2020-03-14, 00:22
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Jepp.
Tror också att antalet smittade i sverige ligger runt 5000-10 000.
Och det ökar hela tiden.
Sprider sig som en jävla skogsbrand.
Det jag pratade om var antalet rapporterade fall i förhållande till befolkningsstorleken

Beträffande antalet verkliga fall säger JOhn Cambell att för Uk uppskattas antalet verkliga fall vara 10 -20 ggr större än antalet rapporterade fall. Jag gissar att vi nu ligger på 10-15000 personer och med en daglig tillväxttakt på ca 25%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Capitasiffrorna stämmer inte. Sverige har ungefär10ggr fler smittade. Övriga länder ?

testsifforrna är helt värdelösa ändå om man ska försöka jämföra vilka länder som har mest smittade. smittspårningen man sysslade med i början hade också dämpande effekt vilka andra länder körde med det?
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Du är en väldigt sjuk människa. Får man ha dator på rättspsyk?

Är jag sjuk för att jag säger det uppenbara som vi alla tänker? Jag tycker också synd om dem, jag har själv släkt och ingen vill att de ska fara illa. Men vi alla vet samtidigt att 80-åringar som dör knappast hade många år kvar ändå och inte sällan lider de redan av andra komplikationer. Eller blir människor 200 år numera? Det måste jag ha missat.

Det finns krut i många av dem som lever längre, men nu generaliserar vi.

Det är också därför man väljer att betona detta i sina utlåtanden - för att lugna folket. Annars vore det helt ointressant hur det skiljer sig i åldrar. Men nu råkar det vara så, med undantag, att de flesta inte löper någon större risk såvida man inte befinner sig i dessa riskgrupper.
Citera
2020-03-14, 00:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Läs på läkartidningen, gärna kommentarerna också, så får du se nästintill total konsensus bland yrkesaktiva läkare.
Har de stängt av kommentarerna? Kan inte öppna dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Det kom ingen andra våg pga immunitet och vaccin...

Inget av de 2 kommer att finnas för Sars närmsta åren.

Vaccinet spelade en viss roll, men i många länder var det 90% som inte vaccinerade sig.
Immuniteten växer i samma takt som antalet fall, vad vissa här än påstår så är jag övertygad om att de som haft Corona kommer vara immuna eller nästan immuna ett bra tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Att stänga gränserna har tyvärr en minimal effekt när det redan är en okontrollerad smittspridning. Det är enbart av politiska skäl.

Så är det, men jag tror det kan få en viss nytta för Sverige totalt sett att Danmark stänger.

Hursomhelst känns det att det till 70-80 % sannolikhet slutar i ett katastrofalt läge för Sverige. Det är fruktansvärt på många sätt, kommer att orsaka ett oerhört lidande.

Men det finns en liten, liten tröst. Dessa personer som "guidar" oss igenom denna kris. De kommar aldrig någonsin tillåtas ha något att säga till om igen.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Sydkorea hade igår testat 248 647 personer. Endast 225 personer har testat positivt i Seoul (ca 10 miljoner invånare) och 100 personer i landets nästa stad Busan (ca 3,5 miljoner invånare). Deras tre hårdast drabbade regioner:

Daegu 5,928 fall (+61)
Gyeongbuk 1,147 (+4)
Seoul 225 (+13)

Jämför våra siffror med Italiens (Stockholm 309 - Västra Götaland 134 - Skåne 131 - Halland 40 - Jönköping 33 - Värmland 29 - Uppsala 25).

http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/dae18c330e8e4093bb090ab0aa2b4892

eller Tysklands

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Fallzahlen.html

Nordrhein-Westfalen (17 M), Bayern (12 M) och Baden-Württemberg (11 M) är de tre folkrikaste delstaterna i Tyskland.

eller Frankrikes

https://www.santepubliquefrance.fr/maladies-et-traumatismes/maladies-et-infections-respiratoires/infection-a-coronavirus/articles/infection-au-nouveau-coronavirus-sars-cov-2-covid-19-france-et-monde

Samtliga regioner med 200+ fall har minst 5 miljoner invånare. I flera av dem förekommer det inhemsk spridning.

eller Spaniens

Vi ligger illa till om vi inte börjar agera snart. Kolla bara på Madrid. 86 döda hittills.

Samtidigt har spanien tagit till krafttag, undantagstillstånd från imorgon. Hela barceloan är stendött
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Varför kommer inte åtgärderna som görs hjälpa?

JUag har svåret att tro att viruset kommer sprida isig i sverige som i italien. Svwenskar springer inte runt och slickar varandara i ansiktet som pizzaätarna gör.

Svenskar överlag skiter i viruset och är relativt okunniga. Därför kommer viruset spridas som en kometeld. Sverige måste ta till drakoniska åtgärder för att minska spridningen. Samma åtgärder som Italien, Taiwan och Kina.

Det finns inget att diskutera från min sida, det är som jag säger, vänta bara så får ni se...
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-14 kl. 01:18.
Citera
2020-03-14, 00:24
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag hoppas att du förstår att de ekonomiska implikationer av detta är något vi aldrig sett i världshistorien.
När hela Europa snart är i karantän och ingen får gå ut från sitt hem...så kommer i princip alla företag i praktiken att gå i konkurs.
Hundratusentals svenskar med bolån kommer förlora allt.

Detta är mycket, mycket värre än kraschen på Wall Street 1929. Mycket, mycket större.

Exakt. Och är det värt det?

Det var det jag ville komma till, masshysterin och hur olika beslut påverkar världsekonomin.
Citera
2020-03-14, 00:24
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
SHL tror tydligen pandemin är över den 24:e mars. Frågan är om den är över i höst?!?

Pandemin kan vara över ganska snabbt faktiskt. Behöver väl inte ta mer än några månader högst.
Det beror lite på vilka restriktioner samhället sätter.

Coronavirusets framfart spelar mindre roll. Ju snabbare den sköljer över länderna, desto bättre. Och efter viss tid är det inte lönt att försöka begränsa spridning utan bättre att låta det dra över hela samhället så fort som möjligt.

Problemet är alltså inte viruset. Problemet är vad det gör med samhället. Och det, kommer vi att känna av i flera, kanske många år framöver.
Citera
2020-03-14, 00:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
SHL tror tydligen pandemin är över den 24:e mars. Frågan är om den är över i höst?!?

Tror att dom inte ville släcka hoppet till folket om slutspel på en gång, nu på torsdag så kommer dom med rapporten om hur det blir och det blir inget.
Citera
2020-03-14, 00:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så när alla länder utom Sverige stänger sina skolor, så är det Bagdad Bob Tegnell man ska lyssna på? Check på den! Vi har fattat att ekonomin för dig är viktigare än människoliv. Säger du samma sak vad gäller flyktingar, för då borde vi inte ta hit dem?

Så där har jag inte sagt. Det är ju du som inte kan ta in att börskrascher leder massarbetslöshet och mindre pengar i välfärd. Vilket leder till DÖDSFALL i mängder.

Alla länder har inte stängt sina skolor. Det är enbart en populistisk åtgärd för politiska poäng att stänga skolor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in