Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.
Det blir nästan matematiskt exakt (skrämmande!) om man räknar på dessa datum exempelvis:
- Första dödsfall i Wuhan
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Wuhan och dödstal i Wuhan
- Första smittade i Peking
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Peking och dagens första dödsfall i Peking
- Första smittade utanför Kina
- Nuvarande antal bekräftat smittade utanför Kina
Dag för dag stämmer siffrorna med skrämmande korrekthet. Man får exempelvis fram att första dödsfall kan väntas utanför Kina (dvs USA/Kanada/Thailand) ca 30/1.
Man kan också se att Wuhan kollapsar som samhälle någon gång 15/2, då var 3:e är smittad och drygt 100.000 av stadens 10 miljoner invånare har dött.
Världen utanför Kina ligger ca 14 dagar efter Wuhan i antal fall (naturligtvis är det mycket lägre andel av världens befolkning, så vi kollasar inte i början av mars...).
Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.
Jag är rätt säker på att myndigheterna i alla länder räknar så här men inte kan publicera detta, tänk paniken det skulle innebära. Men man förstår nu Kinas extrema åtgärder bättre.
Med tanke på dina tidigare profetior kan det nog vara läge att sluta uttala dig spekulativt.
Du kan självklart få kommentera nuläget och vad du tycker om olika saker men att förutspå framtiden borde du nog ha diskvalificerat dig för vid detta laget?
Nåja: om jag förstår det hela rätt så överlever 99,9% av de smittade som inte tillhör riskgrupp, de behöver knappt ej vård ifall man tittar på data från epicentra som Sydkorea och Italien. Varför är då Sveriges (och UKs) plan att låta de som rent statistiskt hanterar sjukdomen få sjukdomen så bedrövlig?
Stäng inga skolor. Låt barn, unga och friska, arbetsföra vuxna ta smällen eftersom de enligt nuvarande data kan ta smällen. Fortsätt tvätta händerna och lämna inte hemmet med symptom.
Lås in riskgrupperna så slipper de belasta vården, då räcker den och blir över till de få procenten/promillen som kommer behöva den.