Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Nu har jag inte läst Borgnäs bok men jag finner det inte troligt att Lisbeth var måltavlan.
Det första skottet var mot OP. Sen vet jag inte varför det andra skottet var/om riktat mot LP. Eller om det nu bara var ett vådaskott.
Men anta nu att skott nr två var riktat mot LP så kan man ju bara spekulera i varför annat än att gm ville tysta henne av olika anledningar eller helt enkelt bara skrämma LP till tystnad alt att hela händelse är så chockartad att hon inte skulle kunna peka ut gm i efterhand.
Om du läser Borgnäs bok så ser du att majoriteten av vittnena först hör ett skott, tittar instinktivt dit skottet kommer ifrån, hör ett par tre sekunder senare ännu ett skott varpå en av de tre personerna omedelbart faller till marken.
OP träffades i ryggraden i höjd med skulderbladen = kroppen faller omedelbart handlöst till marken.
Om OP hade träffats av det första skottet så hade han således redan legat på marken när det andra skottet avlossas.
Borgnäs tror att det första skottet avlossades mot LP för att skrämma henne.
Jag tror istället att det var ett vådaskott, alternativt att OP vred sig hastigt vid första skottet så att det missade och istället nuddade LP.