2020-03-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Tack för en givande sammanställning.

Det är intressant att vittnet gjort en egen sammanställning av omloggningarna av LWs cacher. Det är möjligt för vem som helst att begära en notifiering när en loggning sker av en angiven cache, men man måste bara göra det i förväg. I denna situation kände vittnet redan till att det fanns en konflikt och att raderingar och omloggningar skett i omgångar.

Problemet för oss vanliga människor är att gärningsmannens motiv för ett mord ofta framstår som helt ofattbara. Det har varit många som kritiserat åklagaren för att ha framfört orimliga teorier och motivbilder. Tanken att en gärningsman slagit 17 slag för 17 raderade loggar bör framstå som helt osannolik, men visst kan det finnas människor som är kyliga nog att räkna slagen och som vill lämna en sorts signatur på brottsplatsen.

Dock framstår motivet som en kombination av flera olika faktorer, några framstår som rationella och några framstår som mer besynnerliga. Raderingarna och omloggningarna bör dock ses som ett indicium i sig utan att antalet slag nödvändigtvis behöver tillmätas någon särskild betydelse.

Det andra problemet är att vi ofta utgår från att gärningsmannen gör rationella val. En normal människa hade inte genomfört ett mord efter att ha mött polisen bara några dagar tidigare och uppträtt på ett sätt som väckt misstankar eller efter att ställt frågor till en polis om hur man raderar bilder. Det blir också svårt att förstå hur den misstänkte egentligen tänkte om han försökte skapa ett alibi, men det hindrar inte att samma händelse kan utgöra ett indicium för en brottslig avsikt.

Så här i efterhand så framstår allt som skett i samband med mordet mer som händelser i en såpopera med krim-karaktär än verkliga skeenden.
Det är så mycket som snurrar i deras värld. Relationerna, snatteri, polisbesök, loggande, resande, jobbande, städande, frikyrkan, misshandel, soc-anmälningar, smygfotande, sex i alla de former och ställen.
Jag har fullt upp att läsa ikapp fup och smälta vad som faktiskt hänt.

Mitt i allt detta har någon eller några ballat ur enligt den gamla devisen ”Om inte nån lugnar sig nu så kommer detta sluta med att någon dör”.

Jag är fortfarande häpen över hur SD trodde han skulle kunna komma undan med detta. Hans mentala hälsa vid tiden för mordet kanske är nyckeln till att förstå det.
Behövde bara få det ur mig. Inte orkat läsa chattarna än men lär väl spä på tanken att dessa människor aldrig borde träffats.
Senast redigerad av Avel 2020-03-14 kl. 14:07.
Citera
2020-03-14, 14:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Här kommer en jättelång sammanfattning av SD:s och i viss mån HD:S digitala (och andra) aktiviteter fredagen 11/5 -18
LW:s eftermiddag kommer också med på sluttampen.
Hoppas att något av det är svar på någon av era frågor

SD lämnar kontoret 12.07
Kommer tillbaka 12.14

Så vitt jag kan bedöma så befinner han sej sen på kontoret och grejar med alla möjliga mail och Messenger med mera. Bland annat till HD, 12.30

12.35 "forcerar" han dörren, men går inte ut. (Är det då han släpper in LW?)

En oväntad digital inaktivitet tar sin början (men det kanske händer något irl) fram till 12.48 då det dimper ner (?) en elektronisk faktura.

Direkt efter det börjar SD (eller iaf någon) googla på fyrhjuling, Örebro, mer mera sådant.

12.53 lyssnar (?) han (?) på webradio.

Sen är SD overksam (?) fram till 13.23 då det åter noteras aktivitet, Explorer content (jag kan inte tolka vad som händer, men så ser det ut).

Efter detta är han åter igång med sitt vanliga googlande, Aftonbladet, radion, Kinashopping, Fyndiq med mera.

13.53 dyker vännen JG upp i bilden via Messenger, i en gruppchat där även HD ingår, fast bara passivt. Denna chat håller på till ca 14.00 och handlar om JG:s hus, efter vad jag kan förstå.

