2020-03-14, 08:49
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Kan han inte ge fan i att kommentera vad andra länder gör:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdeo9/tegnell-om-danskbeslut-fullstandigt-meningslos-atgard

Danmark fattade i kväll beslut om att stänga landets gränser.
Statsepidemiolog Anders Tegnell kallar det danska beslutet ”fullständigt meningslöst”.
– Det här går inte att hålla borta, säger han.

Varför får han vara kvar på sin post? Han har ju haft fel i allt han sagt hitills! Vad tycker Danmarks motsvarighet till Tegnell att han får omdömet att syssla med ”fullständigt meningslösa” åtgärder?

Han är så jävla sjuk i huvudet. Han kan inte ha någon aning om ifall detta hjälper eller inte. Det finns inte forskning på den här situationen eftersom den aldrig har inträffat förut.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Kan han inte ge fan i att kommentera vad andra länder gör:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdeo9/tegnell-om-danskbeslut-fullstandigt-meningslos-atgard

Danmark fattade i kväll beslut om att stänga landets gränser.
Statsepidemiolog Anders Tegnell kallar det danska beslutet ”fullständigt meningslöst”.
– Det här går inte att hålla borta, säger han.

Varför får han vara kvar på sin post? Han har ju haft fel i allt han sagt hitills! Vad tycker Danmarks motsvarighet till Tegnell att han får omdömet att syssla med ”fullständigt meningslösa” åtgärder?

Att begränsa allt "onödigt" resande är en jätteviktig åtgärd för smittspårning. Men Tegnell är inte intresserad av att spåra... Vi kommer inte ens få veta om vi har covid då han struntar i att engagera Svenska biomedicinsk expertis för att expandera testning.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Den där människa var i allafall fortfarande vid liv och behandlades med lite mer respekt än i andra klipp ✊🏼💔

Jag funderar på; VAD är det värsta som kan hända? Inte på ett sarkastiskt nedlåtande sätt alltså utan rent teoretiskt. Tegnell har väl mer eller mindre bestämt (eller ekonomin) att vi kör detta, rakt in i kaklet så att säga och alla som får det får det. Vad kommer det innebära för oss trygga, mellanmålsätande och fredsvana svenskar?
Kommer folk ligga och dö i tunnelbanan här också? Kommer folk förstå? Fortfarande går folk och fikar och shoppar, rycker på axlarna och säger ”vanlig influensa”. Själv har jag gjort det JAG kan för mina närmsta men jag märker ändå av att vissa runt mig tar det med en stor klackspark. Man kan inte binda fast sina äldre i sina hem även om man velat..

Så, om två veckor, vart tror ni att vi står? Vad får vi se?

Dessa bilder har kommit både från Kina, Iran och nu Italien. Så ja, det är mycket troligt att vi får se det även här. Jag tror inte viruset bryr sig om vilket land det befinner sig i...
Jag tror iallafall det dröjer tre veckor åtminstone.
Citera
Medlem
Covids avatar
https://www.forbes.com/sites/victoriaforster/2020/02/02/no-coronavirus-was-not-bioengineered-to-put-pieces-of-hiv-in-it/#69d44bbc56cb

Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Indiskt och kinesiskt team tycker det är konstigt med hiv sekvens i corona viruset och menar att det inte är naturlig evolution

In January, Indian researchers decided that Covid-19 was unlikely to have a natural origin because of its unusual similarities with HIV and Ebola. Their work was censored and pulled from the web because of backlash from the scientific community. Now researchers from Tianjin, China are reporting similar findings, and the evidence is mounting against those who claim Covid-19 originated in a seafood market.
Citera
2020-03-14, 08:50
Medlem
KartongLeifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Men de är bortglömda, även städpersonal..det är så svenska folket fungerar! Utan dem hade inget kunnat fungera..tänk på det.

Men vem fan bryr sig om hockeyträningar just nu. På gymmen kommer det ju ändå samma personer hela tiden men på en idrottsplats kommer det ju nya personer varje dag från alla möjliga orter
Citera
2020-03-14, 08:50
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
På fel sätt menar du. Man kan inte räkna med de ovissa! Och speciellt inte räkna dem som om de alla kommer överleva, vilket man gör då.

Alla officiella myndigheter och kanaler räknar så. Du räknar annorlunda.
Citera
2020-03-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nej. Gemensamma sekvenser är väldigt vanligt för organismer av olika slag. Det är inte konstigare än att du delar sekvenser med både ekträd och cyanobakterier.

Varför delar du inte med dig va detta till.communityt? Vi kan som sagt i skrivande stund bara hitta virologer som säger att det är anmärkningsvärt att hitta hiv sekvens i covid-19

Men jag och andra här är inte experter inom hur virus muterar, sannolikherer för muteringarna mellan vanligs, och erfarenhet kring andra virus evolutionsträd för att uttala oss med visshet.

