Sverige borde stänga ner allt förutom matbutiker och apoteker i två veckor eller fram till första veckan av April samt stänga gränserna.
Och låta pensionerade läkare och sjuksköterskor utbilda arbetslösa i basmedicin så att de kan jobba inom vården när det blir bortfall av personal i just vården.
Vi måste göra det som varit vårt framgångsrecept:
Hålla sjuka och gamla personer borta från smittan. Det ju det som varit skillnaden mellan oss och Italien---
Varför ska vi förbjuda folk att träna på gym exempelvis som i Norge?? Vad är grejen?
Bättre att informera folk som tränar på gym att hålla sig borta därifrån om de bor med någon sjuk eller gammal. På samma sätt som man inte bör gå ut på stan och loda runt om man bor med någon sjuk eller gammal.
Vad vinner vi på att isolera folk som inte är i riskzon eller som träffar folk i riskzon? Vi förstör bara ekonomin genom att förbjuda allt, och förstör folk livskvalitet. Isolera de sjuka och gamla, inte alla andra..
Du menar alltså att man inte har rätt att tvinga på saker hos yngre människor men att man får tvångsisolera folk i riskgruppen? Då gör man ju riskgruppen till en skam.
Människor tar väldigt sällan individuellt ansvar i ett sånt här läge, speciellt inte ungdomar. Det krävs att myndigheter går ut och fixar den biten så att alla vet att bryter man mot karantän kan det få allvarliga konsekvenser. Även då kan jag lova dig att ungdomar kommer göra allt för att ränna ute om nätterna.
Och hur ska vi då säkerställa att ungdomar tar ansvar om de INTE är i skolan. Herregud, du är så dum så att du inte ens fattar att du säger emot dig själv...
Man får en ganska skrev bild av läget när man suttit inne en vecka och läst i den här tråden. Modigt gav jag mig ut för att anförskaffa lite förnödenheter för att överleva den vad jag trodde redan komna apokalypsen. Vad fann jag? En stad full av folk. Familjer, gamla och unga, strosandes omkring i det fina vädret, levandes sina liv som om de inte har någon aning om att de när som helst kan ramla ihop och dö på trottoaren.
Haha, har även jag upplevt samma fenomen. Som två helt olika världar mellan FB och hur det ser ut på gatan. Dock så tar jag detta på allvar och tolkar mer innehållet på FB som en glimt av en möjlig framtid/scenario.
Kina fördömer Sverige enligt aftonHORAN. Jag har inte hunnit alls sätta mig in exakt i orsaken men åtgärderna i Sverige menar man nog är för mesiga. Mycket bra. Söndra och härska. När krisen är över skall politiskt ansvar utkrävas.
Två personer har dött hittills. Inga har dött i Danmark. Där ser NI skillnaden. Fördöm Sverige. Tack Kina och tack USA.
Det dör i genomsnitt ungefär 1 500 personer per dag i Italien i vanliga fall - utan coronavirusutbrott. Så det faktum att det nu dör 250 ytterliggare per dag är anmärkningsvärt. Visst - någon enstaka av de 250 hade kanske dött ändå - men det är ändå spektakulärt.. Sprider sig viruset ytterliggare så är det inte omöjligt att vi får se uppåt 750 dödsfall per dag i Italien.
Vet vi det, att det faktiskt dör 250 extra per dag? Eller är det folk som kolat vippen ändå?
1032 testet og bekreftet smittet totalt
Kartet viser bare hvor mange av dem som faktisk har blitt testet, som er smittet. FHI innrømmer at det er mørketall.
REGJERINGEN STANSER ANKOMST AV NYE KVOTEFLYKTNINGER
Som følge av regjeringens tiltak for å begrense videre smittespredning av coronaviruset, stanses ankomsten av overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) inntil videre. Det opplyser Kunnskapsdepartementet på hjemmesiden.
I 2020 er rundt 200 kommuner bedt om å bosette til sammen 5120 flyktninger. Over halvparten av de som skal bosettes, vil være overføringsflyktninger.
Det er per i dag om lag 750 overføringsflyktninger som har fått oppholdstillatelse i Norge og tildelt bosetting i en kommune, men som ikke har ankommet ennå. Innreise for disse personene stilles i bero inntil videre, skriver Kunnskapsdepartementet.
