2020-03-14, 08:36
Medlem
Aftonbladet skriver idag om Gulans föräldrar. Pappan, 67 år som sägs sakna bakomliggande sjukdom, är den äldre man som blivit nedsövd på Karolinska sedan någon dag tillbaka, och mamman Sara är nu också inlagd på intensiven.

Citat:
– Jag fick veta att pappa fått lunginflammation och sedan sa de att det var covid-19 och att alla var tvungna att vara i karantän. Jag fick därför avvakta tills de tagit prov på min mamma. Men det tog så lång tid, säger hon.
– Först när ni skrev om det på Aftonbladet ringde de och tog hand om min mamma som då var dålig och hade svimmat hemma.

Vilken "influensa" sänker ett äldre par, får den ena nedsövd och den andra att svimma hemma? Bara en heads-up, många kommer dessvärre avlida innan detta är över - ambulansen kommer aldrig hinna till vissa i Saras situation. Vi är bara i inledningsfasen av eländet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8lX9/svenska-gulan-40-maste-valja--barnen-eller-foraldrarna
Citera
2020-03-14, 08:37
Medlem
Man ska ha i tanke att viruset trivs bäst i vissa temperaturer..så det är inte så bra vistas utomhus i vissa grader.
Citera
Bannlyst
Och för er som ansett och anser att detta e en vanlig influensa.

Titta noga pa detta klipp fran Rom och försök komma till en logisk slutsats

https://twitter.com/RadioSavana/status/1237860422796996608?s=20
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Handlingskraft finns inte längre. 200 år av fred, 100 år av demokrati, 50 år av välstånd och skattefinansierade sociala skyddsnät, 30 år av globalism, 20 år av feminism som statsreligion -> ett nedsövt och handlingsförlamat land styrt av inkompetenta byråkrater utan kontakt med verkligheten.

Oj, Sverige i ett nötskal. Skulle nog ändå säga 70 år av välstånd, och mer än 100 år av demokrati. Kontentan är att svenskarna blivit i sättet som de här 2 i tv-reklamen som gillar orange och pratar om pensionskuvertet.
Citera
Medlem
KartongLeifs avatar
Hur ställer ni er till att Stockholm stad vägrar att stänga alla idrottsplatser? Känns som att vaktmästarnaär extremt utsatta som jobbar från morgon till kväll i t.ex ishallar där det rör sig hundratals olika personer dagligen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
En nyfödd bebis i London har testats positivt för coronaviruset.

Du är för lat för att lägga ut en länk?
Citera
Medlem
Flintkolas avatar
瑞典是第一个向新冠肺炎疫情公开举手投降的欧洲国家,该国的这一最新政策无论对保护瑞典民众的健康还是对协 同全球抗疫都是高度不负责任的。

瑞典官方12日决定停止对新冠肺炎确诊病例的统计,该国也将不再对轻症患者和疑似患者进行检测。斯德哥尔摩 的一名官员表示,已经没有可能阻止新冠疫情在瑞典的传播。该国公共卫生局则称,将把有限的资源用于医护人员 、已住院患者等高危人群。

瑞典是第一个向新冠肺炎疫情公开举手投降的欧洲国家,该国的这一最新政策无论对保护瑞典民众的健康还是对协 同全球抗疫都是高度不负责任的。瑞典到12日共确诊635个病例,其中12日当天新增135个病例,这对一 个只有1012万人口的国家来说,不啻是一个相当严峻的局面。

然而以瑞典的公共卫生发达水平来说,它还远没有走到山穷水尽的地步。中国湖北省有过多个人口远小于瑞典、医 疗水平也低于瑞典的城市,出现了比目前瑞典多得多的病例,但是那些城市没有放弃,它们近日都实现了新增病例 的归零。

瑞典在没有尝试开展进一步防控动员的情况下,直接放弃了对疫情的全面抵抗,把抗疫战线缩小到医院的狭小部分 ,只保入院的患者和医护人员,将社会上的疫情几乎置于放任自流的状态,这是对防疫规律的严重背 离。

瑞典这是要做鸵鸟,如此下去疫情势必要在瑞典社会进一步暴发,必须住院的重症病人日益增多,该国的医疗体系 将受到更加难以承受的压力。

推行这样的决定严重违反人道主义原则,它会在一个标榜“民主”“人权”的欧洲发达国家率先发生,足以让人震 惊。

瑞典这样做还是对全球抗疫的拆台和放水,它意味着瑞典将是一个新冠疫情不受限制肆虐、绝大部分病例将失去流 行病学追踪的国家。瑞典将成为国际抗疫中的黑洞,成为病毒积蓄力量并向其他地区发动攻击的温床 。

