2020-03-14, 03:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Man var snabb att skänka 400 miljoner kr i kampen mot Corona. För ett år sedan kunde man ha fyllt ett antal svenska lagerhus med masker för de pengarna.

De som klubbade igenom ”just in time” för beredskap borde ställas inför rätta.

Du har uppfattar situationen korrekt. Nu är frågan vad du ska göra åt det? Inget våld tack!
Citera
2020-03-14, 03:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Min uppfattning av de jag lyssnar på är att de är de världsledande experterna snarare än Tegnell. Han kanske är en storfräs i svenska kretsar men de främsta experterna finns i USA framförallt.

Bara för att ge lite grund för min uppfattning här har vi en lista på världens laboratorier med högst säkerhetsklassificering varav USA innehar den största kakan av totala antalet lab världen över: https://en.wikipedia.org/wiki/Biosafety_level#List_of_BSL-4_facilities
Sverige har ett sådant.
USA skickar också ut responders världen över när utbrott sker av diverse potentiella epidemier. De är världsledande inom detta område. Lita på vad dessa experter säger anser jag.

Jag ser vad du skriver, men hur väl har USA lyckats begränsa smittspridningen, har du koll på det och kan relatera till de förnämliga amerikanska epidemiologerna?
Citera
2020-03-14, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ser vad du skriver, men hur väl har USA lyckats begränsa smittspridningen, har du koll på det och kan relatera till de förnämliga amerikanska epidemiologerna?
Det är inte epidemiologerna som beslutar åtgärder i USA. Gå och lägg dig och återkom imorgon. Kvalitén på dina inlägg har rasat senaste par timmarna.
Citera
2020-03-14, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Källa till att EU är upplöst?

Visst att många länder inte följer EU:s regler, men det har vi ju haft länge egentligen med Bulgarien och Ungern som vägrar ta emot invandrare t.ex, men de har fått stanna i EU ändå.

Nu ser vi mer olydnad, men under extraordinära omständigheter. Jag tror inte EU kommer upplösas för det, men vi får hoppas, så vi slipper alla deras skitregler.
Det behövs ingen källa, det är som när gammal vänskap eller förhållanden tar slut efter någons svek, man behöver aldrig ha det i skrift eller en få det uttalat, det bara blir så.
Citera
2020-03-14, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vad tycker du om att han uppmanade svenskar att resa,fotsätta sina resor till Italien, sydeuropa och alperna.?

Varför kom rekomendationen att inte åka till Kina så där sent. Även Iran satt långt inne. Vi väntade, och väntade.

Varför sattes inte samtliga som kom till Sverige i enkelt i 14 dagars hemkarantän?

Dessa kom sedan hem och vad hände jo smittan spreds istället helt jävla okontrollerat. Han har alltså drastiskt ökat på med smittan in till landets invånare.

Nu är vi i ett mycket svårt läge. Många kommer att bli sjuka, läkarna med. Alla de på bärande positioner inom samhället, de som driver vårt land, de olika drifts operatörerna. Matkedjepersonal osv.

Därför hamstras det. Det beror på Anders tegnell själv.

Att vi fått allmän spridning i samhället har antagligen inte med de vi importerade från Italien att göra. De hade man hyfsat bra koll på. Problemet uppstår när det kan komma in smittade från en massa länder. Storbritannien säger att de räknar med att de har minst 20 000 smittade.

I slutändan kommer inget land att klara sig såvida de inte stänger ner allt i ett år framöver. Då får landet dock problem som är ännu värre än Corona. Kina tror att de klarat sig, men mär det blir pandemi så spelar det ingen roll vad de egna myndigheterna gör. Majoriteten kommer att få det iaf. Vad man kan försöka göra är att dra ut på det för att minska sjukvårdens belastning.
Citera
2020-03-14, 03:56
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Nya uppgifter från Italien: ”Massor” av unga ”med horribla lunginflammationer”

https://samnytt.se/nya-uppgifter-fran-italien-massor-av-unga-med-horribla-lunginflammationer/
Citera
2020-03-14, 03:58
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Jag passar på och citerar juden Wolodarski igen:

"Har påpekat detta tidigare - vi agerar reaktivt i Sverige. Vi fattar besluten efter andra och höjer våra risker. Gårdagens beslut fattades på andra platser i liknande läge en bra bit före Sverige. Vi var arroganta och trodde - trots osäkerhet - ha koll på smittspridningen."

https://twitter.com/chris_af_VP/status/1238059427523178497?s=20

Den svenska passiviteten är en tydlig indikator på att de skiter i befolkningen. Vi har haft terrordåd, gruppvåldtäkter, förnedringsrån, hutlösa kostnader för tolkar i rättegångar, socialbidrag till invandrare utan att något nämvärt har gjorts trots allt lidande som vi svenskar fått utstå. Detta scenario utspelar sig ånyo för de vet att de kan göra vad som helst utan konsekvenser. Sossarna har ett carte blanche i Sverige att göra vad som helst bara de ser lite ledsna ut och säger att de inte såg det komma eller var lite barnsligt naiva. No harm done, säger de och går vidare då folket fortsätter att rösta på dem. En allt mer sinande del av befolkningen dock.

Vad dom inte förstår är att det här kan få bägaren att rinna över, förtroendet kommer att vara som bortblåst och hatet cementerat om vi skulle hamna i samma läge som Italien. Coronavirus och finanskris, jag tror att vi går en våldsam framtid till mötes.

