2020-03-13, 18:14
Medlem
godhetsapostelns avatar
Att Norge helt plötsligt fått 27 kritiska fall kan bero på att folk ombeds hålla sig hemma tills dom är döds-sjuka. Tänkbart med liknande utveckling i sveige. Att det helt plötsligt står ett antal kritiska fall på trappan.
Vi höll ju jämna steg med Norge i antalet smittade fram tills vi slutade ta prover.
Citera
2020-03-13, 18:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Om du är i riskgruppen = Håll dig hemma.

Om du inte är i riskgruppen = Sluta kissa på dig.

Det är ingen som kissar på sig, vi är bara rädda om de sjuka och svaga i samhället. Har du inga sådana i din närhet, fine, men låt oss andra iaktta försiktighetsprincipen.
Citera
2020-03-13, 18:15
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jojo, men dör du? Vem fan bryr sig om föräldrar som är 60+, far- och morföräldrar som är 70-80-90-100, och alla jävla muppar som bara drar pengar från samhället med sina kroniska sjukdomar. Nej fy fan, lika bra att dom dör. Egoism är total. Det är ju bara riskgrupper som behöver oroa sig.
Förmodar att du var ironisk, men det var jag också. Enda sättet för vissa att ta till sig information är att ge dem det med lite fjong.

Jag hör till riskgruppen så du vet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Worst case scenario i UK:

Citat:
UK Chief Medical Advisor: Speculative worst case scenario is up to 54,000,000 infected and up to 540,000 deaths in UK
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blasus
Jag är i karantän med viruset.
Inne på dag 3 eller 4 beror på hur man räknar.
Och jag kan säga att detta är ingen jävla förkylning!!
Hosta från helvetet där jag inte blir förvånad om lungorna kommer ut med hostningarna.
Feber över 40 som inte går att reglera med tabletter mm.
Sämre för varje dag.
Det du hade var kanske just en liten förkylning?

Kan säga att jag haft precis så ett antal ggr pga förkylning och kanske influensa (inte testats någon gång). Hosta som satt kvar i över ett par månader. 40+ feber osv. Det är inte bara av Corona man får sådana symtom kan jag intyga.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
3 392 nya fall och 217 nya dödsfall i Italien

Antal nya smittade är inte längre intressant eftersom det verkliga antalet säkert är 20 gånger fler. Desto mer intressant är hur snabbt antal döda växer. De senaste dagarna ca 20 % / dag. Det stämmer bra överens med hur snabbt viruset sprider sig. Fortsätter det i den takten är Italien uppe i 300,000 döda om en månad, dock antar jag att lockdownen haft stor effekt vid det laget.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Italien slår rekord idag, 250 döda
tragiskt... det bara ökar och ökar i italien
Citera
2020-03-13, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Myndigheter jobbar väl inte på helgen. Då vill man ju ha det lite skönt och slappna av och så.
Chips och dipp med coronabärande barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blasus
Jag är i karantän med viruset.
Inne på dag 3 eller 4 beror på hur man räknar.
Och jag kan säga att detta är ingen jävla förkylning!!
Hosta från helvetet där jag inte blir förvånad om lungorna kommer ut med hostningarna.
Feber över 40 som inte går att reglera med tabletter mm.
Sämre för varje dag.
Det du hade var kanske just en liten förkylning?

Hur började det för dig? Hastigt eller gradvis? Jag ligger hemma och har nu maxat min luftrörsvidgande medicin. Dock inte kraftig hosta. Men feber och huvudvärk och tung andning. Som att någon sitter på övre delen av bröstkorgen.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skolorna stänger man inte men högskoleprovet ställs in:

Högskoleprovet ställs in
Socialminister Lena Hallengren, näringsminister Ibrahim Baylan och minister för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans medverkade också på presskonferensen.

Regeringen lämnade också besked om att högskoleprovet ställs in.

Ministern för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans kommenterade det beslutet.

– Vi kunde tidigt identifiera att högskoleprovet kunde påverkas av coronaviruset. Risken för smittspridning har fått Universitets- och högskolerådet (UHR) att i dag ta beslutet om att ställa in högskoleprovet den fjärde april, sa hon.

– Risken för smittspridning leder till att högskoleprovet ställs in. Det har aldrig hänt. Vi är medvetna om att många som gör det kommer in på sin drömutbildning. Vi tittar på alla möjliga åtgärder för att hantera det inför höstens antagningar.

Hon sa att närmare 70 000 personer anmält sig till provet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQKy0V/statsministern-mycket-allvarlig-situation
För att staten uteslutande tar hänsyn till de kortsiktiga ekonomiska konsekvenserna dag för dag och skiter i de medicinska. Att stänga skolorna skulle ju vara lite jobbit, men högskoleprovet är en propagandamanöver man kan göra! (Inte för att de hade fått godkänt på den flersvarsfrågan, men så är det).
Citera
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Intressant artikel i CNN om varför England (och Sverige) inte stänger köpcentrum, skolor etc.
Låt viruset spridas och hoppas att den försvagas på vägen.
Deras strategi blir kritiserad av forskare och läkare. Vansklig väg att gå. Offrar sina bönder. Framför allt är det inte roligt för föräldrar som tillhör riskgrupper som har barn i skolan. Inte heller barn som tillhör riskgrupper. Många vet säker inte heller att de har olika underliggande sjukdomar. Tror fortfarande att skolorna måste stängas och att man kan ha fritids i mindre grupper för de barn som måste ha tillsyn.

Länk tack.
Citera
Medlem
Kluffs avatar
Fan, vårens högskoleprov är inställt: https://www.hogskoleprov.nu/

Det står ju att man inte kan få tillbaka anmälningsavgiften (450 kr) om man inte kan närvara, och inte heller byta provtillfälle till t.ex. höstens provtillfälle. Så, betyder det att det är kört att få tillbaks anmälningsavgiften? Även om de ställer in provet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in