2020-03-13, 17:50
Medlem
Om Sverige verkligen har urstarka statsfinanser, hur kan vi då inte ha råd med mer testutrustning så vi kan gå full Sydkorea och masstesta befolkningen för att få full koll på omfattningen och spåra smittan?
Citera
2020-03-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Funderat på finnarna med. Att de har så "bra" motstånd, kan de basta ihjäl detta virus? Satt i bastun igår och tänkte på just detta faktiskt. Läste nånstans att viruset inte gillar värme. Och i Finland har ju varenda jävla lägenhet en bastu.

Nu drar jag igång min bastu här iaf! Ändå dags för fredagsölen och tvagande. Död åt COVID-19! Ska basta ihjäl dig!

Jävligt oklart det där med viruset och värme. Inte många fall i Afrika. Värmen?
Sydamerika? Tämligen skonat. Imorse sa dem att Thailand inte har några större problem heller.

Slump?
Citera
2020-03-13, 17:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
För att kaos är inte bra för ett folk. Om alla bunkrar och är hemma, vilka ska då fylla på förråden och vilka ska leverera? Kan fattas mat till äldre som inte handlat. Finns massvis med problem.

Vad menar du i slutet? Det kommer bli värre. Eller iaf. vara såhär en lång tid framöver. Vi får nog vänta några månader innan de hunnit prova vaccin.
Det finns självklart massvis med följdproblem och inte ett enda av dem löses genom ”äsch det kommer aldrig att fungera”. Problemlösning är något normalt, varför inte renodla problembilden och agera utifrån det? Skalpell före kopparklubba.

Med slutklämmen menar jag att vi kanske ska sluta ta för givet att alla våra behov ska kunna vara tillgodosedda 24 tim. om dygnet just när det passar oss. Egen framförhållning i oskarpt läge stressar systemet mycket mindre än att allt behöver rasa ihop så fort en situation blir utöver det vanliga. Det är en mental process som måste genomgås, annars förstår man inte vad jag menar. Tänk så här, dåren förbannar mörkret, den vise tänder ett ljus. När jag stöter på ett problem brukar jag alltid fråga mig själv hur jag undviker just detta problem nästa gång. Att inte ha alla sina ägg i någon annans korg bör fler testa på, det är inte omöjligt trots att bankslaveri verkar vara en naturlag för de flesta moderna svenssons.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Ok, finns länk?

Varsågod

https://www.expressen.se/gt/skola-i-goteborg-stanger-elever-coronasmittade/

Citat:
Vasaskolan i centrala Göteborg håller stängt från och med måndag.

Detta efter att elever bekräftats smittade av coronaviruset.

– Vi har gått ut med information till vårdnadshavare, säger Ann Egestål, ordförande i stiftelsen som driver skolan.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Officiellt 814 men antagligen några tusen totalt.

814 är golvet. Taket kan vara hur högt som helst. Dvs. folk som nekas att testas för Corona, folk som inte vill testas för Corona, Folk i inkubationstiden (dvs. smittade utan symptom) etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Trevligt hoppas hela din familj går bort förutom du så lever du lycklig resten av ditt liv.

Förstår du inte enkel ironi så kan du ta och logga ut och skriva på Aftonbladet istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Flera allvarliga fel i Johan Gieseckes resonemang:

3. "Det är ingen idé att testa många personer bara för att de tror att de är smittade". Fel igen. I tex Sydkorea har man testat ca 140 000 människor och tom skapat drive-thrus för att snabbt administrera tester. Detta är en huvudanledning till varför Sydkorea har lyckats oerhört bra med att platta till virusets smittkurva trots att man inledningsvis drabbades väldigt hårt.

Instämmer. Sydkorea har i princip utrotat spridningen. Varför tittar vi inte på dessa länder som i princip redan sitter med facit?

I Sydkorea får alla med besvär testa sig. Oavsett var du rest, hur lätta symtom du har, hur ung du är osv. I nuläget har över 0.5% av alla koreanerna testat sig. De har sedan MERS haft en speciell myndighet just för detta ändåmål och de fick igång hela apparaten på 17 dagar. Drive thru-provtagningen härstammar härifrån tex.

Efter provtagning uppmanas du sedan att undvika social kontakt och du får svar inom 5-6 timmar. På så sätt hinner inte folk att gå runt och smitta andra. Vid positivt svar sätts en enorm smittspårningsapparat igång. Likt den våra första italienresenärer blev föremål för.

Allt är i väldigt stark kontrast till den europeiska lösningen. Tänk om varje svensk som vaknade med halsont hade vetat innan eftermiddagens slut om han hade Corona. Spridningen hade hindrats långt innan nedstängning av samhället hade blivit aktuellt.

I Sydkorea har man alltså löst problemet utan masskarantän och nedstängning av samhället. När allt detta summeras blir jag därför inte förvånad om masstestning blir ny golden standard vid framtida epidemier. Detta istället för alla lockdowns vi ser, detta är både dyrt för för samhället, sprider panik och är bevisligen något som inte fungerar 100%-igt (se Italien)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Ok, finns länk?
https://www.expressen.se/gt/skola-i-goteborg-stanger-elever-coronasmittade/
Citera
2020-03-13, 17:52
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Skola i Göteborg stänger – elever coronasmittade.Det blir stängt från Måndag enligt uppgifter nu..
Vilken skola?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Då är du en idiot och det får stå för dig. Det är straffbart att medvetet utsätta andra för smittorisk.

Om det är konstaterat som detta virus, då är det en sak, men milda symtom kan lika väl vara en vanlig förkylning. Är det straffbart att gå ut med förkylning?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Undrar om detta är slutet för flummet med öppna kontorslandskap??
Man kan ju alltid hoppas!
(Liksom med mycket annat som har varit modenycker.)
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Finns tydligen testutrustning för corona i Ryssland som de hjälper många andra länder med. Om nu Sverige har en brist.

https://m.youtube.com/watch?v=Bz4yCIFhFRA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in