2020-03-14, 13:18
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
[quote=qwerty-66|70701560]
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Den tendensen finns här i tråden också.

Den här gången har vi dock DN o Wolodarski på vår sida. Många fler som inser hur illa PK Sverige har blivit.
De förstår nog att när till och med högdjur (ministrar osv) blir drabbade så blir de själva rädda och vill skydda sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vet vi det, att det faktiskt dör 250 extra per dag? Eller är det folk som kolat vippen ändå?

Det är ju en ganska viktig fråga.
Jag litar helt på att statistiken är korrekt.
Jag tror inte att man intensivvårdar en patient utan att testat denna för corona.
Jag tror inte hellar att man delar ut coronastämplar på folk som dör av andra anledningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den här gången har vi dock DN o Wolodarski på vår sida. Många fler som inser hur illa PK Sverige har blivit.
Jag gillar Wolodarski, framförallt som skribent. Men, vad kan han bäst: politik eller epidemiologi?
Citera
Medlem
Kan det låga antalet insjuknade i Japan och Finland bero på att befolkningen där bastubadar?

Att barn och unga inte verkar drabbas så hårt av viruset medans äldre dör måste bero på skillnader i deras kroppar.
Och en skillnad mellan barns och äldres kroppar är att barn har mycket av det som kallas brunt fett. Då man föds har man mycket brunt fett, men med åldern försvinner det mesta av det.
Fettets främsta funktion är att reglera kroppstemperaturen, men det har visat sig ha andra positiva egenskaper också, bland annat att det bränner bort det farliga vita fettet, och att det kan påverka hur typ-2 diabetes kommer att behandlas i framtiden.

Forskning har visat att det går att öka på mängden brunt fett i kroppen genom att utsätta sig för kyla, genom tex kallbad.
Och Japaner och Finnar gillar ju att bada bastu, och jämfört med andra länder har de inte så många som är smittade med coronaviruset. Kan det vara så att vuxna Japaner och Finländare i överlag har mer av det bruna fettet än vad tex en Italienare har. Och att det är något i den bruna fettvävnaden som ökar på motståndskraften mot viruset?
I Finland är ca 109 personer i en befolkning på 5,5 miljoner smittade, och i Japan har 716 stycken i en befolkning på 126 miljoner smittats. I Sverige är det visst 775 stycken som insjuknat nu...

Det ligger fortfarande is längs med strandkanten på älven här utanför, men längre ut är det öppet... jag skulle kanske göra mig besväret med att rulla ut och tippa i gamla svärmor i älvvattnet, för säkerhets skull.
Men kaffe ska visst också vara bra om man vill öka på det bruna fettlagret, så det kanske är bäst att ta sig en kopp under tiden svärmor badar.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
När ska folk börja sköta sig själv och deras anhöriga och skita i andra de ej känner

Vem bryr sig om folk man inte känner?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och de kinesiska pengarna kommer rädda liv?

Vet vi att Kina stoppat viruset hemma i Kina?
Kinesiska pengar kan naturligtvis vara till hjälp även i Sverige, men då ska man ha i åtanke att dessa i så fall kommer villkorade, som en naturlig del av Kinas världserövrarplan.

Jag, för min del, är hellre utan dessa pengar, även fast det blir på bekostnad av några svenska liv.

Kina har ingalunda viruset under kontroll, misstänker att en landsomfattande spridning sker i detta nu men Sverige, med 1-2 dödsfall pekas ut som syndare av kommunisterna för att man agerar enligt sin beredskapsplan och inte i total och irrationell panik som vissa av våra grannländer.
Citera
2020-03-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Å var är ffp3 maskerna? Upphandlat/byggt ut Sundström än?
Bara 10 miljoner masker. Så svårt kan det inte va.

Detta är ingen influensa!

Det är MSBs ansvar att alla svenskar får masker och skyddsutrustning. Räkna inte på de.

