2020-03-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vore kul att se hur många som riskerar eller har förlorat insatta pengar på börsen de senaste dagarna?

Skriv gärna in hur många procent/promille av det kapital ni har i aktier som verkligen gått minus..Jag skulle tro att det är ganska få som verkligen har förlorat insatta pengars värde om man jämför med vad det är värt idag..De som börjat nyligen borde dock ha en ordentlig nergång och förlust om de tog ut pengarna idag.

Att jag skriver är att jag tror faktiskt att de flesta inte förlorat reella pengar om de säljer idag.. snarare att värdet sjunkit ordentligt jänfört med innan corona utbrottet..

De som verkligen förlorat pengar om de skulle sälja idag, är nog de som borde låta allt sitta kvar ett bra tag till.

Alltså inte förlorad värdestigning utan förlust av insatta medel typ satt in 10 000 för 1 år sedan nu förlust på 2000 bara 8000 kvar på kontot.. Inte räkna med inflation heller..
Tror många mår dåligt av tappen senare tid så de ljuger nog både för oss och sig själva om hur mycket de egentligen tappat på att sitta still i båten.
Citera
2020-03-13, 14:58
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tror många mår dåligt av tappen senare tid så de ljuger nog både för oss och sig själva om hur mycket de egentligen tappat på att sitta still i båten.
Tappet som sker just nu är jag fullständigt övertygad om kommer att hämtas igen relativt fort.. Behöver man inte pengarna till en Semesterresa eller liknande så är det ingen fara på taket skulle jag säga.

Skulle tro att alla dessa får tänka om lite och låta pengarna ligga kvar minst ett år längre vilket i sin tur kanske kan få kortsiktiga sparare att bli mer långsiktiga.

Visst man hajade till lite över gårdagen..då det föll extremt snabbt men nu har ju det mesta av gårdagen hoppat upp lite igen och efter helgen lär det ha gått upp lite till jämför med igår och idag..De som handlade igår.. lär få in en slant. Går ju fortfarande att handla ganska billigt om man vill minska sina förlusten och få poster med ett totalt lägre inköpspris.
Citera
2020-03-13, 15:03
Medlem
Citat:
Tappet som sker just nu är jag fullständigt övertygad om kommer att hämtas igen relativt fort.. Behöver man inte pengarna till en Semesterresa eller liknande så är det ingen fara på taket skulle jag säga.

Skulle tro att alla dessa får tänka om lite och låta pengarna ligga kvar minst ett år längre vilket i sin tur kanske kan få kortsiktiga sparare att bli mer långsiktiga.

Visst man hajade till lite över gårdagen..då det föll extremt snabbt men nu har ju det mesta av gårdagen hoppat upp lite igen och efter helgen lär det ha gått upp lite till jämför med igår och idag..De som handlade igår.. lär få in en slant. Går ju fortfarande att handla ganska billigt om man vill minska sina förlusten och få poster med ett totalt lägre inköpspris.

Kurskurvorna och läget liknar 2000 och 2008 betydligt mer än 2015.

Nedgång på runt på drygt 50 procent är vad jag tror innan det vänder. Så var det 2000 och 2008.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-13 kl. 15:07.
Citera
2020-03-13, 15:06
Medlem
In och köp bara, i haglet av vinstvarningar samtidigt som sedelpressarna går varma USA. Det blir skitbra det, jag köper efter riktiga kraschen
Citera
2020-03-13, 15:12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Kurskurvorna och läget liknar 2000 och 2008 betydligt mer än 2015.

Nedgång på runt på drygt 50 procent är vad jag tror innan det vänder

Igår låg det väl på ca -25% på 3 år så jag tror 50 är i högsta laget Idag ärdet lägsta -20 ungefär av tre år..Så det skulle betyda att index skulle ramla ner 30% till.. Nja.. kanske 10-15 till .35% eller max -40%

Tror det räcker med ett rykte om att något befintligt preparat är verksamt för de mest smittade personerna så kommer nog många att ga sig in och försöka hänga med på uppgången från maxMin..

