2020-03-13, 17:30
Medlem
Kulturmammas avatar
Kommer verkligen Kina klara av att hålla viruset?
Visst sjunker det nu, men de bor ju i princip på varandra. Vad händer när alla ska tillbaka till fabriksgolvet.
Citera
2020-03-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Kompis
Håll käften själv din jävla mupp, jag får väll tycka vad jag vill?

Att det är spännande att folk ska dö? Att unga ligger i respirator? Jävla idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Om vi följer Italiens utvecklingskurva så skulle vi ha ca 200 döda nästa helg. Dock hade de 20 döda vid 800 fall så vi ligger (tack och lov) redan efter.

Tegnell igår sa att Italien blev överrumplade av viruset och spridningen. För en gångs skull sa han nåt vettigt. Och det förklarar också dominoeffekten i landet, varför allt gick så fort. Vi får inte glömma att Italien var landet efter Kina som tog den största smällen.

Han hänvisar alltså till Italien som ett exempel på hur illa det kan gå, och säger samtidigt att vården är mer beredd än den var i Italien. Men det rimmar inte riktigt. Provkiten här är typ slut, skyddsmaterialen är typ slut och vi Kommer att få problem med intensivvårdsplatser (precis som i Italien, oberoende om vi är förberedda eller inte) när många insjunknar.

Jag tycker ändå att skolor och dagis borde stänga som är gjort i så många länder. 10.000-kronors frågan är hur vi samtidigt kan hålla kvar all vårdpersonal på sina jobb. Jag förstår verkligen inte hur de löste det i Kina, eller hur de kommer lösa det i Norge/Danmark.
Citera
2020-03-13, 17:31
Medlem
arbetets avatar
Undrar om man ångrar sin beef med KIna på UD:

Zahra Shafei
@shafei_d
Iran’s FM spokesman: China’s humanitarian cargo delivered to Iran via 8 Mahan Air flights (an airline under the US sanctions):
350,000 test kits
2,400,000 masks
130,000 protective gears
120 ventilators
50 boxes of medications and hundreds of thousands of other medical equipments
https://twitter.com/shafei_d/status/1238483427814305792?s=20

Antagligen bara att lyfta på luren och säga förlåt.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Jag kan inget annat än hålla med, dock så har jag sett en vändning på viss media på sista tiden där man nu verkar ta detta på allvar, ifrån att ha sökt tona ner det tidigare.

Jag blev lite förvånad själv av att Löfven sa vissa saker, han verkar ha hajjat att detta är allvarligt nu, men ändå inte rikttigt hur allvarligt det är än. Annars hade han stängt ner skolor, tagit till mer drakoniska åtgärder likt Kina.

Who håller nu en presskonferens där de uppmanade alla länder att ta detta mer allvarligt, de verkar missnöjda med hur lättsamt vissa nationer ändå verkar ta detta, och där är ju Sverige den största syndare av alla egentligen.

https://www.youtube.com/watch?v=eyntF-VqRBw

Det är dödsallvarligt nu. Skit i politik. Vi måste alla ta tag i detta. Oberoende hur vi är vänster eller höger. Detta är allvar. Ingen tid för partipolitik och käbbel.
Citera
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
officiellt inte mer än 400, men efterssom man bara testar de som är allvarligt sjuka och redan inlagda på sjukhus numer så kan vi räkna med att den verkliga siffran är nånstans mellan 2000-4000. Inkluderat mörkertalet.
Siffran bör ligga på minst 1500 räknat på hur utvecklingen sett ut på motsvarande platser. Bör ligga på ca 6000 på måndag....
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Och han tyckte att svaren på vissa frågor var otydliga. Varför ställer han själv då inte rakare följdfrågor? Är han kastrerad eller vad är det frågan om?

Fredrik Furtenbach jobbar för regim media och då kan man inte kritisera eller ställa kritiska frågor. Det är inte PK att ställa kritiska frågor som ansvariga inte vill svara på.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Att regeringen inte tar i med hårdhandskarna utan istället gör en liten förändring för varje gång läget förvärras är ett totalt efterblivet agerande.

