2020-03-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Här är en bra artikel som fler här bör fundera på. Inte för att jag tror att det kommer hjälpa de som redan har bestämt sig för att allt är skit och vi kommer alla dö, minst en gång, förmodligen fler.
https://www.mynewsdesk.com/se/mattiaslundberg/pressreleases/lita-inte-paa-det-sunda-foernuftet-2981951?utm_campaign=channel&utm_source=facebook&u tm_medium=referral

I korthet, sluta gubbgissa..

Vänta nu lite! Du länkar alltså en psykologs blogg där han i princip upprepat skriver att om du inte jobbar med eller har enorm erfarenhet av extremt smittsamma virus så ska du inte lita på ditt sunda förnuft?

Och hur fan är han kvalicerad att yttra sig om vad andra människor bör göra och hur dom bör tänka under en pandemi?

Sen finns det folk som totalt överreagerar på detta, men att tillämpa försiktighetsåtgärder genom att bunkra mat och andra nödvändiga artiklar samt att hålla sig undan från människor är ju knappast att överdriva.. Det kallas snarare för självbevarelsedrift eller helt enkelt för SUNT FÖRNUFT!
Citera
2020-03-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Varför då sluta om det inte finns ett problem? Beredskap har alltid ansetts vara bra men inte nu med krisen runt hörnet tydligen.
Absolut, men gör det långsamt och kontrollerat. Tog mig knappt en vecka att handla på mig så jag har runt 2-3 veckor extra mat hemma. Köpte lite köttfärs för frysen då, några konserver då.
Inte fan sprang jag in i mataffärer och ryckte allt som fanns på hyllorna och skapade panik hos gemene man. Lugnt och stilla sköter man sig.
Citera
2020-03-14, 11:16
Medlem
ettanollans avatar
En sak jag funderar på, låt säga att man känner sig risig och går och testar sig och det visar inget!
Vad är det som säger att man inte får det någon timme senare och anser att man är testad och ok?
Citera
2020-03-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Står lite här... och det gäller två inspelningar från "läkare i Italien." Vet du vad källkritik är?
Finns också här:
https://www.businessinsider.com/why-coronavirus-killed-young-chinese-doctors-2020-2?r=US&IR=T
Citera
2020-03-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
det kommer lugna ner sig ett tag men komma tillbaka starkare, detta virus liknar spanska sjukan mer och mer för varje forsknings dag tyvärr.. Vill inte skrämmas men inte heller gömma sanningen för er!

Likheter mellan spansk influensa och Coronavirus

Båda sjukdomarna tycktes ursprungligen komma från en djurkälla. Forskning i H1N1-spanska influensavirusgener tyder på att den dödligaste vågen av utbrottet kom från en fågel, men ingen vet med säkerhet vilken typ eller var den kom från exakt.

Detta leder till en annan jämförelse. Den spanska influensan blev mycket farligare efter en uppenbar mutation. På samma sätt är stammar av coronavirus kända för att mutera relativt lätt.

En annan likhet är hur snabbt båda virusen verkar spridas. Spansk influensa smittade uppskattningsvis 1/3 av den globala befolkningen. Och även om mycket förblir okänt om COVID-19 har sjukdomen spridit sig snabbt från sitt ursprung i Kina i slutet av december och kan nu hittas på alla kontinenter utom Antarktis.

Vi får vänta och se, men jag och andra forskare tror detta bara är början.

Bara genom att jämföra en influensa med ett corona virus så bevisar du att det hade varit smartare för dig att bara lägga ner ditt snack.
Citera
Medlem
Om vi utgår ifrån aktiva fall-statsen så har viruset blivit tamare. Vården har knappast blivit bättre av en gigantisk ökning.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Vad får du det ifrån? Dom säger ju att folk ska sluta för att det finns inga problem..

Ja just, och coronan skulle heller inte spridas bortanför Kina enligt myndigheterna.
Dom säger ju svart på vitt att det är tomt !

Jag går i alla fall och kopplar på släpvagnen igen.
Senast redigerad av 140cab 2020-03-14 kl. 11:23.
Citera
Avslutad
Vad som än händer så hoppas jag verkligen att viruset slår till mot Turkiet med full kraft!

Ett Turkiet slaget i spillror vore nåt.

Så trött på det landet som håller på och utpressar EU på miljarders miljarder.

Tror förövrigt inte ett jävla piss på detta Turkiet endast skulle ha 1 bekräftat fall.

Kan lova att viruset redan börjat spridas där rätt omfattande.

Fuck Turkiet och Erdogan.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Samt tvätta på minst 60 grader?
Kör aldrog på mindre..
Citera
2020-03-14, 11:18
Medlem
Det är lugnt, peaken var i Lördags enligt vår statsepidemiolog Anders Tegnell. Eller vänta nu.. han flyttade sen fram den till Onsdag!

Ja ok! Onsdag var peaken! Nu blir det bara bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Finns också här:
https://www.businessinsider.com/why-coronavirus-killed-young-chinese-doctors-2020-2?r=US&IR=T
Kan det ha att göra med det faktum att de riskerar att ständigt exponeras för virus i mängder som andra inte gör? Läkarna jobbade antagligen långa pass och var trötta och stressade, trötthet och stress är något som försämrar immunförsvaret. Kom igen nu, bättre kan du.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Dom är inte hemma i 10v.

Har du ens barn? Om inte vi föräldrar har semester är barnen på fritids.

Så var det då inte när jag var barn.

Får väl se om inte det kommer åtminstone något nytt, lite mer rejäla insatser nu under helgen även i Sverige. Något borde de göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in