2020-03-13, 22:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Med ditt resonemang så kan man fråga sig varför ens dra till med några åtgärder alls? Låt folk dö och få det gjort snabbt.

Det är möjligt att stoppa den exponentiella ökningen även idag.

Steg 1. Städer över 10 000 invånare stängs av från varandra, ingen får åka någonstans utan särskilt tillstånd.
Steg 2. Alla skolor, förskolor, offentliga jobb, allt utan särskilt nödvändiga yrken som el, vatten, sjukvård, polis, militär, mat-transport, ska pausas, alla ska hem och vänta där med det som de har på lager. Ingen får lämna sitt hem i 2 veckor utan tillstånd, och enligt schema. Alla bostadsrätter åläggs tillhandahålla tvål/sprit/tvätt vid ingångarna när väl ut/in-gång får ske.
Steg 3. Vänta nu i 2-4 veckor. Spridningen kommer avstanna istället för exponentiellt öka.

Men så klart, allt ovan kräver organisation och kompetens vilket verkar helt enkelt saknas.
Sverige kan förmodligen inte ens sätta Göteborg i karantän, eller kontrollera större vägar.

Det är precis detta som Kina har gjort. Du kanske borde ha sagt till de, i januari, men komigen ni kan väl inte ställa in högsta firandet på året typ deras jul, bara för vadå det sprids nu det går inte stoppa.

Den kinesiska regimen och dess totala makt över medborgarna kan inte på något sätt jämföras med något land i västvärlden.. Kinerserna drar sig inte för att låta militären skutaner demonstranter ex..i hundratal om det krävs.. Svetsa igen dörrar.. Frakta bort döende som fortfarande lever och kasta in dem i krematorieugnarna och liknande lösningar för att hindra smittan att sprida sig.. Deras metoder vill du nog inte ha i Sverige eller någon annan stans heller för den delen.. Eller vill du att polis/militär knackar på din dörr.. stoppar en termometer i munnen på digg.. har du lite feber.. Arresteras du och förs bort mot ett öda inte någon vet något om ännu.. Allt detta händer i Kina som har en extremt totalitär kontroll över medborgare. 2st bevakar den tredje brukar man säga.. dvs att grannar anger di för att de misstänker att du inte lyder den stora ledarens regler.. det räcker för att få dödsstraff eller livstid i fängelse..Att de utan att tveka kan köra in med tanks och skjuta ner studenter vet vi ju redan via bilder som smugglades ut från himmelska fridens torg.. Ta en titt på HUR kina hanterar virus utbrottet så inser du att detta skulle aldrig fungera i väst..

Sverige kommer låta 1-4% avlida och försöka hålla resten igång så att landet och ekonomin inte skadas fäör väldigt lång tid framöver..Skulle man hindrat smittan skulle det gjorts för länge sedan.. Det togs en massa felaktigabeslut som regeringen är skyldig till och vår ansträngda ekonomi på grund av massinvandringen.. Nu får folket se hur det går när man tjatar om att slänga pengar på invandring istället för att stärka landets infrastruktur i form av ex sjukvårdens resurser. Att sparka personal och hålla nere löner på sjukhuspersonalen går bra.. en Somalier med barn har mer i bidrag än en undersköterska varje månad..Sköterskan är ute och slåss mot viruset.. vad gör Somaliern eller afghanen.. Röker på och åker hem på semester för bidragspengarna.. Är det underligt att folk vill utrota sossarna och MP, L Och C ?
Citera
Medlem
Nu är det flera tusen smittade, 10 tals döda här i Sverige.
Detta är lika sant som de offentliga siffrorna.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens4
Ja men Italien är nu uppe i 7,2 % och då är många fall pågående så siffran kommer att stiga.

Med tanke på att Italien får in 2500 nya "cases" varje dag och varenda jävla svensk som kom hem från skidsemester i Italien hade corona kan vi nog anta att Italien har 50-100 000 smittade eller ännu mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Varför måste det vara en sån jävla panik att köpa massa toalettpapper? Det råder ingen närsomhelst brist på det. Ifall man inte tar en skit varje timme så gör du det bara för besvärligt för andra som faktiskt behöver fylla på toapapper hemma.

Och i vilken kris har toapapper varit en avgörande faktor?
Citera
2020-03-13, 22:16
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Jag litar på honom. För jag vet hur otroligt många som skulle dö av andra orsaker om samhället stänger ner 3 veckor.

Du kan inte vara seriös. Litar du på Tegnell & CO? Ser du på nyheter/alternativa nyheter från resten av världen?! Tegnell kör både Sveriges befolkning i botten med äldres hälsa och oss yngres ekonomi som påverkar psykiskt hälsa!
Detta är en soppa!
Citera
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showtime
Betydligt färre resenärer på min sträcka. Vi som åker sprider ut oss enligt gammal god Svensk sed. Bara sett en handfull människor med munskydd/halsdukar. Personligen har jag handskar på från startdestination till mål. Dvs inget spektakulärt har hänt ännu.
Kraftig minskning även i trafiken, min hemresa idag som normalt tar 45 minuter tog 25
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Den här ilskan känner många nu.
Den ska däremot inte riktas till Kina, utan till dom som hade en månad på sig att agera HÄR. Dom hade flera bra exempel internationellt att ta till sig. Dom struntade i det.

Nej.

Bland de mest troliga globala katastrofscenariona är sedan många år är:

1. Pandemi
2. Solstorm
3. Gigantiskt vulkanutbrott

När det gäller pandemi så är det ganska lätt att förstå att i en värld där restiden är mindre än ett dygn till världens alla hörn så kommer alla världens länder drabbas ungefär samtidigt.

Då behövs lager av skyddsutrustning för landets sjukhus. När det gäller katastroflager så kan de inte skötas med just in time. Något ett barn kan räkna ut o förstå.

Det här gick fel redan för flera årtionden sedan. Nu kommer prislappen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Kan du snälla länka en källa. Med 1500 inlägg borde du ju veta att det är alltid bra med källa.

Han sa just det i presskonferensen från vitahuset. Han svarade på en direkt fråga från en journalist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
mitt företag gick i konkurs och sa upp min fastanställning .. jag som inte varit medlem i facket, går det att lösa på något sätt?

Om företaget du jobbade för gick i konkurs nu var det oundvikligt.
Citera
2020-03-13, 22:17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
mitt företag gick i konkurs och sa upp min fastanställning .. jag som inte varit medlem i facket, går det att lösa på något sätt?

Nix ..Du valde att vara snål och nu får du bli efterklok..Varför gick du inte medi en fristående A-kassa om inte facket föll dig i smaken ? Eller sparade din lön så du klarar en tid utan arbete ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Men din jävla horunge!

Håll käften sluta kasta ut rökridåer för att förminska folks oro inför regeringens lama åtgärder!

Ni kommer aldrig komma undan med detta! De ledande kommer ställas inför rätta förr eller senare mark my words!

Det kommer inte att hända, vi har inget tjänstemannaansvar, det var sossarna som tog bort det.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Dst är hans uttalanden och beslut han varit med och fattat och står bakom.

Vad förstår inte du?

Mycket jag inte förstår, men jag förstår såpass att det inte är Tegnell som ensam sitter som nån diktator och fattar beslut. Dvs, en "namnlista" av flashbacktrolls krav på hans avgång blir ganska löjlig. Det gör tydligen inte du. Hoppas du inser din begränsning i övrigt också. Man kan kritisera FHM och Tegnell också, men hans kollegor tycker och säger samma saker, liksom hans chef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in