Det är FHMs ansvar att rekommendera att skolor och förskolor stängs. Räkna inte på de.

Det som pågår världen över är en mycket allvarlig pandemi, en mycket kraftig sjukdom som inte dödar friska 30 åringar men som insjuknar dem rejält under en mycket lång tid.

Staten har mycket pengar från skatter och bör inkomma med ett generöst räddningspaket för ekonomi.

Alla skolor och förskolor bör stängas och alla icke livsviktiga aktiviteter bör ställas in.

Skicka absolut inte dina barn till skolor och förskolor.

Jobba hemifrån om du har ett kontorsjobb.

Arbeta på som vanligt.

Isolera dig om du blir sjuk.

Ett vaccin kommer att utvecklas
I USA, Ryssland, Kina, eller Sydkorea så snart som möjligt.
Citera
Medlem
Det börjar bli allt mer uppenbart att det är Magdalena Andersson som styr i Sverige.
Allt handlar om att försöka rädda ladorna.

Vad ska hon med en massa värdelös valuta till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Nej, experter är väldigt överens, med få undantag.
Sverige, Finland och Storbritanniens anlitade experter tycker likadant avseende skolorna. Tar inte dessutom många andra europeiska länder politiskt grundade beslut, snarare än att luta sig mot experter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Man får en ganska skrev bild av läget när man suttit inne en vecka och läst i den här tråden. Modigt gav jag mig ut för att anförskaffa lite förnödenheter för att överleva den vad jag trodde redan komna apokalypsen. Vad fann jag? En stad full av folk. Familjer, gamla och unga, strosandes omkring i det fina vädret, levandes sina liv som om de inte har någon aning om att de när som helst kan ramla ihop och dö på trottoaren.

Håller jag definitivt inte med om. Jag va på Willys idag. Jag såg minst 2 pers med ansiktsmask, köerna var Brutala, varenda en körde med vagn istället för korg och vi snackar LÅDOR med mjöl och knäckebröd. Många hyllor tomma. Mjöl, ris, konserver, kött, mycket va slut.

Tonen är annorlunda också, hörde hur folk pratade hur stressat det va. Nån tjej i telefonen ba ”MEN NU SÄGS DET JU ATT DET KAN BLI KARANTÄN” o hon ba står o ser helt handlingsförlamad ut. Zigge familjer kör runt och glor i svennarnas korg för attt se vad dom handlat, jämför sig själva eftersom dom inte vet vad dom ska köpa etc.

Apoteket va likaså helt plundrat. Ipren o Alvedon slutsålt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Stänga gränserna när vi har mer problem med Corona än grannländerna?

Har vi det värre?
Bara i Norge ligger 27 personer i serious/critical condition, och det var gårdagens siffror, kommer ny uppdatering senare idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som jag har sagt hela tiden, Sverige är sämst när det gäller att hantera detta virus.

"Kina om Sveriges coronahantering: "Särskilt ansvarslöst" – hotar hela världen"

https://www.friatider.se/kina-om-sveriges-coronahantering-sarskilt-ansvarslost-hotar-hela-varlden

"Enligt Kinakännaren Kristina Sandklef handlar kritiken förmodligen om en stark och genuin oro för hur Sverige hanterar viruset, och inte bara om att Sverige och Kina har dåliga relationer på grund av Kinas fängslande av förläggaren Gui Minhai, som är svensk medborgare."

Den" svenske" medborgaren som själv återvände till Kina, han som i fyllan har kört ihjäl ett barn. Han alltså. En sådan anser svenska myndigheter är värd att förstöra vårt lands förhållande till världens största land.

"Professorer: Sverige börjar likna Italien – stäng skolorna"

https://www.friatider.se/professorer-sverige-borjar-likna-italien-stang-skolorna

När ska "våra" styrande vakna?

Jag noterade förövrigt att SVT valde att inte ens publicera denna nyhet. Sjukt. Oberoende SVT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in