2020-03-14, 01:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Nej precis, det skulle aldrig gå att göra jobbet hemifrån.

Menar du att dom kan tvinga oss att åka hem, (även om vi skulle bli sjuka eller vanns för barnen) eller tvinga oss att stanna här utan lön?
Vi har lagt in om semester men har alla dagarna kvar. Så det skulle nog gå att bromsa.
Nejnej. Men om jag var er skulle jag vilja vara kvar.

Nej det är klart att ni som har här att göra får åka hem. Absolut.

Jag har väntat 6-7 veckor på att de stänger alla Sveriges internationella flygplatser iallafall. Det känns viktigare.
Citera
2020-03-14, 01:54
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Kan det vara så att Sverige, i sig som regering och statsskick vill vara som hipsters. Dom vill inte ta efter andra länders lösningar för att dom helt enkelt vill vara speciella och lite udda när det gäller katastrofala lägen. Har jag rätt?

Det ska ju alltid vara speciella lösningar i Sverige. Vi sticker ut tex i migrationsfrågan, terrorismbekämpning, lag, rätt och straff och i en massa andra saker. Det här är ett mycket speciellt land men vänsterblivna menar att Sverige är någon form av internationell standard, en minsta gemensamma nämnare för de berömda "värderingarna" och "värdegrunden".
Citera
2020-03-14, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Han är en psykopat som njuter av att kunna visa makt just nu. Bakom hans stela ansikte så njuter han av uppmärksamheten, makten och att han tror att folk ser upp till hans expertis. Han begriper inte implikationerna av "exponential growth". Man behöver inte ha mattematik i bakgrunden för att begripa det. Han är så jävla farlig och kommer att behöva leva med livvakt i resten av sitt liv efter det att han kommer ha dödat, MINST, hundratals människor.

Ja, det är nåt som inte stämmer med honom. Jag får dåliga vibbar helt klar.
Citera
2020-03-14, 01:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Bra att danmark stängt gränsen.

Nu kan inte MP få hit sina guldklimpar landsvägen iaf, buhu!

Hoppas gränsen är stängd minst 1 år.

Corona-Refugees NOT welcome !

Mycket bra, förläng gärna med 10 år. Sen kan vi säga till MP att vill ni ha era flyktingar så får ni själv flyga ner och hämta dem och själv betala kalaset. Sen stänger vi inkommande flygtrafik. Saken är biff! Fan vad jag är smart!
Citera
2020-03-14, 01:59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja, varför tycker du det? Vad menar du att de är som skiljer vår kurs mot deras? Hur ställer du dig att Italien har 3 iva-vårdplatser per 100k capita medan vi bara har 2, tror du det kommer att göra att vi klarar situationen bättre än dem? Trots Italiens fullständigt horribla situation så fortsätter de testa, varför har vi då slutat testa? Jag har fler frågor, men du kan ju få börja med dessa.
Tack.

Den stora och snabba spridningen i Italien KAN ha med att göra med deras sätt att hälsa..Kramar och pussar på kinder är ingen bra strategi då det sprids smittsamma sjukdomar.. En väns frå är Italienska och det sitter tydligen i deras benmärg att ta tag i den man skall hälsa på och det skall pussas på kinder eller i bästa fall i luften intill samtidigt som man håller i motparten.

Ryssarna har lite liknande saker för sig.. där förekommer även rena munpussar i vissa kretsar.
Sådant beteende kan starkt bidra till smittspridning.. I Sverige har vi istället en viss "distans" och tar oftast endast i hand eller ens det numera. En sådan skillnad mellan länder KAN ha en ganska så avgörande effekt på en smittas spridning..

Spanjorderna har en del av detta men inte alls i samma utsträckning sim just italienarna.

Ni som känner till andra länders ritualer som kan påverka smittspridning kan gärna ta upp det så kanske det går att se ev mönster med hjälp an denna "kartläggning".

Viruset sprids ju som bekant några dagar INNAN en person får några symptom så det skapar ju en hel del risksituationer i länder som har mer "intima" hälsnings ritualer.
Citera
2020-03-14, 02:00
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag har testats positiv på sjukhus, där jag även arbetar till vardags. Arbetar i en position där det initialt ansågs riskfyllt att arbeta vid minsta symptom. Nu vid samhällssmitta kommer vi möjligtvis till ett mardrömsscenario där man får arbeta så länge man kan stå på benen.
Hoppas iallafall att kunna arbeta igen inom ett par/tre veckor men har nu nåtts av information, ej verifierad, att man kan sprida smitta långt efter 14 symptomfria dagar.

Den som lever får se.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Det är faktiskt värdefullt då man inte får någon information i övrigt om hur det är att vara smittad. Det kan också lugna personer som kanske oroar sig i onödan då det ej har feber och hosta utan bara vanlig vintersnuva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man hänga på internet och skriva i den här tråden är man inte dödssjuk, det förstår du väl själv?

