2020-03-13, 23:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Sydkorea kanske har något på gång där.
Varför ge upp utan att pröva?
Ok. Och nästa våg gör man om allt igen?
Citera
2020-03-13, 23:22
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Pga den ekonomiska kris som skulle utredas om länder börjar stänga ner i veckor.

Ökad fattigdom, mindre pengar i välfärd, självmord.

Finanskrisen ökade antalet döda i cancer med 500 000 enligt viss forskning.

Det här får ju en att fundera över hur människor klarades sig förr i världen innan Wall Street ???
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är det inte ett land som utmärker sig lite i statistiken då?

Nordkorea?
Israel?
Thailand?
Burma?
Vietnam?
Ryssland?
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
Vad tror ni, blir corona som spanska sjukan?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det finns underlag för att den faktiska dödssiffran ligger mellan 0.1% och 0.6% utifrån observationer i Sydkorea. Detta då mörkertalet är stort och man genom omfattande testning och statistiska metoder fått fram en vetenskaplig dödssiffra. Det är den man bör gå på. Men den kan skilja sig utifrån andra omständigheter som samhällskollaps etc.

Ifall siffran stämmer så har Italien löst räknat 200000-1000000 smittade idag om antal döda är 1266 samt 17660 totalt smittade. 7% blir dödssiffran utan hänsyn till mörkertal. Om egentliga dödssiffran är 0.6% så är antalet totala smittade ungefär tio gånger så stort. Alltså 176600 vilket jag avrundat till 200000. Liknande uträkning för 0.1% ger 1000000 smittade ungefär tror jag men har inte tänkt så länge på det.

Tittar vi på kaoset som uppstått i Italien och hur pass många som smittats i skidresor där både från Sverige och andra länder så kanske den siffran inte är helt orimlig.

Har med följt Sydkoreas siffror emot Italiens t ex, där man förstår att mörkertalet är enormt i Italien till skillnad från Sydkorea. Aldrig i livet att CRF är 4,5,6% i realitet. Däremot pågår fortfarande studier gällande vart de olika typerna av Covid-19 spridit sig i världen (Mutationen till Typ L och Typ S) varav typ-L är mer aggressiv och smittsamt. Iran kan tydligen tidigt fått smittan från Wuhan (Typ-L) Den typen startade hela utbrottet i Wuhan.

Det stora clustret i Sydkorea började i den religiösa sekten, jag har ännu inte sett vilken typ av viruset som detta gällde där, det clustret är ju även orsaken till den stora spridningen i Sydkorea.
Citera
2020-03-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jaså, är jag det? Du har inte läst mycket av vad jag skrivit alltså... Inte ens mitt senaste inlägg som du svarar på heller tydligen. Jag provar igen; Det är INTE Tegnell som ensam sitter och fattar vilka råd och direktiv de ska ge till regeringen. Alltså framstår det som ganska löjligt att bara kräva just hans avgång via nåt white-trash-luktande flashbackupprop. Att ifrågasätta FHM är en annan sak.
Du skriver rubish. Vem påstår det du påstår?

Han är den som uttalar sig med sina egna beslut som hans chef backar. Och?
Citera
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Vad tror ni, blir corona som spanska sjukan?

Nej. Vi är mer förberedda denna gång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Underligt att inte de som har ungar håller dem hemma och struntar i myndigheternas trams.

Isolering, fullständig nedstängning och masstestning är nog det som gäller nu.
Det finns en logik i att inte stänga butiken för tidigt - fanns säkert de som tyckte att vi skulle stängt ner samhället i januari också. Det krävs viss precision/timing, annars kan det kosta mer än det smakar så att säga.

Hursomhelst, nu är vi uppenbarligen påväg emot en fullskalig epidemi. Regeringen och myndigheterna kommer tvingas ändra sig. Vare sig det är facket, föräldrarna eller det enkla faktum att många insjuknar som blir orsaken.

Facket har ju helt rätt att vara arga. Många av deras medlemmar är ju 50-65, deras arbetssäkerhet är drastiskt försvagad i nuläget och ingen verkar bry sig.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Finns det någon info (svenska eller engelska) på hur sjukdomen fortskrider för de som blir rejält sjuka och eventuellt dör? Alltså länk eller artikel om de olika stadier man genomgår i sjukdomen om den drabbar en hårt.

Är man sjuk-sjukare-sjukast? Eller blir man piggare och sedan sjuk igen?
Citera
Medlem
Citat:
Ok. Och nästa våg gör man om allt igen?
ja, då vet man dessutom att man måste agera kraftfullt på en gång.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Wow. Du fattar ju inte. Stänger vi ner land efter land kommer börsen i värsta fall gå ner 70%.

Det kommer bli kaos och otroligt mycket död och tragik enkom av den finansiella krisen.

Det är tragiskt som fan att äldre och sjuka kommer dö av Corona. Men sjukdomen är här redan.

Att offra 2 människor för att rädda 1 är tyvärr dåligt på alla sätt

Ja och? Det är ju bara pengar? Nä det blir inget kaos, vi har haft krascher på börsen förr och alltid kommit igen. Om du nu är all in på börsen så har du ju gjort en dålig tajming - det är inte vårt fel!
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag brukar ta en utsliten strumpa, när man har glömt att köpa.

När jag var liten och papperet var slut brukade jag använda telefonkatalogen.
Strumpan kan man tvätta efter varje gång och hänga på tork.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in