Sedan mailar SD lite som verkar vara jobbrelaterat - och 14.16 får han mess från HD.

De håller på och messar till 14.23 och det förefaller handla om caching.
14.25 kontaktar SD någon M M för han verkar brydd över några loggar, geocaching.

Efter det knåpar han vidare till 15.06 då han öppnar dörren, men inte går ut.

Ja, han jobbar vidare med Facebook, Spotify, googlar på tala-i-tungor etc.
Han har också kontakt med en A M på whatsapp från och till fram till 16.17

16.23 kontaktar SD en T J Industritornet och frågar om man kommer åt "ditt bygge sent ikväll"
De har lite "snack" fram och tillbaka och det visar sej på slutet att T J tror att SD är "betongkillen", avslutas 16.49

16.56 kontaktar SD HD och frågar om han "får ta en ny"
17.31 svarar hon "så klart"

17.32 Inpassering G-vik Lost City Gym Torr
17.56 Inpassering G-vik Lost City Gym Blöt

17.57 Mess till HD "Längtar till tisdag"
17.58 Messar en bild till HD

19.07 3 mess från HD till SD "Gulligt av tjejerna" "Snäll pappa" "Skönt att simma?

Efter detta är det ingen kontakt mellan SD och HD - som man kan se i alla fall - förrän 20.21 då han svarar "Nä" - (på vad vet jag inte)
Han skickar då också en bild till HD
HD svarar 20.52 "Pensionärskulor!"
23.03 HD hör av sej på Messenger, 2 ggr
SD svarar 23.10

Och det är allt för den dagen. Vad gäller kontakt mellan SD och HD.

Sen fortsätter han att ha kontakt med en del andra
Och så finns det ju någon som vill få kontakt med honom, nämligen LW. Men då har den 11/5 övergått i den 12/5 och klockan är 00.08

00.32 ringer SD polisen.

Angående vad LW gör under eftermiddagen, och om det skulle kunna kopplas ihop med SD:s göranden och låtanden så kan hon ju - enligt tidigare inlägg - ha varit på hans kontor på "lunchen".

Hon cyklar till rehab 13.30, lämnar 15.10 och kommer tillbaka till stan/Krämaren ca 15.15
15.11 pratar hon i telefon med J J och hon verkar befinna sej i en butik

15.32, 15.37 och 15.42 fångas hon på övervakningsfilm på Stadium
15.48 samtal med J J, hon berättar att hon får hjälp med sin väska som är tung "20 kg hantlar i den"

15.57 cyklar hon hem

Hon skulle ha kunnat slinka in till SD mellan 15.15 och 15.32 men då sitter han som bäst med Whatsapp och Facebook. Det är heller ingen notering om att han eller någon annan "forcerar" dörren, för det sker 15.06

Tack för bra gräv!
Roligt att det kommer in nya (uncommon name tex) och nygamla som ger sig in i leken och gräver upp nya intressanta tankar!

Jag funderar på hur sannolikt det är att L*ena skulle komma dit på lunchen? Det är väl många på kontoret vid den tidpunkten?

Jag försökte hitta mastuppkopplingar för L*ena under dagen 11 maj, men det enda jag hittade var de som började på kvällen.
Citera
2020-03-14, 14:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Del: 1, HD:s förhör

En sorts sammanfattning av vittnesförhör gällande HD (20180519+20180529+20180607) samt förhör som mordmisstänkt (20190828-20190906). B2705-18 Aktbilaga 149.

Genomgående är att förhörsledarna (FL/FL1/FL2/BF) är noggranna när HD hörs som vittne (V) 2018 och ännu mer så när HD är misstänkt (MT) 2019.

Man kan säkert läsa ut många olika egenheter i förhören och jag har mestadels fokuserat på det som uppenbart förefaller märkligt. Inte så mycket på varför det ges en del märkliga svar eller varför en del minnesbilder återges detaljerat medans andra svar är undflyende eller hänvisas till minnesbrister.

