2020-03-14, 12:10
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
De som inte har råd att bo kvar säljer sina hus. Sedan skaffar de billigare bostad. Det är konstigare än så.

Konsekvenserna blir en nedgång på boendemarknade bland annat.

Och du tror att de som sitter i billigare lägenheter är villiga att sälja dem i ett sådant läge med höjda räntor? Bostadsmarknaden kommer vara ett stiltje, utan dess like - ingenting kommer hända, förrän det blir riktigt illa och då är allt redan kört, ändå...
Citera
2020-03-14, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur kommer det gå för bilindustrin i Sverige tror ni?
Inköp av dyra kapitalvaror kommer minska ca 80-90% närmaste 24 månaderna.
Citera
2020-03-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Riksbanken kommer att producera mycket pengar, men det är svårt att se till att de delas ut till de som behöver det, t.ex. inkomstförsäkring jobbförsäkring osv

Det viktiga är väl att det finns pengar till bankernas utdelningar till aktiägarna och ledningsgrupper. Sådant är viktigare än allt annat och lär prioriteras.
Citera
2020-03-14, 12:14
Medlem
meepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
It är beroende av industri och annan verksamhet , folk måste fatta att allt är en kedja , brister en länk så fallerar hela kedjan

Det förstår man ju, och även väntat på längre sikt. Det som dock är lite oväntat är väl att man börjar i den andra änden, dvs från IT-sektion med uppsägningar. Är ju mer oron över utvecklingen. Vad jag vet är det ännu inga massuppsägningar inom kundbolagen: industrisektorn/ biotech- och byggbolag. Men det kommer snart där med.
Senast redigerad av meeps 2020-03-14 kl. 13:01.
Citera
2020-03-14, 12:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Titta på Kina, väldigt få varsel och ekonomin i landet börjar redan återhämta sig.
Det konsumerades mindre men fortfarande köpte kineserna via nätet elektronik, renoverade hemma osv osv. Tror folk är lite väl för pessimistiska.

Kina är ett mycket stort land och det har mest varit Wuhan och provinsen staden som den ligger i som varit värst drabbat. Förvisso är Wuhan ekonomiskt och produktionsmässigt viktig stad, men jag vet inte om Kina har helt stoppat produktionen i alla delar av landet.

Kinesiska företag kanske kan friställa personal utan uppsägningskostnader. Kinesiska företag kanske inte behöver betala in så mycket skatter och avgifter. Därför enklare att lägga produktionen i malpåse någon månad utan att verksamheten tar permanent skada.

Kineser kanske har ett högt sparande, vilket innebär att de kan klara sig utan lön några månader utan att bli helt barskrapade.

Förutsättningarna i Kina jämfört med tex Sverige skiljer sig åt.
Citera
2020-03-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det kallas demokrati, dumbom!

För oss som föredrar oxfiléen måste vi ändå böja oss för majoritetens vilja och hålla oss till godo med bajsmackan. Bon Apetit min vän!
Det är just det som är problemet med demokrati, vad man själv anser spelar ingen roll så länge det finns 50% senildementa och statligt anställda att hänvisa till.
Citera
2020-03-14, 12:21
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Ja det är spännande just nu. Jobbar inom byggbranschen. Än så länge verkar det lungt men oron bland vissa av mina kollegor börjar öka. Med all rätt.

Många sitter på lån i 3 miljonersklassen med en inkomst på typ 32k , sambon är mammaledig etc. Kanske inte var så smart att låna upp 200k på huset innan jul för att köpa en fin bil. Många som tjatar om övertid till cheferna för att det är tufft redan nu ekonomiskt hemma. Förstå om det blir varsel, aj aj aj aj.

Och nu pratar vi om en stad som inte ens ligger på top 10 i befolkningsmängd i Sverige.

Jag själv var oerhört nära att köpa en lägenhet för 1 månad sen men jag sitter nog kvar i min hyres ett tag till. Tror det kan vara klokt
Citera
2020-03-14, 12:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Och vem är ansvarig för det?

