2020-03-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Till biovapen brukar man ha vaccin o botemedel.

Något som tycks saknas...

Är det inte ett land som utmärker sig lite i statistiken då?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det är inte att trolla.

Nu går folk runt och delar antalet döda med antalet bekräftat smittade. Detta tror de är dödsrisken.

Men så är det faktiskt inte. Det där är en hittepåsiffra.

Får gärna elaborera hur du kom fram till siffran ändå, för intresse. Inte lätt med mörkertal det förstår även jag men några riktlinjer hur den siffran kommit till
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Av tristess?

Pga den ekonomiska kris som skulle utredas om länder börjar stänga ner i veckor.

Ökad fattigdom, mindre pengar i välfärd, självmord.

Finanskrisen ökade antalet döda i cancer med 500 000 enligt viss forskning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollyn
Har inte läst alla inlägg så detta jar kanske redan diskuterats.

Hur kommer det sig att Sveriges "experter" inte väger in att vaccin är på gång? Har läst att det testas just nu.

Om gränserna stängdes och ALLA svenskar stannade hemma och bara vistas bland folk när det var absolut nödvändigt; hur mycket skulle spridningen kunna bromsas?

Förstår att det är svårt att genomföra. Men med militär och speciallagar (straff om man bryter mot reglerna) borde det inte vara omöjligt. Tydlighet kring hur många som riskerar att dö är också viktigt.

Vad är några månader i hem och natur när det handlar om att rädda troligen många, många människoliv?
Vaccin kommer ta minst två år att få ut på marknaden.

Det är i stort sett omöjligt att stänga gränserna. Du kan stoppa flygen, men sen har du hamnar och bilvägar runt hela Sverige.

Om alla stannar hemma från sina arbeten kollapsar samhället.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Tack för tipset om lakanet, sparas i minnesbanken!

Jag brukar ta en utsliten strumpa, när man har glömt att köpa.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Tycker du verkligen att resan är nödvändig i detta läge?

Nej. Det är en semesterresa bara. Men jag vill ju dit. Och avboka går inte. Och rent faktiskt, dödlighetsrisken är nästan försumbar. Det är allt skit runtomkring som kan bli jobbig.

Som dom här stackarna som skriver till Apollo på deras facebooksida ikväll kl 21. Inget svar, får dom från Apollo eftersom dom gick hem kl 18!

"Hur blir det med oss som ska resa hem imorgon från Egypten? Fick ett meddelande från er att hemresa sker som planerat men där framgår det ju inte att Danmark har stängt gränserna. Kommer vi som är svenska medborgare sitta fast i Danmark (på Kastrup)? Eller kan vi ta oss från danmark till Sverige efter landning?"

Att bli sjuk går nog bra, men att klara av alla hinder för sjukdomens spridning DET kan bli krävande.
Citera
2020-03-13, 23:16
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det kokar under ytan i landets skolor och förskolor. Lärarförbundet sägs vara vansinnigt på hur saker och ting sköts, och personalen på en grundskola min kompis jobbar på har tom viskat om att kollektivt sjukskriva sig på måndag.

En heads-up till såväl kommuntoppar som föräldrar, det kan gå fort i svängarna nu

Underligt att inte de som har ungar håller dem hemma och struntar i myndigheternas trams.

Isolering, fullständig nedstängning och masstestning är nog det som gäller nu.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Den vänsterliberala globalismen får sig helt klart just nu en rejäl käftsmäll, som det kommer ta lång tid att resa sig från.
De psykologiska följderna av det här kan inte underskattas. När pandemin väl är avklarad har vi till stora delar en ny värld skulle jag tro eller rättare sagt en ny insikt, ett ny mindset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det där med toapapperet var jobbigt. Tomt i de fem affärer jag letat i. Vad ska ni göra med allt toapapper, och vad ska vi andra torka oss med?

Vad sägs som att torka med vatten?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Ma
Tack för tipset om lakanet, sparas i minnesbanken!

Annars kan man ta ut 20000 i hundralappar och torka sig med. Pengar har strax inget värde. Ekonomin kommer haverera. Den bygger på tillväxt. Den klarar av recession. Men inte en ögonblicklig tvärnit.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Alla på en politisk post ses som experter, ämbetet väljs i första hand på politisk samsyn.
Verkar inte som nån av de experter som uttalat sig här är vidare intresserad att hindra smittan, handlar mer om att hålla dörrar öppna i väntan på att politisk program landar i enighet så man slipper situationer där man drar andra slutsatser än partiledningen och riskerar hamna i svår sits därefter.
Så man väntar, velar och fördröjer .

Hindra smittan. Tror du ens det är en option?
Citera
2020-03-13, 23:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Jag litar på honom. För jag vet hur otroligt många som skulle dö av andra orsaker om samhället stänger ner 3 veckor.

Ingen skulle dö av det, möjligtvis skulle ekonomin drabbas av coronaviruset och kippa lite efter andan, men den kommer igen. Det är jävligt lustigt, när det gäller flyktingar så får man inte prata ekonomi, men när det gäller den kanske största pandemin i vår tid sen spanska sjukan - Japp! Då är ekonomin viktig. SATANS JÄVLA HYCKLARE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in