Allmänt om vittnesförhör 20180519: HD får upplysning om att LW är försvunnen.
Svarar bra, adekvat och ganska fylligt på frågorna.

Allmänt om vittnesförhör 20180529: HD får veta att LW är funnen mördad.
Uppvisar minnesbesvär i en del av frågeställningarna, speciellt om vardagssaker. HD minns dock specifikt t.ex. vilket av barnen som sovit i samma säng som HD samt kan redogöra för Messengerkontakt med J*nas (sid 67). HD validerar SD:s utsaga ang. gymaktivitet på Gustavsvik t.ex.

Allmänt om vittnesförhör 20180607: Här märks det att polisen börjar få ihop pusslet med relationerna som LW, SD & HD hade och HD pressas alltmer på svar i förhöret som varar över 2 timmar. T.ex. återkommer utredarna om varför HD inte frontat maken SD om återkommande otrohet och HD:s känslor kring otroheten och utredarna får lite svävande svar.
HD minns även ganska exakt vad som är packat/kvar att packa inför USA-resan nästa dag. HD minns även att SD kommer upp från källaren med en blå tröja som ska packas inför resan (sid 134-135). Detaljkoll där alltså.
För visst är det en tröja som SD säger sig tvätta på natten för mordet på LW? I så fall validerar HD det som SD sagt om att han "nattvättat" en favorittröja han vill ha med på resan.
Förresten är det denna dag som SD är inne på vittnesförhör vid 2 tillfällen. På fråga vad HD kände inför det så svarar hon att det inte oroade henne så mycket. HD uppger även att hon och SD inte pratar något om dessa 2 förhör utan att de har full fokus på att packa det sista innan de på nattkröken åker upp mot Arlanda (sid 130), där HD för övrigt sover en del av resan i bilen. Mycket märkligt med tanke på att paret D*vidsson borde hysa en hel del, och olika, känslor inför att LW påträffats mördad.

Nedan kommer ett gäng förhörsfrågor från tiden 20190828-20190906 där HD inte vill svara på frågorna/inte minns. En stor del av HD:s minnesproblematik är dock utelämnad då det i realiteten krävs att kopiera in samtliga protokoll/frågor med HD om ca: 450 sidor.. Men den finns att beskåda i B2705-18 Aktbilaga 149. Ibland återkommer samma frågor med (o)jämna mellanrum eftersom HD inte är så meddelsam som önskas. Stavningsfel och diverse textformateringar beror på den som skrivit ut förhören hos polisen och ingår alltså helt gratis.
FL = Förhörsledare. Ibland benämnd FL1/FL2 eller BF (Biträdande FörhörsLedare)
MT = den MissTänkte.

Det är inte bara SD & JG som raderar i sin mobil. HD kan med!

Hur beskriver HD sin relation med SD under april, maj -18? Och hur mycket privatliv kan anses vara rimligt i förhållande till att polisen gör en mordutredning och man är kallad till vittnesförhör?

Tack! Vilken bra sammanfattning.

Hon ljuger så uppenbart, och dåligt. Ingen kan som Hanna ducka för frågor

FL:Men jag vill ändå att du förklarar det Hanna. Varför.. varför radera du information,det är
alltså mellan den 14e och 16e maj. Det är tiden för brottet. När gör du det och varför?
MT: Vet inte. Jag vet inte.

FL:Sen har du raderat just under 14e och 16e maj.
MT: Mmh. Jag..

FL: Är det nått känsligt då i den här konversationen mellan 14e och 16e maj där? Det är ju
ändå under den tiden som Lena mördas.
MT:Mmh. Eeh..

Och i den sista spoilern så märker man ju att det här är ingen mild västanfläkt.
Varför annars detta ihärdiga duckande vid frågan om USA-resan?
Klart att både SD och hon själv hade förhoppningar.