Som vanligt så kommer många missa absoluta botten och ångra att de inte handlat i steg under nerfärden till max min. Jag har inget jättesparande men kommer att handla för några tusen i veckan nu
och portionera ut mina inköp för att se hur utvecklingen blir på 3-4 års sikt.. Kan ju bli en extra slant till pensionsdagen att festa för.
Citera
2020-03-13, 16:33
Medlem
Citat:
Igår låg det väl på ca -25% på 3 år så jag tror 50 är i högsta laget Idag ärdet lägsta -20 ungefär av tre år..Så det skulle betyda att index skulle ramla ner 30% till.. Nja.. kanske 10-15 till .35% eller max -40%

Tror det räcker med ett rykte om att något befintligt preparat är verksamt för de mest smittade personerna så kommer nog många att ga sig in och försöka hänga med på uppgången från maxMin..

Som vanligt så kommer många missa absoluta botten och ångra att de inte handlat i steg under nerfärden till max min. Jag har inget jättesparande men kommer att handla för några tusen i veckan nu
och portionera ut mina inköp för att se hur utvecklingen blir på 3-4 års sikt.. Kan ju bli en extra slant till pensionsdagen att festa för.

Man ska titta på USA, inte Sverige. Stockholmsbörsen har urholkat sitt värde de senaste 20 åren.

Följ Nasdaq (i synnerhet) och SP500 och du ser att de har en helt annan utveckling. Tittar man på deras kurvor ser man att det finns betydande fallhöjd.
https://www.di.se/bors/index/comp/
Citera
2020-03-13, 16:39
Medlem
Citat:

Skit i absoluta toppen och absoluta botten... det gör inget om du missar med nåt år i varje ände och en 5-6% i var ände, du tjänar förstås ändå på att sälja en aktie för 110 som sedan går upp till 120 och köpa när den gått ned på 90 som sedan fortsätter vidRe ner till 80 för att sedan några år senare stabilisera sig på 110 igen.. förstår ni verkligen inte detta enkla??
Citera
2020-03-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Skit i absoluta toppen och absoluta botten... det gör inget om du missar med nåt år i varje ände och en 5-6% i var ände, du tjänar förstås ändå på att sälja en aktie för 110 som sedan går upp till 120 och köpa när den gått ned på 90 som sedan fortsätter vidRe ner till 80 för att sedan några år senare stabilisera sig på 110 igen.. förstår ni verkligen inte detta enkla??

Håller med dig. Köp efter krasch och sälj av några år senare. Invänta nästa krasch. Repeat.

Ska följa dina köptips Boo.
Citera
2020-03-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Man ska titta på USA, inte Sverige. Stockholmsbörsen har urholkat sitt värde de senaste 20 åren.

Följ Nasdaq (i synnerhet) och SP500 och du ser att de har en helt annan utveckling. Tittar man på deras kurvor ser man att det finns betydande fallhöjd.
https://www.di.se/bors/index/comp/

Jag tänker det samma. Finns nog en del luft i Nasdaq och att dess nedgång är fördröjd. Kortar den redan men är sugen på att korta mer.
Citera
2020-03-13, 17:04
Medlem
Jäklar vad det hoppar upp och ner på börsen.
Vad får folk att köpa nu?
Citera
2020-03-13, 17:09
Medlem
Cincinnatis avatar
Galna svängningar idag. Men jag förstår att det slutligen rör sig neråt nollan på något sätt. Det är oerhört riskabelt att ha vissa positioner inför helgen eftersom så mycket kan hända på kort tid. Kommer något chockbesked under helgen är man rökt.
Citera
2020-03-13, 17:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidLuigi
Jag tänker det samma. Finns nog en del luft i Nasdaq och att dess nedgång är fördröjd. Kortar den redan men är sugen på att korta mer.
Men herregud. Man får ju kolla på värderingarna och inte kurvan först och främst.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NDAQ/nasdaq/pe-ratio

Pe är 19.4 i dagsläget. Det är det lägsta sen 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in