RUSSLAND STENGER GRENSENE TIL NORGE
Russland stenger grensen til Norge og Polen for utenlandske statsborgere på grunn av virusfrykt, nyhetsbyrået AFP på Twitter.
I en kunngjøring fra statsminister Mikhail Misjustin heter det at stengningen av landegrensene gjelder fra midnatt natt til søndag og omfatter alle utlendinger enten de reiser av private eller profesjonelle grunner, eller for studier eller turisme, skriver NTB.
Politiet i Finnmark opplyser i en pressemelding at norske borgere som befinner seg i Russland og ønsker å returnere til Norge over Storskog må ta kontakt med det norske generalkonsulatet i Murmansk.
Alle norske borgere som drar eller befinner seg i Russland vil bli pålagt hjemmekarantene i 14 dager når de kommer hjem, skriver politiet.
FIRE INNLAGT PÅ HAUKELAND
Lørdag formiddag er fire pasienter innlagt på Haukeland sykehus med corona, opplyser Helse Bergen i en pressemelding.
Utenriksdepartementet fraråder reiser til alle land
En forsendelse med medisinsk utstyr for å hjelpe Italia og Spania med utbredelsen av coronaviruset, er ankom den kinesiske ambassaden i Madrid torsdag. Det skriver The Straits Times.
Forsendelsen inneholder tonnevis av medisinsk utstyr, inkludert 1,8 millioner munnbind. Ni kinesiske helsearbeidere var også med på flyreisen over, skriver avisen, som refererer til det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.
YTTERLIGERE ETT CORONA-DØDSFALL I SVERIGE
Sverige har fått sitt andre dødsfall som følge av coronaviruset, skriver Aftonbladet. Det er snakk om en 85 år gammel kvinne i Västra Götaland region.
– Vi kan bekrefte at en kvinne døde på Sahlgrenska sykehus i natt som følge av corona. Men hun hadde også andre kompliserende sykdommer. Det er alt jeg kan si akkurat nå, sier kommunikasjonssjef Karin Markhede ved Sahlgrenska sykehus i Gøteborg til den svenske avisen.
Det er nå 814 personer som er smittet av coronaviruset i Sverige. To personer har mistet livet.
DETTE ER OPPDATERTE KARANTENE-REGLER:
Folkehelseinstituttet (FHI) presiserer fredag ettermiddag at det er følgende råd som gjelder:
* Alle som har vært på reise i land utenfor Norden siden 27. februar i år, skal være i hjemmekarantene i 14 dager etter hjemkomst.
* Alle som har vært i nærkontakt med personer som har fått påvist smitte med koronavirus, skal også være i hjemmekarantene i 14 dager.
POLITIET BLIR RINGT NED MED CORONA-HENVENDELSER
Operasjonssentralen i Oslo politidistrikt får en rekke henvendelser knyttet til coronaviruset, skriver pressesjef Unni Turid Grøndal i Oslo politidistrikt i en e-post.
Hun ber om at spørsmål knyttet til viruset stilles til riktig myndighet og viser blant annet til kommunen, helse og Folkehelseinstituttet. Operasjonssentralen svarer kun på hendelser i politidistriktet, påpeker Grøndal
Kan det va så jag inte har samma upplaga av Aftonbladet som er andra och inte samma internet eftersom man får fram amerikanska sidor med eu domän. Att hela mitt internet är en kopia av riktiga internetbaserade intern intranät,
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-03-14 kl. 13:22.
Nej, det helt naturligt att människor lyssnar till de som skall leverera sanningen. Misslyckas man på denna punkt så har man lyckats i bedriften att skapa kaos hos vanligt folk. En gång är ok, men inte när man gör det gång på gång och dessutom tycker att människor är löjliga som reagerar på det. Man motverkar inte panik genom att ha så fatalt fel på de mest akuta frågor.
Vanligt folk visste bättre helt enkelt och det är just detta som folk stör sig på. Myndigheterna ligger efter i förmågan att använda vanligt sunt förnuft, vilket vanligt folk har erfarenhet av att använda sig av dagligen.
De ska inte leverera sanningar, lika lite som en börsanalytiker eller vilken annan analytiker som helst. Sedan håller jag med om att man har varit otydlig.
Exempel på citat som helt och hållet har förvrängts i det här forumet:
Citat:
Just nu behöver man inte vara orolig alls, vi ser inte att den här sjukdomen sprids i Sverige över huvud taget. Vad som kommer att hända de kommande månaderna vet vi inte.