Nu blev det äntligen en resa med drömkvinnan.
Likaså säger HDs mamma att HD efter skilsmässan hade tankar på att gifta om sig med SD.

Jag tror att båda två såg denna resa som en nystart nu när konkurrenten äntligen var borta.
SD har uppfyllt hennes mångåriga önskedröm.
Citera
2020-03-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Säkert lurade SD ut henne, de kunde inte ses hemma då A låg och sov där och lätt vaknade.
De kan ha stämt träff bakom bullerplanket.
Att dörren var på glänt på morgonen kan väl bara betyda att SD gick tillbaka till hennes bostad
för att kolla mail, övriga telefoner (än den han tagit) och annat och inte ville låsa eftersom kodlåset
hördes ljudligt och A brukade vakna av det - hade han vaknat och sett att Lena var borta hade han
blivit orolig och ringt sin pappa. Fullt pådrag kan ha blivit då, med ont om tid för SD att inställa sig i normalt läge; att se till att vara hemma "som vanligt".

.. Hade Lena stängt efter sig tog han i och för sig en risk när han öppnade dörren igen.
Det är inte utan frågetecken.

Lillgrabben hade ju hört något ljud och vi kanske ska vara glada att han inte gick ner och kollade. Vad hade kunnat hända då?
Citera
2020-03-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja hon hade foppatofflor i sitt hem men hade hon sådana hos SD? Jag tror han menar att hon lånade dem hos honom.

Men SD/LWs relation skulle hållas hemlig, skulle LW hasa runt i hans 8 stl större skor till brevlådan, trädgården mm inför grannarna??? Tvivlar. Utan att Judit*h skulle noterat det?
Citera
2020-03-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så här i efterhand så framstår allt som skett i samband med mordet mer som händelser i en såpopera med krim-karaktär än verkliga skeenden.
Det är så mycket som snurrar i deras värld. Relationerna, snatteri, polisbesök, loggande, resande, jobbande, städande, frikyrkan, misshandel, soc-anmälningar, smygfotande, sex i alla de former och ställen.
Jag har fullt upp att läsa ikapp fup och smälta vad som faktiskt hänt.

Mitt i allt detta har någon eller några ballat ur enligt den gamla devisen ”Om inte nån lugnar sig nu så kommer detta sluta med att någon dör”.

Jag är fortfarande häpen över hur SD trodde han skulle kunna komma undan med detta. Hans mentala hälsa vid tiden för mordet kanske är nyckeln till att förstå det.
Behövde bara få det ur mig. Inte orkat läsa chattarna än men lär väl spä på tanken att dessa människor aldrig borde träffats.

Har du hittat något mer om bröderna Blå och Grå ? (Femfemman Stefan Davidsson och Jerry Gray)
Du har rätt angående att de borde aldrig träffats. riktigt sjuka individer.
Vad jag förstår har det här inget med kyrklig miljö att göra alls.
Citera
2020-03-14, 14:24
Medlem
Del 4, HD:s förhör

Vad tänker HD om SD:s sätt mot deras gemensamma barn? (apropå att SD slagit hål i väggen i samtal med deras 7-8 åriga dotter. Det 40min. inspelade "förhöret" om strössel-ätandet finns inte med här men håll det i minnet med!)

Vad tycker HD om SD:s "spionfoton" utanför LW:s hem när hon hade besök? Och hur var det nu med HD:s fika hemma hos LW..minns hon plötsigt att hon var där nu?

Så här beskrivs SD av andra i deras omgivning samt att en konversation med LW förevisas. Eftersom de levt 20 år ihop kan man tänka sig att HD borde ha något att invända..

Återigen; vad sa du till din närmsta chef på jobbet ang. LW:s försvinnande? Och hur förklarar du tidpunkten som chefen uppger att ni haft samtalet?

HD, du har ju undrat om SD varit inblandad i mordet på LW. Hur tänker du då?

Den stora husstädningen hemma hos SD vill utredarna komma framåt i. Här återges det viktigaste. Har utelämnat en hel del av samma frågor och svar. Men ni förstår ändå hur samtalet utvecklar sig även vid dessa utelämnade frågor
Citera
2020-03-14, 14:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Del: 2, HD:s förhör

Hur är HD:s relation till J*nas och är HD kysk som is eller har även hon haft relationer utanför äktenskapet?

Hur nära varandra är HD & SD, enligt HD?

Vad tycker HD om SD:s berömda sms "Det ska bli så bra nu"?

Har HD haft någon kontroll på sin make SD efter det att han erkänt sin otrohet, så att hon kan känna sig lite trygg var han håller hus?

Vad säger HD till sin chef på jobbet på morgonen 20180515 apropå att LW är försvunnen?

AHA den fina Hanna snedpippar även hon. I det utåt sett så ordentliga Davidssonska hemmet hände det mycket bakom gardinerna...

MT:Eem... jaa vad ska jag svara på det tycker ni? Jaa... vi [JS ]var vänner, vi hade sex. För mig
var det en vänskap, vi hade trygghet i varandra och vi hade sex. Men det var en vänskap.
FLl:Mm
FL2:Har du fler såna vänner?
MT:Nej. Men jag har haft.
FL2:Under vilken tid?
MT: Under, efter, före Stefan.
Citera
2020-03-14, 14:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
/.../
Det andra problemet är att vi ofta utgår från att gärningsmannen gör rationella val. En normal människa hade inte genomfört ett mord efter att ha mött polisen bara några dagar tidigare och uppträtt på ett sätt som väckt misstankar eller efter att ställt frågor till en polis om hur man raderar bilder. Det blir också svårt att förstå hur den misstänkte egentligen tänkte om han försökte skapa ett alibi, men det hindrar inte att samma händelse kan utgöra ett indicium för en brottslig avsikt.
Intressant synpunkt Trie, men vi får se upp lite så att det inte hamnar i omvänd bevisbörda. Det är alltså inte försvaret som anför händelsen natten mellan den 11 och 12 maj 2018 som ett argument för att SD är oskyldig, det är tydligen åklagaren som har anfört att händelsen skall ha varit ett led i en mordplan som SD hade. Och det lite lustiga är att hittills har ingen lyckats förstå logiken i åklagarens teori.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-14 kl. 14:38.
Citera
2020-03-14, 14:29
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
HD ger verkligen inget gott intryck i förhören. Mycket obehaglig läsning. Det handlar ju om en mordutredning där en trebarnsmamma blivit mycket brutalt ihjälslagen med 17 slag. Även om man har en konflikt med offret måste man ju någonstans vara mänsklig och empatisk. Även om det handlar om ens barns far. Man måste ju inse att en sådan person inte kan tillåtas komma i närheten av de egna barnen någonsin. Antingen lider hon av den misshandlade kvinnans syndrom eller så har hon en personlighetsstörning i kombo med låg intelligens eller så är hon delaktig i mordet.

1) inte omöjligt
2) tror jag inte, hon löser mystar och vårdar stroke-patienter utan problem
3) delaktig som i att rent fysiskt medverkat tror jag inte men hon har kännedom om vad som har hänt och har hjälpt sitt ex - det är vad jag tror
Citera
2020-03-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
AHA den fina Hanna snedpippar även hon. I det utåt sett så ordentliga Davidssonska hemmet hände det mycket bakom gardinerna...

MT:Eem... jaa vad ska jag svara på det tycker ni? Jaa... vi [JS ]var vänner, vi hade sex. För mig
var det en vänskap, vi hade trygghet i varandra och vi hade sex. Men det var en vänskap.

Ren som snö, kysk som is. NOT!
Citera
2020-03-14, 14:32
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

De verkar ha en märklig syn på vänskap båda makarna D. Jag har vänskaper med både män och kvinnor men inte fan pippar man med dem för det.

Hade de sagt att de hade ett öppet äktenskap, fine liksom, men så verkar det ju inte heller ha uttalats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in