2020-03-14, 00:09
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Redan sett. Och jo visst får vissa det tråkigt. Men finns lika många som pratar ut i media om att de hade feber i två dagar och knappt märkte att de var sjuka. Så lite balans i vad man väljer att dela kanske?

Absolut inte.
Här ska inte hållas undan och censureras på Flashback med. Det görs tillräckligt i media redan.
Det går inte att förbereda sig ordentligt om man inte har all information.
Den du pratar om som gick ut i media och sa att det bara var lite "flunsa" jobbade tydligen till vardags med krishantering inom politik och näringsliv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Vad i helvete? Trodde sånt här bara ägde rum i Iran och liknande?

Bönekonferens trotsar coronaviruset: ”Måste lyda Gud”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8vnE/bonekonferens-trotsar-coronaviruset-maste-lyda-gud

Herren skyddar oss mot coronaviuset???
Största idioterna!
Tror dom på det själva???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Att insjukna i covid-19 ger ingen garanterad immunitet. Många smittas och insjuknar om och om igen.

Om och om igen, går det att säga för en sjukdom som funnits ett par månader? Som jag har sagt tidigare i tråden, hade det varit vanligt eller ens ganska vanligt med snabba återinsjuknandet så skulle det åter drälla av nya fall i Wuhan.
Citera
2020-03-14, 00:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag var här då också och sade inget sådant. Italien är i kris, sjukvården gränsar till kollaps i vissa regioner. Och det kommer dröja innan det blir bättre, säkert minst en vecka, kanske längre.

Jo, jag har sett det. och det är naturligtvis så att det kommer finnas exempel på detta. Men om du ser på statistiken av döda så är det typ 1% som är under 50. Men det finns givetvis fall. Det gör det alltid, vad det än handlar om för sjukdom. Jag har inte sett något som tyder på att det slår hårdare mot yngre än tidigare i det stora hela.

ITALIEN:
13 Mars, 2020 death by age

90+ years old: 6% of deaths
80 - 89 years old: 42% of deaths
70 - 79 years old: 35% of deaths
60 - 69 years old: 16% of deaths
i alt 99%

Så 1 % af de døde er mellem 0 och 60år dvs ca 12 personer .

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jämför med hur % fördelningen såg ut för bara 2 dagar sedan !!!
till eks. personer 60-69 år har på 2 dagar gått upp 7.6%

ITALIEN:
11 Mars, 2020 death by age;

Of the patients who died,
14.1% were aged >90
42·2% were aged 80–89 years,
32·4% were aged 70–79 years,
8·4% were aged 60–69 years,
2·8% were aged 50–59 years

Källa: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30627-9/fulltext
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är fan inte skit samma i en tråd om covid-19 där det florerar rykten om virusets enorma dödlighet. det kallas ju dödsvirus i rubriken exempelvis. Då är det viktigt att hålla isär begreppen.

Jo det är definitivt skit samma, eftersom oavsett om en coronapatient dör p.g.a brist på utrustning och personal, ELLER om det är en icke-coronapatient som dör p.g.a den inte får vård p.g.a att ytterligare en coronapatient har tagit dennes plats, där coronapatienten överlever p.g.a men denna stackar dör, SÅ KOMMER även det dödsfallet bero på just coronasmittan.

Då blir ju alltså coronaviruset orsaken till att den andra dör, inte direkt, men indirekt.

Annars skulle man ju kunna ta alla världens vårdplatser, slänga ut alla allvarligt sjuka på gatan, sedan tar man alla allvarliga coronapatienter och lägger in dessa på vård, på just dessa frigjorda platser, och sedan kan man slå sig för bröstet och säga att, det minsann inte dog en enda coronapatient i världen p.g.a resursbrist.

Sedan när man får frågan om de andra tusentals, hundratusentals, eller miljontals andra stackare som fick sätta livet till för att de slängdes ut på gatan för att göra plats för coronapatienterna, så svarar man bara "shit happens", eller hur menar du?

Klart som fan att det är hur man än räknar, så är det viruset som har tagit död på även icke-coronapatienter om ju dessa dör indirekt av coronaviruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den här personen är ju inte klok. Han kan inte vad han gör. Och det kommer visa sig. Alla länder utanför Sverige varnar för att situationen inom två veckor kommer vara utom kontroll. Jag kommer återkomma till detta och under tiden misstänker jag inkompetens.
https://www.skrivunder.com/avga_anders_tegnell

Tegnell har ju något allvarligt fel i huvudet. Och hela Sverige får lida för det. Statsministern borde stänga ner hela FHM också.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Idioterna på detta forum har skrikit sig hesa om att vi kommer att se samhället att kollapsa.

Idioterna på detta forum har skrikit sig hesa om att dödligheten ligger på 6-8%.

Idioterna på detta forum har skrikit sig hesa om att antalet IVA-fall uppgår till 15-20 %.

Svara då på denna fråga:

VARFÖR STÄMMER INTE ETT ENDA AV ERA PÅSTÅENDEN?

Ni är en bunt alarmister och fegisar som tror att vi alla ska dö.

Vi ska alla dö. Var så säker.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är det inte ett land som utmärker sig lite i statistiken då?

Av de som har biolab med level 4 klassning menar du? Israel
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Den här personen är ju inte klok. Han kan inte vad han gör. Och det kommer visa sig. Alla länder utanför Sverige varnar för att situationen inom två veckor kommer vara utom kontroll. Jag kommer återkomma till detta och under tiden misstänker jag inkompetens.

Varför kommer inte åtgärderna som görs hjälpa?

JUag har svåret att tro att viruset kommer sprida isig i sverige som i italien. Svwenskar springer inte runt och slickar varandara i ansiktet som pizzaätarna gör.
Citera
2020-03-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag känner att jag DÖR om den där människan i spoilern uttalar sig fler gånger i media. Corona kanske inte tar död på mig, men han gör sitt bästa..
Hoppas han får en grov shitstorm mot sig när/om detta är över att han tvingas till självmord.
Han kommer ha Svenskars liv på sitt samvete när detta är över, han har ljugit oss rakt upp i ansiktet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är italienska läkare som sagt detta, finns länkar i tråden.

Jag säger inte att det inte kan hända, men minst lika många (fler) stories finns av folk som blivit lindrigt förkylda. Sluta bygg upp "sanningar" av enstaka lösryckta historier. Det är inte pesten, precis. Vissa blir allvarligt sjuka ja, men det är inte det enda förloppet som sker de som blir smittade.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Folk menar på fullt allvar att vi skall lita på nå någon som skiljer sig ifrån alla andra länders fokhälsoinstitut (dessa institut framstår också som mer pålästa). Samma dåre som myntade att detta toppar om några dagar och sedan stack till somalia (där han borde ha stannat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in