det inte besvärande någonstans att vara tvungen att försöka trixa med siffror och välja vilka siffror man ska använda, för att försöka få det att se någorlunda okej ut? Ljuger du ofta för dig själv i övrigt? Eller är det alltid alla andras fel när det inte går som du tänkt dig, jag är genuint nyfiken.
Problemet är att arbetslösa, misogyna incels som skyller sina egna tillkortakommanden på ”invandringen” inte har möjlighet att tolka data.

Datan säger: friska barn, unga och vuxna dör inte.
Datan säger: äldre och sjuka dör, framförallt i kombination.

Varför ska vi då stänga skolor? Det räcker med att vi sätter lås och bom på sjukhus, ålderdomshem och sjukhem för att skydda riskgrupperna (alltså de datan menar ligger risigt till vid smitta).
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Så du menar att man är inte sjuk om man har milda symtom?

Faran med barn är att de kan sprida sjukdomar att väldigt få barn har fått allvarliga symptom är ganska konstaterat.

Nej, Tegnell menar det. Barn ska gå till skolan och ta med sig COVID-19 hem till sina föräldrar. Tegnell har tänkt ut en plan Flockimmunitet here we come
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Var du lika livrädd under svininfluensan?
Nej, jag bryddde mig knappt.
Jag vaccinerade mig inte ens, då jag antog att biverkningarna kunde vara värre.
Skulle troligen agerat likadant idag.

Jag anser dock inte bara det faktiska dödstalet som är det mest intressanta.
Viruset är nytt. Även yngre helt friska kan smittas och få stora problem med pneumonia, även om de överlever och inte finns med som döda i statistiken.
Kanske att viruset muterar? De som insjuknat säger att detta INTE är som en vanlig förklyning.
Citera
2020-03-14, 15:20
Medlem
ratanax2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Säkert aldrig. Men det gör väl kanske inget då andra länder kommer stänga ute oss.
Det är med det som med migrationen dörrarna fullt öppna och svenskarna är likt oxen som väntar på slakt.
Citera
2020-03-14, 15:20
Medlem
Hur är det med bordellerna i Tyskland...är det nya regler där nu som man ska tänka på??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in