2020-03-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Varför gör man inte snabbt som ögat om gamla Karolinska i Solna till ett virussjukhus? Lokalerna står mig veterligen tomma och oanvända.

Jo det används till viss del. Gå in i gamla KS så ser du mycket aktivitet.
Citera
2020-03-14, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tack, och runt 1% under 60 år i ett vårdsystem som gått på knäna ett tag i ett fullständigt epicentra med spekulativa mörkertal omkring det tiodubbla. Du läste säkert även det om underliggande sjukdomar?

Ifall riskgrupper (de med underliggande sjukdomar och/eller äldre) sitter i tryggt förvar med hårda restriktioner så finns möjlighet till vård för de enligt datan få antalet riktigt sjuka som inte tillhör riskgrupper.

Just ja, procenten avser bland just de döda. Inte dödligheten totalt.

Citat.Just ja, procenten avser bland just de döda. Inte dödligheten totalt.[/quote]

Det er heller ikke min påstand.

Mit indlæg var en reaktion på denne urigtige påstand:

Citat.De som dör i Italien är 80+, och inte sällan med underliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
T-banan borde såklart sprayas varje dag för hålla smittorisken nere. En snabbkurs på en dag, sedan bara sätta igång.
Självklart, owdet borde redan finnas med i en större handlingsplan.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hur fan kan du förespråka flock-immunitet, när patienter som haft Covid-19 tidigare och friskförklarats, sen insjuknat i samma skit igen. DET FINNS INGEN IMMUNITET KÄND/REDOGJORD MED COVID-19.
Däremot en jävla massa återfall, både i Kina och Italien, finns drösvis med publikationer i denna tråd.
Källa, tack!
Citera
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Kan han inte ge fan i att kommentera vad andra länder gör:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdeo9/tegnell-om-danskbeslut-fullstandigt-meningslos-atgard

Danmark fattade i kväll beslut om att stänga landets gränser.
Statsepidemiolog Anders Tegnell kallar det danska beslutet ”fullständigt meningslöst”.
– Det här går inte att hålla borta, säger han.

Varför får han vara kvar på sin post? Han har ju haft fel i allt han sagt hitills! Vad tycker Danmarks motsvarighet till Tegnell att han får omdömet att syssla med ”fullständigt meningslösa” åtgärder?

Så vår rikspajas till statsepidemolog tycker det är passande att gå ut i media och kritisera andra länders åtgärder...

Han säger att det är fullständigt meningslöst för att i nästa mening säga att man kan vinna tid.
Det är enligt Tegnell en meningslös åtgärd om man vill hindra smitta mellan länder helt, men jag är inte så säker på att det är vad Danmark försöker med, utan jag tror man gör det just för att vinna tid.

Citat:
– Historiskt har det visat sig vara en fullständigt meningslös åtgärd, säger han till Aftonbladet.

”Går inte att motivera”

Han tillägger att man skulle kunna fördröja utbrottet några dagar eller en vecka på sin höjd.

– Bara tanken på att man skulle kunna hålla ett helt land utanför. Det går bara inte, det vet vi om den här sjukdomen i dag.

Åtgärden skulle kunna göra att man vinner lite tid, men Anders Tegnell frågar sig vad man ska använda den tiden till.

Vad Tegnell vet om sjukdomen har förvisso historiskt visat sig ha en negativ korrelation med verkligheten, men det å sido så pratar han själv om att bromsa spridningen för att inte överbelasta vården. Detta har Tegnell sagt att man kan göra genom att sätta stadsdelar i karantän.
Då undrar jag varför det är bra att begränsa spridningen mellan geografiska områden inom ett land men inte mellan länder.
Jag är inte epidemiolog, men jag tror inte ett virus bryr sig om vart vi sagt att det går en landsgräns. Tvärtom så tror jag en avstängd bro hindrar människor effektivare än ut från en stad.
Dessutom så var det tydligen bra av oss att stänga flyg från Iran och hålla ett helt land utanför, vilket är ännu effektivare än en avstängd bro.
Efter att Tegnell sagt att det är meningslöst så säger han att man kan vinna upp till en veckas tid med den åtgärden.
Tegnell ifrågasätter då vad man ska göra med tiden, trots att Tegnells egna taktik, att inte göra något, förutom att försöka bromsa spridningen om det blir för dyrt så att vården kommer ikapp fungerar just genom att man vinner tid så att redan sjuka hinner tillfriskna och behandlas.
Dessutom så är vi i ett tidigt och också kritiskt stadie där det vore bra om man hann förbereda sig. Sverige som ännu inte har material, riktlinjer, styrning, struktur, tränad personal eller någonting alls egentligen mer än öppenhet och jämställdhet, skulle behöva en vecka till på sig.
Så varför är det dåligt när Danmark gör det Tegnell själv förespråkar? Vad är skillnaden?

Kan det vara så att Tegnells motivation egentligen är att få sossarnas styre att se bra ut med öppenhet och jämställdhet i ett läge då vi inte har några pengar, inte varit förberedda på något som helst sätt eller har förmågan att utvärdera och genomföra vad som vore rätt åtgärder? Att rädda liv verkar jävligt sekundärt.
Citera
Medlem
lifeabroads avatar
Varför hanterar inte Sverige situationen som Sydkorea, drive by testning. Må det kosta 1miljard, men effektivt. Lär väl dock kräva ansökingsprocess på 2år innan det kan genomföras samt eventuella grannar i området ska få möjlighet "överklaga" om det sätts upp på allmän plats.
Citera
2020-03-14, 10:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför har man 85-åring på intensiven alls, om hon nu var det, skicka dem till hospis direkt.
Träning.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men Folkhälsmyndigheten måste förstå det.
Det är därför jag inte förstår deras taktik. Vill dom att sjukvården ska kollapsa med fler dödsfall som följd?
Tegnell trodde på riktigt inte ens att viruset skulle ta sig till Europa, än mindre till Sverige. Om du har den utgångspunkten så inser du snart att ingenting är omöjligt vad gäller deras inkompetens.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Något jag saknar är hur viruset påverkar en vanlig frisk arbetande person. Det måste de veta i både Kina och Italien. Visst, får man dubbelsidig lunginflammation ligger man pytt till men hur många av de yngre starka smittade råkar så illa ut?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
T-banan borde såklart sprayas varje dag för hålla smittorisken nere. En snabbkurs på en dag, sedan bara sätta igång.

Precis, sådant görs redan i andra länder.
Citera
2020-03-14, 10:30
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
såg precis att dagens smittade är borttagna ur sveriges coronasida,mörkläggning på gång🤔
Nej, det är för att all förbrukningsmateriel för att genomföra tester nu har förbrukats. Så statistiken kommer att se jättebra ut framöver!
Citera
2020-03-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
såg precis att dagens smittade är borttagna ur sveriges coronasida,mörkläggning på gång🤔

Oroande. Vi ska inte veta nåt, bara behandlas som boskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in