2020-03-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
För er som är intresserade av förhandlingen kan jag berätta att Tingsrätten idag beslutade att trycka in en extra dag för vittnesförhör, det sker på fredag nästa vecka.
Tack för info! Vet du vilka vittnen?
Citera
2020-03-13, 11:52
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack för info! Vet du vilka vittnen?
Nej, har för tillfället inte koll på det. Ska se om jag kan få fram nåt...
Citera
2020-03-13, 11:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Hon började skolan kl. 11, hon såg poliser hos L*ena när hon cyklade förbi. När hon kom hem fick hon veta att L var försvunnen. Finns i ett förhör med HD.

Ok, tack.

Nu hittar jag inte vid vilken tidpunkt polisen kom till plats?
Vill minnas att det var någonstans vid 10-tiden????
Citera
2020-03-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vad tror ni om Lenas geo- vän H. Åoch hennes utsaga 150/685? Hon hävdar att Lena under våren 2018 skulle förlova sig med Stefan på Kilimanjaro. Lena sade detta åt henne vt. 2018. Var det därför han mördade henne istället för att avblåsa det hela? Hur förstår ni saken?
Hinderspeövningen på bordet...
Citera
2020-03-13, 11:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Idioter och dårar samarbetar. De har känt varandra längre än deras relation, av sexuell karaktär. Det vet alla som följt tråden. Så mycket för din sk jurist utbildning.
Så idiotiska försök till trådsanningar om längre sexuell relation är just lögner.

Så du vill tuta i oss att hon började knulla runt först när hon blev pastor?

Aktbilaga 151 vittnesförhör (2) sid 70. Ca, 2 veckor innan mordet.

-Vid ett tillfälle, en söndag i slutet av april, troligen sista söndagen i april var det gudstjänst på
Folkets hus i Örebro. Det ligger mitt emot polisstationen i Örebro. Det var Hillsong Kyrkan
som höll gudstjänst och Daniel pratade med Lena. Han tror att han har träffat henne tre till
fyra gånger sedan bötjan på året.

-Lena fick ett telefonsamtal när Daniel pratade med henne. Under samtalet ändrade hon
tonläge från att vara glad till att bli bekymrad och orolig. Hon ändrade helt sinnestämning
ifrån att ha varit glad och uppspelt till att verka rädd och orolig och Daniel fick uppfattningen
att det rörde henne privat som person.

-Daniel märkte på henne att det var något och undrade vad det var som sades i samtalet.
Lena svarade att något känns konstigt men hon ville inte berätta vad det var. Daniel frågade
henne flera gånger men hon ville inte berätta mer och hänvisade till att hon var pastor och
hade tystnadspli
kt. Daniels känsla var dock att hon använde tystnadsplikten som ett skäl att
inte berätta trots att de gällde henne privat.

----------------
Antingen ljög Lena för Daniel att hon har kvar pastorstiteln eller så har porr-pastorn haft sex med alla dessa män huller om buller titulerad pastor.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-13 kl. 12:02.
Citera
2020-03-13, 12:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Bra gräv här!

Ja för en gång skull verkar Massi-Fritz gjort sig förtjänt av hela ”arvodet” när hon pekar ut olämpligheten att med dessa åsikter som Lindén har, döma i mål som dessa.

Trots Lindéns groda att ”råka” blanda privata åsikter med professionella har han nu ypperlig chans att visa vad han verkligen går för.

Lindén kanske följer sitt eget råd: att det är dags och lägga åsikten bakom sig och gå vidare.

Som sagt handling väger tyngre än ord och neutralitetsprincipen framför allt i den positionen.

Det är uppenbart var jävigheten häri skulle ligga och oavsett utgång i TR lär detta mål med stor sannolikhet hamna i HR.

Glad att du tycker det, om mitt gräv alltså.

Jag har ju en helt motsatt slutsats till vad du verkar ha i ditt svar till mig, det är för djävligt att för att kunna "vinna" sitt mål måste tydligen Hiding & Johansson ha en rättrogen rådman som domare, det duger inte att fälla MGM på det som framkommit i förundersökningen.

Misstolka mig inte nu, jag anser att MGM är lika skyldig som Kain men jag vill se honom fälld på bevisning, inte en feministisk doktrin, är det "fair enough" för dig?

För övrigt anser jag att Massi-Fritz är den största olyckan som drabbat rättsväsendet i modern tid.
Citera
2020-03-13, 12:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Fattar han inte att det går konstigt ihop med att han inte gjorde ett dyft för att hitta henne. "Vara med henne i tankarna" när hon ska packa klätterutrustning men totalt skita i henne när hon är försvunnen eller bortrövad.

Nej, jag tror att SD inte fattar det. Hans medkänsla är bara ett påklistrat utanpå verk. Därför blir det fel och låter falskt.

Jag fattar inte varför advokaterna tar upp detta nedan. Spär på den känslan.
Det känns som att de vill att man ska se att SD har lidit. Men fokus hamnar lite snett här. Han tycker ju mest synd om dig själv.

Och svaret, det blir ju inte så bra. