2020-03-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Norge hade dubbelt så många insjuknade som oss igår sett till folkmängd.. Trots sina åtgärder.

Har dom också slutat testa folk?
Citera
Medlem
Citat:
Man får göra majoriteten nöjd. Och den överväldiga majoriteten är alla de som inte blir svårt sjuka av Corona. Varför ska jag sluta gymma när jag inte är riskgrupp eller bor/träffar någon i en riskgrupp?

Sedan blir de ju ändå isolerade med era förslag om utegångsförbud och allt vad det är..

Riskgruppen riskerar att dö. Ingen vet vad viruset orsaker. Indikativa studier från Kina visar däremot på i vissa fall permanenta lungskador. Acceptera att det inte handlar om att dö/leva, vi vet absolut ingenting om effekterna av detta virus. Därför får man anse att det är synnerligen idiotiskt att offra folk för ekonomi.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Just detta med att folk hamstrar mat tyder på att vi inte längre har något förtroende gentemot regeringen.

Sedan kan vi själva se att ingenstans har maten inte kunnat fås in, varken i Kina eller Italien.

De har fått mat, ingen har svultit eller varit hungrig. Så den biten behöver vi inte oroa oss för.

Sluta hamstra.

Källor på det tack. I och med att tomma hyllor i Wuhan, ruttna grönsaker, mm
är det som visas från wuhan. Tomma hyllor i Italien rapporterades det redan om för över en vecka sedan....
Citera
2020-03-14, 13:20
Medlem
Självfallet har Kina rätt i sin kritik. Jag är förvånad över att det dröjt så länge. Vår hantering av situationen är under all kritik, och jag hoppas att ett fördömande kommer även av våra grannländer samt av WHO. Genom att släppa smittan fri utsätter vi inte bara vår egen befolkning men även omvärlden för risk.

Jag såg en intervju med AT där han förklarade att de nordiska länderna var eniga i sin strategi, och när det var dags att vidta specifika åtgärder. Senaste veckan visar dock att detta förmodligen var en tegnellsanning - m.a.o. en ren och skär lögn.

Sannolikt kommer antalet länder som förvägrar svenskar fritt inresetillstånd bara öka och öka. Där rök den "öppenheten" mot världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Man bör inte blanda ihop politik och när det gäller pandemi och kris i världen..så det gör inte jag heller. Det är mina egna åsikter och har följt med ett tag nu för att veta att mycket kommer hända framöver inom kort tid om vi inte agerar NU!

Håller helt med. Sverige borde egentligen ha agerat i Januari. Och det hade kostat mycket mindre i längden också.

Det jag vill frammana, är snarare att folk ska sluta tro att vi är påväg in i en apokalyps. Det är vi inte.
Citera
Medlem
Citat:
Norge hade dubbelt så många insjuknade som oss igår sett till folkmängd.. Trots sina åtgärder.

Helvete vad efterblivna folk är då. Tror du folk slutar insjukna för att man stänger ner direkt?
Effekten ser man ju först efter 20-30 dagar.
5-10 dagars inkubationstid, sen ytterligare kanske 2 veckor innan kritiskt skede.
Det är ju därför Sverige måste vara proaktiva.
De beslut som tas idag, kan vi se resultatet av om knappt en månad.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Stänga gränserna när vi har mer problem med Corona än grannländerna?

Finns ingen anledning att ha öppna gränser och därmed riskera att få in ännu mer smitta.
Allt som inte är nödvändigt borde ha stängts omedelbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Har vi det värre?
Bara i Norge ligger 27 personer i serious/critical condition, och det var gårdagens siffror, kommer ny uppdatering senare idag.

Finns det siffror på hur många allvarligt sjuka vi har i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Man får en ganska skrev bild av läget när man suttit inne en vecka och läst i den här tråden. Modigt gav jag mig ut för att anförskaffa lite förnödenheter för att överleva den vad jag trodde redan komna apokalypsen. Vad fann jag? En stad full av folk. Familjer, gamla och unga, strosandes omkring i det fina vädret, levandes sina liv som om de inte har någon aning om att de när som helst kan ramla ihop och dö på trottoaren.
Det är samma där jag bor så FHM har ju lyckats bra med att länge kalla detta en förkylning. Det kanske är bra att bara några blir förvånade då någons nära och kära dör medans resten av folket visslar vidare som om inget hänt. Sen när olyckan är framme och dom behöver hjälp att överleva så blir dom förvånad att det inte finns någon hjälp att få för det är proppat på sjukhusen.

Både Kina och Italien har varnat att inte undervärdera covid-19 men i vårt land lyssnar många på FHM råd om att äta nyttigt och ha barnen i skolan, det blir billigast så. Klart att Kina är lite sur då dom ser svenskar tro att detta blir en dans på rosor, inget att oroa sig för. Kina drog ju på allt och extrema kostnader för att få stopp på det och sen försöker vi att glida förbi och tro att det inte kommer att kosta en krona, ekonomin först. Ett smart land och folk som Sydkorea har en annan inställning.
Citera
2020-03-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sverige har vidtagit ansvarsfulla åtgärder

Ok
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Människor är sig lika.. samma typ av reaktioner som vid pestutbrotten 1300-1700-talen. "UNDERGÅNGEN ÄR NÄRA!" " Människa får sitt rättmätiga straff av Gud" , "Vi lever i den yttersta tiden", "Judarna förgiftar våra dricksvattenbrunnar så vi dör"
Bara att den religiösa aspekten har bytts ut mot diverse andra argument.

Ja, allvarligt kan det säkert bli men nuvarande panik och fria spekulationer om än det ena än det andra är ju bara tramsigt och är ju exakt det som inte behövs i sådana här lägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Hur många dör på sjukhus varje dag?

Så vi ska strunta i att ens försöka minska smittspridning och antal dödsfall för ett helt nytt virus bara för att det dör ca 170 000 människor i världen varje dag?

Då kan vi med ditt resonemang lägga ner sjukhus och behandlingar för sjukdomar (alla sjukdomar) för att folk dör ändå?

Svenskar är tamejfan det dummaste folket i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in