Idiotiska politiker och rädda,töntiga medborgare.

Corona är inte i närheten av farlig för 99% av befolkningen.

Det är de som levt sitt liv, de som är gamla och sjukliga som dör. Som ändå skulle dött av influensa eller någon annan sjukdom.

Ska vi offra 99% av befolkningen för Gösta och Agda 90 år?

Förstår inte folk vad som ekonomisk depression leder till?

Vill folk se massarbetslöshet, ökat antal självmord, depression, våldtäkter, mord, våld osv osv för att rädda Gösta och Agda 90 år?

Det här är ett jävla skämt. Vi riskerar våra liv för att rädda 90-åringar.

Dina siffror är inte korrekta även om logiken finns där. I Italien är dödssiffran helt klar högre än 1 procent. Den är ett flertal procent. Problemet är att det inte enbart är gamlingar som dör, en del medelålders får också sätta livet till.

På ett sätt tror jag att detta är bra. Ett land som nu kommer att få bekänna färg. Där man spenderat alla pengar som kommit i högkonjunktur på invandring. Nu är våra kommuner helt bankrutta och nu kan det bli enorma skattebortfall. Det kommer bli hungrigt och kallt i Sverige. Ett hårt uppvaknande för er som röstat vänster
Senast redigerad av jonte400 2020-03-14 kl. 12:28.
Citera
2020-03-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Ja det är spännande just nu. Jobbar inom byggbranschen. Än så länge verkar det lungt men oron bland vissa av mina kollegor börjar öka. Med all rätt.

Många sitter på lån i 3 miljonersklassen med en inkomst på typ 32k , sambon är mammaledig etc. Kanske inte var så smart att låna upp 200k på huset innan jul för att köpa en fin bil. Många som tjatar om övertid till cheferna för att det är tufft redan nu ekonomiskt hemma. Förstå om det blir varsel, aj aj aj aj.

Och nu pratar vi om en stad som inte ens ligger på top 10 i befolkningsmängd i Sverige.

Jag själv var oerhört nära att köpa en lägenhet för 1 månad sen men jag sitter nog kvar i min hyres ett tag till. Tror det kan vara klokt
Eftersom vi är på väg in i någon form av lågkonjunktur finns det skäl att tro att bomarknaden är på väg ner. Iofs skulle jag tro att börsen kommer gå ner mer än boendemarknaden.
Citera
2020-03-14, 12:27
Medlem
meepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Beklagar verkligen, hoppas du har en privat inkomstförsäkring.
IT bolag är extremt konjunkturkänsliga eftersom det är inget som folk behöver.
IT bolag lever på industri och hotell och reklam och IT är det första dom drar ner på.
Du måste skapa något som folk behöver, sjukvård, medic och mat är det sista som läggs ner.

Har inte jobbat så mycket förra året pga ett utdraget jobbsök, men det lilla man får av eventuell akassa för halvåret nu lär täcka räkningarna gott i alla fall. Har låga räkningar tack och lov.
Citera
2020-03-14, 12:30
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Med all respekt men orkar inte med sådant tomt domedagssnack.

Med all respekt - du hade fel och vågar därför inte fortsätta diskussionen, men det är ok. Ibland är det bättre att fly än illa fäkta... Var dessutom inget domedagsscenario jag diskuterade, bara det att det skall mycket till INNAN folk sätts på gatan, inget annat...
Citera
2020-03-14, 12:42
Medlem
Run3s avatar
Må Gud vara med oss i dessa svåra tider. Jag förstörar på Gud och vet att Han tar hand om sina barn oavsett vad som sker ekonomiskt i världen.

Tragiskt med allt sparande som blivit utraderat när börserna föll 25%. Det kommer onekligen ha effekt på nationalekonomin när folk upplever sig ha blivit fattigare. Stefan Ingves har ju haft minusränta för att pumpa upp folks tillgångar via tillgångsinflationen, för att skapa artificiell rikedom.

Känns som att det är bäst att inte byta jobb just nu. Verkar bli ganska turbulent på marknaden nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in