Vad som är hemskt är i allra högsta grad subjektivt, vissa tror att de ska dö av huvudvärk, hosta och feber, andra det samma av en fis på tvären. Att ha värk är knappast ett allvarligt symptom, dock sannolikt obekvämt och kan upplevas som hemskt, men som inte är hemskt i en jämförelse med allvarligt sjuka. Det har gått inflation i begreppet hemskt.

Dåligt virke i folk nuförtiden, dåligt avelsmaterial.

Folk har med diverse vacciner förlorat kontakten med vad sjukdom kan innebära, så när inga läkemedel finns tror man att man ska dö, patetiskt.

Ska du prata om Covid-19 i termer av hemskt så håll dig till allvarligt sjuka, du hånar den kategorin sjuka genom att relatera till lindrigt sjuka, oskickligt!

Du missuppfattade min formulering. De som har skrivit här har inte sagt att de varit dödssjuka men deras upplevelse har varit allvarlig.

Angående resten av ditt dravel. Menar du alltså att jag ska lita på din subjektiva uppfattning snarare än att ta till mig vetenskaplig information från världsledande läkare, epidemiologer, tänkare etc. Nja.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vad jag vill säga ? Jag vill säga att:
SÅ många här inne är fullständig fakta resistenta och bara fortsätter att babbla om att det bara är
personer 80+ som dör av COVID19 vilket INTE är sant!

Och nej! folk ska inte bli rädda.
Folk ska bli realistiska och inte ljuga för sig själva för bara om folk
inser hur det verkligen ligger till kan göra att dom beter sig på ett sätt som skyddar
båda dom själva och andra.

Och din kommentar "Det finns alltid risk att dö, särskilt om man drar på sig en patogen, och i synnerhet om det drabbar dåligt avelsmaterial" visar ju bara vilken sjukt äcklig människa
du visar sig att vara

Vi vet redan att vem som helst kan dö av Covid-19, det har upprepats så många gånger nu, och vi vet också att de allra flesta som dör inte är mellan 40 och 60, börjar bli lite tjatigt med upprepningar.

Och det är ett faktum, stryker en frisk 40 åring med så är man avlad på mindre bra material, det vet alla som kan något om evolution, det är därför vi finns kvar som art.

Därmed inte sagt att vi inte ska göra allt vi kan för att skydda och rädda så många vi kan utan åtskillnad. Jag har en god etisk och moralisk kompass och är inte äcklig, dock realist.
Citera
2020-03-14, 02:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Den stora och snabba spridningen i Italien KAN ha med att göra med deras sätt att hälsa..Kramar och pussar på kinder är ingen bra strategi då det sprids smittsamma sjukdomar.. En väns frå är Italienska och det sitter tydligen i deras benmärg att ta tag i den man skall hälsa på och det skall pussas på kinder eller i bästa fall i luften intill samtidigt som man håller i motparten.

Ryssarna har lite liknande saker för sig.. där förekommer även rena munpussar i vissa kretsar.
Sådant beteende kan starkt bidra till smittspridning.. I Sverige har vi istället en viss "distans" och tar oftast endast i hand eller ens det numera. En sådan skillnad mellan länder KAN ha en ganska så avgörande effekt på en smittas spridning..

Spanjorderna har en del av detta men inte alls i samma utsträckning sim just italienarna.

Ni som känner till andra länders ritualer som kan påverka smittspridning kan gärna ta upp det så kanske det går att se ev mönster med hjälp an denna "kartläggning".

Viruset sprids ju som bekant några dagar INNAN en person får några symptom så det skapar ju en hel del risksituationer i länder som har mer "intima" hälsnings ritualer.

Ja det kan ha en del i smittspridningen, det är plausibelt. Kan du svara på de andra frågorna också?

Edit:
Du behöver ju inte svara på de andra, men det är intressant. Vet inte om den jag riktade frågeställningen mot kommer att svara, tvek på den.
Senast redigerad av revodneb 2020-03-14 kl. 02:04.
Citera
2020-03-14, 02:03
Bannlyst
Skulle va intressant att se om svenska nyhetsinslag om Coronaviruset när det bröt ut i Kina och Italien.
Höra vad dom svenska experterna sa då?
Nån som vet var man kan se det?
När började dom rapportera om Coronaviruset från Kina?
Citera
Bannlyst
Hur kommer det sig att SVERIGE eller ja vår minister och respektive kollegor är så naiva? Varför stänger alla andra ner skolor utom Sverige...
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Vad som är nytt är viruset. Vad du tycker är upp till dig. Jag behöver inga sympatier, så oroa dig inte för det.
För vilken tidigare influensa har länder utlöst undantagstillstånd? För vilken tidigare influensa har vår regering hostat upp en halv årlig statsbudget? För vilken....osv....world all over

EDIT: sorry citerade fel - var menat till den som svarade dig
Senast redigerad av nobbens 2020-03-14 kl. 02:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in