未来的瑞典将对欧洲和更广泛地区构成难以评估的巨大风险,别的国家病例再多,但起码是清楚的,而瑞典将变成 完全的一笔糊涂账。

国际社会尤其是欧盟应当严厉谴责瑞典向病毒的缴械投降。如果瑞典的做法被接受,那么世界本就脆弱的抗疫战线 将进一步断裂、塌陷,长期后果将不堪设想。
Sweden is the first European country to publicly surrender to the outbreak of pneumonia, and its latest policy is highly irresponsible both to protect the health of the Swedish people and to coordinate the global fight against the epidemic.
Sweden on the 12th decided to stop the new crown pneumonia confirmed cases of statistics, the country will no longer be mild patients and suspected patients to test. An official in Stockholm said it was impossible to stop the spread of the new crown disease in Sweden. The country's Public Health Service says it will use its limited resources on high-risk groups such as health care workers and hospitalized patients.
Sweden is the first European country to publicly surrender to the outbreak of pneumonia, and its latest policy is highly irresponsible both to protect the health of the Swedish people and to coordinate the global fight against the epidemic. Sweden confirmed a total of 635 cases by the 12th, including 135 new cases on the 12th, which is a very serious situation for a country with a population of only 10.12 million.
But Sweden is far from exhausted in terms of its level of public health development. Hubei Province, China, has a number of cities with much smaller populations and lower medical standards than Sweden, with far more cases than Sweden, but those cities have not given up, and have recently achieved a zero number of new cases.
Sweden abandoned full-scale resistance to the outbreak without attempting further mobilization. Narrow the anti-epidemic front to the narrow part of the hospital, only the inpatients and medical staff, the epidemic situation in society is almost left to the laissez-faire state, which is a serious departure from the law of epidemic prevention.
Sweden is acting as an ostrich. If the epidemic continues, it is bound to further outbreak in Swedish society. The number of severe cases that must be hospitalized is increasing, and the country's medical system will be put under even greater strain.
Such a decision would be a grave violation of humanitarian principles, and it would be shocking to see that it is taking place first in a developed country in Europe that touts "democracy" and "human rights".
It also dismantles and drains the world against the pandemic, meaning that Sweden will be a country where new outbreaks are rampant and where the vast majority of cases will be out of epidemiological track. Sweden will be a black hole in the international fight against the epidemic, a breeding ground for viruses to gather strength and launch attacks in other regions.
The Sweden of the future will pose an enormous, difficult-to-assess risk to Europe and the wider region, and no amount of cases in other countries will be more than clear, and Sweden will become a complete mess.
The international community, and the EU in particular, should strongly condemn Sweden's surrender to the virus. ISweden's approach is accepted, then the world's fragile front against the epidemic will further rupture and collapse, with dire long-term consequences.
Citera
2020-03-14, 08:38
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Nu pratar någon "expert" om hur man måste prioritera om de kommer in många patienter som måste läggas i respirator. Etiska överväganden vilka som blir hjälpta av respirator. Gamla med många andra sjukdomar får ge plats till yngre som är friska förutom coronaviruset. Han sa givetvis inte detta rakt ut men jag kunde inte tolka det på något annat sätt.

Självklart är det så. Tufft, men vad ska man göra? Finns det en respiratorplats, en 20 åring med 90% chans att överleva om han får respiratorn, eller en 90-åring med 10% chans. Inget beslut jag har lust att ta, men jag vet vad mitt beslut skulle bli.
Citera
Medlem
Covids avatar
Snarare perfekt. Spanska sjukan A(H1N1) hade 2.5%. Det är kobminationen smittsamhet och måttlig dödlighet som är den vinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Isåfall är det jävligt kass

Har en dödlighet på 3-4%.
Det är sämre än en bokstavstrogen jihadist med en osthyvel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Hur kan Sverige satsa allt på att vi kommer uppnå flockimmunitet när det finns många uppgifter om att det inte går att få immunitet mer än 3mån.

Källa?

Flockimmunitet är enda vägen till att få stopp på detta.
Det vi borde göra är att sätta alla riskgrupper i karantän! Gamla, multisjuka osv friska personer borde sättas i karantän.
Sedan låta flockimmunitet bildas på vi/ni som inte är i riskgruppen (unga o friska).
På så sätt kommer viruset inte kunna spridas mer.
Oklart dock hur länge detta ska pågå...dock verkar ju tex Kina inte ha massiv spridning i övriga regioner utanför Wuhan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Som om det inte finns hundratusentals elever mellan 10 år och universitetsstuderande, inklusive mängder av Komvux och SFI-elever. Glöms hela tiden i debatten och man pratar bara, bara om problemen med vårdanställda med mindre barn.

Och när t.ex gymnasieeleverna tar sig till och från skolan via kollektivtrafiken och när de sitter i matsalen ökar risken för smittspridning ytterligare. Borde väl gå att åtminstone testa med Skype och andra tekniska lösningar.

Regeringen ställer däremot in Högskoleprovet i ett försök att visa handlingskraft och att de tar situationen ”på största allvar”.

Tycker det är märkligt att man smittar på högskoleprovet men inte varje dag i skolan, lägg där till sämre hygien med fallande ålder på involverade.

Jag vet inte hur folk uppfostrar sina barn men mina har kunnat bereda enklare mat från sex-sju år ålder. Men det är klart, genom Sveriges ögon sett är jag nog nästintill militärisk i min uppfostran när jag inte breder deras mackor och har mellomys tills deras 25 års dag inträffat.

Dags att vakna upp, på flera sätt, genom att kanske förbereda oss och våra barn på att mamma och pappa inte kan göra oboy och skogaholmslimpa varje gång magen kniper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
På vilket sätt skulle Sverige eller svenskar på något avgörande sätt skilja sig från Italien eller italienare?

I Italien lever man mer tätt inpå varandra över generationsgränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in