Vi kommer ändå hamna i katastrofläge. Även om vi är där imorgon eller nästa vecka, det är oundvikligt.

BÖRJA HANTERA SITUATIONEN SOM EN KATASTROF REDAN IDAG ERA JÄVLA IDIOTER.

Hade man gjort det genast så skulle situationen också ha varit bättre idag. Ett tidigt, rådigt ingripande gör att det inte blir lika allvarligt. Självklart.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Ingen orsak.
Ganska sorglig reaktion från regeringen i en otroligt viktig fråga. Regeringens agerande väcker bara fler frågor, man undrar varför dom verkar skita i oss svenska skattebetalande medborgare!?
Hur är det ens möjligt att göra ett så förbannat motsägesefullt uttalande som Anders Tegnell, vad vill han uppnå med detta uttalande?

Är du inte på sjukhus eller en del av en riskgrupp kommer du inte testas för corona framöver.

Den nya strategin är redan i bruk i Stockholm och om ungefär en vecka i hela landet.

– Nu är det inte längre viktigt att veta exakt hur många som är smittade i Sverige, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Sedan coronautbrottet nådde Sverige har det kommit dagliga rapporter om hur många bekräftade fall av smittade som upptäckts. Men nu har Folkhälsomyndigheten lagt om sin strategi.

Man anser nu att risken för smittspridning i Sverige är mycket hög och man ser att det finns tecken på samhällssmitta. Det gör att man går in i en ny fas.

På en presskonferens i går slog statsepidemiolog Anders Tegnell fast att den inhemska smittan ökar något.

– Men väldigt långsamt. Det skulle kunna vara toppen av ett isberg, att vi har en mer spridd spridning i Sverige än vad vi har trott, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall

Sorry, jag vet inte riktigt vad du vill säga, så kanske blir mitt svar inte helt to the point i relation till vad du egentligen vill säga (därför att det är svårt att förstå vad som är ditt problem, förutom att du verkar rädd).

Beslutet du citerar är ju fullständigt logiskt. Det är ju bara journalister och kalenderbitare som kan tycka att det är viktigt om det är 680 eller 720 accumulerade inrapporterade fall ikväll. Som du säkert vet så har siffran ingen exakthet (i vissa fall är det folk som testats idag, i många är det folk som testats igår) och det säger heller inte hur många som är sjuka, än mindre smittade, då många av de förstnämnda har så lindriga symptom att de inte tror de har Corona, och de sistnämnda inte ger utslag förr än viruset utvecklats. Därför är siffran redan från nörjan ändå bara en indikation, inte ett facit.

Så, uttalandet avsåg troligen att redogöra för situationen, det vill säga att den inhemska smittan ökar något, dock är de flesta fortfarande smittade direkt eller indirekt från Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Blev förvånad nu precis när jag läste att Norge har hela 27 personer i serious/critical condition.

Sverige har bara 2 hittills, men den siffran lär ju kunna öka drastiskt och väldigt fort vad jag har förstått.

Spanien och Frankrike går i samma fotspår som italien, ser inte bra ut för dessa länder.

Lär ju bli likadant här om 2 veckor.

Inte alls säkert, det har ju dubbelt så många fall som oss procentuellt också. Hur coronan slår mot olika länder är olika, beroende på olika omständigheter. Vi kommer inte bli som Italien... Det tror inte jag.. Inte ens nästan..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Vad gör Finland som Sverige inte gör? 59 smittade i flera dagar nu.
De testar inte så mänga.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Turkiet stoppar flyg från sverige till 17 april

Varför just Sverige?

Samtidigt försöker de tvinga folk att fly över gränsen till EU där många flyktingar väljer just Sverige. Är det inte ironiskt.
Citera
2020-03-13, 17:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Kommer även tillställningar med stora folksamlingar utomhus att ställas in - typ derbymatcher i Allsvenskan eller EM-kvalmatcher?
Svar: ja!

Utom för Jonas Gardell som får ha en publik på 499 utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in