2020-03-13, 19:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det är den typ av vård som kommer prioriteras ned om det här blir värre, oavsett om man skaffar mer personal eller inte.

I Italien får alla andra vänta. I princip alla resurser går ju till covid patienter då detta är akut.
Citera
2020-03-13, 19:45
Medlem
Tegnell är ju helt jävla pantad:

"Så är inte läget i Sverige, enligt Anders Tegnell. Här rör det sig om en handfull smittade personer som man inte har kunnat spåra tillbaka till en resa eller till någon som har varit i kontakt med en resenär.

– Men om vi får en etablerad spridning, då kommer mörkertalet att ligga på en helt annan nivå. Tio gånger är något man ofta pratar om när man diskuterar luftvägsinfektioner, som influensa.

Och där är vi inte i dag?

– Nej, för vi har inte någon spridning i samhället än."

CoronaBob Tegnell ansvarar för kommande dödsfall.
Citera
2020-03-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
varför gråter läkarna och sjuksköterskor över att de inte har masker, handskar etc.
Borde inte skattepengarna räcka till för det, dessutom så tror jag inte att de använder samma leverantörer som vanliga privatpersoner gör vilket får mig att misstänka att sjukvårdspersonalen själva har stulit sjukvårdsmaterialen och sitter nu med tomma hyllor. De köper alltså inte in samma produkter från samma ställen som privatpersoner gör.
Förråden har knappt hämtat sig från Apotekstjänst i höstas. I början av februari pratade jag med en förrådskille och det var fortfarande problem med leveranserna. Då var detta inget man tänkte på.

Tack gode gud att det här inte kom samtidigt med problemen med Apotekstjänst
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Italien får alla andra vänta. I princip alla resurser går ju till covid patienter då detta är akut.

Precis det jag menar.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Stänga gränser nu känns ju tämligen meningslöst egentligen, när i princip varenda land har samhällsspridning reda, de själva inte minst. Förstår inte riktigt poängen, nog borde de kunna använda militära resurser till annat än att bevaka gränser?
Är väl för att lättare kunna dela upp områden i landet och sedan dela upp stadsdelar i tårtbitar för att bränna ut viruset om det skulle behövas. Är svårt om gränserna är öppna och det kommer in nya fall lite här och där hela tiden.
Citera
2020-03-13, 19:47
Medlem
Vasterass avatar
USA har i alla fall förberett för katastrof:
https://www.youtube.com/watch?v=IAoteD-J9eA
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag hoppas han kommer fortsätta tycka det, för då ska vi vara glada. För mindre än tre veckor sedan var det samma tongångar i Lombardiet, glöm inte det.

Min fru arbetar som sjuksköterska på Akuten då och då och nu denna helg. Hans vän arbetar säkert inom långvården eller liknande som inte drabbats av smittan på samma sätt som akutmottagningar eller intesivvårdsavdelningar..Där vi bor har man öppnat upp nya platser och flyttat "normala" patienter till gemensamma rum.. 8st i ett rum för 6 allt för att skaka fram fler platser för de som behöver ständig tillsyn..

Alla kan ta sig till ett sjukhus och kolla in läget. Ändå är vi enbart i starten av det som komma skall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
SOm i Sverige. De har varken råd, kapacitet eller lust att genomföra omfattande tester. Sydkorea testar 20.000 om dagen. Sverige har tillgång till totalt 5.000 testkit...

I-länder som Japan och Sydkorea klarar detta, medan u-länderna i EU kollapsar.

de ha råd. statsskulden är endast 38.8 % av bnp, vilket gör att de finns rum för stora lån.

det som är problem med sverige är följande.

de skyddar ekonomin framför befolkningen.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Ökar risken med eller ökar risken till?
Bra fråga. Det här var på nyheterna igår, men jag kan tyvärr inte hitta diagrammet idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Albin Ekdahl fick Corona, han fes ut den på tvären på något dygn.

Det ligger inte en människa begraven, däremot en fet hund. Nu knackar snart
någon skum myndighet på min dörr.

Obehagligt detta, då menar jag inte Viruset utan det/dom som ligger bakom den här skiten.

Men vad vinner man på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Panik idioter, Corona larmet tar fram egoismen samt oförmögenheten att tänka på egen hand.

Panik är aldrig bra. Att ha myndigheter som står och ljuger gång efter gång, skapar inget förtroende. Det är lugna personer med handlingskraft som behövs.

Allt hemlighetsmakeri orsakar bara onödig ovisshet.
Citera
Medlem
Antal smittade bekräftade fall idag?
Har det slutats att rapportera om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in