Hur sjukt det än låter så kan coronaviruset och regeringens extremt dåliga hantering av det hela vara bra för Sverige och svenskarna i slutändan. 200 år av fred har satt sina spår och idiotin är total, det här kan vara det som får svenska folket att begripa vad som är viktigt igen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det är inte epidemiologerna som beslutar åtgärder i USA. Gå och lägg dig och återkom imorgon. Kvalitén på dina inlägg har rasat senaste par timmarna.

Hur går det med smittspridningen i USA, de amerikaner som beslutar om åtgärder i Amerika, har de lyckats få kontroll på smittan, minskar antalet smittade och döda, tycks det vara så att man är på god väg att begränsa spridningen, hur står sig de experter du avgudar?
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Idioti att inte stänga skolorna. Vilken normalbegåvad människa som helst kan klura ut med röven att detta kommer att ske:

1. Barnen blir smittade antingen i kollektivtrafiken eller på skolan. Barnen blir inte nämnvärt sjuka utan bara lite hostiga och febriga. "Inget värre än vanlig influensa" kommer man att tänka.

2. Barnen spenderar tid med mamma och pappa vid köksbordet (frukost / kvällsmat) och hostar över hela tacobuffén som mamma och pappa fixat ihop. Det är ju trotsallt viktigt att barnen får prata med sina föräldrar om sin oro för den begynnande samhällskollapsen.

3. Föräldrarna kommer att sprida vidare smittan på sina arbetsplatser

4. Mamma och pappa blir sjuka och får vara hemma från jobbet.

5. Mamma och pappa blir svårt sjuka och blir inlagda på sjukhuset.

6. Barnen har inga föräldrar att komma hem till.

7. Vem ska då ta hand om barnen? Mormor och morfar? Farmor? Farfar?

För att inte tala om riskerna med att alla dessa barn ska åka kollektivtrafik till sina gymnasieskolor etc.

Många föräldrar är 50-60år nu förtiden och tänk på alla dessa föräldrar som befinner sig i riskgrupper. Jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte lägger mer tid på att fundera på hur vi ska ta hand om alla föräldralösa barn som detta kommer att leda till.

Statsepidemiologen är tydligen inte en populär referens dessa dagar. Men ditt undergångsscenario tar redan stopp vid tacobuffén, alltså punkt 2.

Citat:
"Det verkar också vara extremt ovanligt att barn smittar vuxna", säger Anders Tegnell

Trots allt litar jag mer på statsepidemiologen än vad någon på Flashback, enligt egen utsago, räknat ut med röven.
Citera
2020-03-14, 03:59
Medlem
Citat:

Ett exempel är denna snubben som förutsåg det scenariot vi ser utspelar sig just nu ganska minutiöst: https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw

Jämför med Tegnell som haft fel gång på gång under virusets spridning.
Citera
2020-03-14, 03:59
Medlem
Citat:
Jag skiter fullkomligt i vilka avsikter du har, däremot accepterar jag inte att du offentligt påstår att jag har uttryckt något som jag inte har uttryckt.

Det är just vad du gjorde, skapade oreda genom att förvränga vad jag skrev, det fungerar inte så.

Då hjälper jag dig en gång till med tolkningen av vad jag uttryckte, så kanske det fastnar ordentligt den här gången.

Att stänga skolor kan sannolikt ge mycket negativa effekter på ett antal skolbarn, Folkhälsomyndigheten uttryckte det under fredagens presskonferens. För många barn är skolans värld en fristad, en fristad ifrån hemförhållanden som varken du eller jag skulle önska vår värsta fiende.

Att stänga alla skolor måste vägas mot ovanstående vilket Folkhälsomyndigheten också gav uttryck för.

Vi vet att mycket få barn får allvarlig sjukdom av det här viruset, många inte ens betydande symptom. Empiri talar för att vi blir immuna, således bättre att den delen av befolkningen som är barn blir immuna än inte blir det. Det drar på sikt ner R värdet.

Under tiden som flockimmuniteten byggs i populationen skyddar vi de svaga genom att inte vara i kontakt med dem, när tillräckligt många är immuna sjunker också risken för att många svaga smittas, särskilt samtidigt.

Att svaga många gånger kan vara på gränsen mellan liv och död är ett faktum, just därför är det viktigt att de skyddas, dock måste det vägas mot konsekvenserna av att stänga skolor.

Att riskera att ett barn far illa som en konsekvens av en nedstängd skola , kanske begår självmord, för att rädda en människa som inte har lång tid kvar här på jorden är vad jag menar med att vara beredd att gå över lik för att rädda en kryckling.

Hoppas att du nu förstår resonemanget lite bättre.

Enligt de italienska läkarna så är barn superspridare, just på grund av att de får så lindriga "förkylnings symtom". Men samtidigt sprider de viruset runtomkiring sig.

Blir vårdpersonalen sjuk finns ingen vård.

Allt handlar inte om fina mormor och morfar men för mig handlar det om alla grupper, speciellt min barns underbara mormor och morfar, älskar er. Inget får hända dem.
Citera
2020-03-14, 04:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Inte ofta jag skriver nåt eller hoppas nåt, men jag hoppas du dör.

Det tror jag faktiskt inte du gör Men jag kan förstå att du skriver i affekt. Lugna ner dig - vi löser detta utan vår antagonist, bunkra, sätt dig själv i karantän, vänta - ta upp kampen. Staten har gjort så många fel, det är omöjligt att förlora om man behåller sitt lugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in