Däremot känns det spontant påfallande märkligt att corona skulle ha en hiv mutering.

Människor delar ju mycket samma dna med apor och säkert ek. Men nu pratar vi om en ny mutering. Det är som att en månniska idag får en mutering med dna sekvens som är exakt lik en ek. Lika konstigt känns ddt att covid skulle få hibäv sekvens. Det känns forcerat och konstlat.
Citera
Medlem
Covids avatar
Faktiskt: https://news.163.com/20/0313/21/F7KN0E3J00019B3E.html

Citat:
Ursprungligen postat av Flintkola
Det är en mänsklig källa som jag litar 100% på! Som bor i Kina.

Detta sprids i kinesiska medier skrev han.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Självklart är det så. Tufft, men vad ska man göra? Finns det en respiratorplats, en 20 åring med 90% chans att överleva om han får respiratorn, eller en 90-åring med 10% chans. Inget beslut jag har lust att ta, men jag vet vad mitt beslut skulle bli.

Det kommer att bli tufft att behöva ta dom besluten och kanske koppla någons mormor bort från respiration.
Jag avundas verkligen inte vårdpersonal i Sverige. Dom är redan hårt pressade på alla sätt och vis och snart får de på nära håll bevittna väldigt svåra situationer medans det bara väller in mer och mer patienter.
Citera
2020-03-14, 08:52
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Men för fan håll käften din pajas.
Du har ju setat i din lilla källare och gissat fel sen den här trådens start. Dämpa dig, din insikt, erfarenhet och kunskap är lika med eller nära noll.

Ta och lyssna på dom vuxna istället för att rollspela nostradamus.
Sitter och säger till någon med yrkeskunskap att de pratar strunt... Fan vad väck du är.

Vad du vet så PÅSTÅR hon att hon är en sjuksköterska.
En sjuksköterska hur eller hur har ingen som helst kunskap om detta viruset. Det krävs en virolog, infektionsläkare eller professor.

Jag har haft rätt sedan tråden startade. Så håll käften själv.
Citera
2020-03-14, 08:53
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Ja läs detta

On some level, Covid-19 seems to be a perfectly engineered “Disease X.”

Covid-19 spreads rapidly and is deadly enough to be a threat – but no so deadly that it stops its own spread. It has a long symptom-free incubation period that makes it hard to detect. The fact that Covid-19 victims may become re-infected could make the disease impossible to ever eradicate.
Att virusets egenskaper är obehagligt bra balanserade mellan dödlighet och smittsamhet är inte samma sak som att det är genmodifierat. Hela arvsmassan finns tillgänglig för alla att titta på. Det är inget vapen utan ett olyckligt sammanträffande.
Citera
2020-03-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.

Det blir nästan matematiskt exakt (skrämmande!) om man räknar på dessa datum exempelvis:
- Första dödsfall i Wuhan
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Wuhan och dödstal i Wuhan
- Första smittade i Peking
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Peking och dagens första dödsfall i Peking
- Första smittade utanför Kina
- Nuvarande antal bekräftat smittade utanför Kina

Dag för dag stämmer siffrorna med skrämmande korrekthet. Man får exempelvis fram att första dödsfall kan väntas utanför Kina (dvs USA/Kanada/Thailand) ca 30/1.

Man kan också se att Wuhan kollapsar som samhälle någon gång 15/2, då var 3:e är smittad och drygt 100.000 av stadens 10 miljoner invånare har dött.

Världen utanför Kina ligger ca 14 dagar efter Wuhan i antal fall (naturligtvis är det mycket lägre andel av världens befolkning, så vi kollasar inte i början av mars...).

Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.

Jag är rätt säker på att myndigheterna i alla länder räknar så här men inte kan publicera detta, tänk paniken det skulle innebära. Men man förstår nu Kinas extrema åtgärder bättre.
Med tanke på dina tidigare profetior kan det nog vara läge att sluta uttala dig spekulativt.

Du kan självklart få kommentera nuläget och vad du tycker om olika saker men att förutspå framtiden borde du nog ha diskvalificerat dig för vid detta laget?

Nåja: om jag förstår det hela rätt så överlever 99,9% av de smittade som inte tillhör riskgrupp, de behöver knappt ej vård ifall man tittar på data från epicentra som Sydkorea och Italien. Varför är då Sveriges (och UKs) plan att låta de som rent statistiskt hanterar sjukdomen få sjukdomen så bedrövlig?

Stäng inga skolor. Låt barn, unga och friska, arbetsföra vuxna ta smällen eftersom de enligt nuvarande data kan ta smällen. Fortsätt tvätta händerna och lämna inte hemmet med symptom.

Lås in riskgrupperna så slipper de belasta vården, då räcker den och blir över till de få procenten/promillen som kommer behöva den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in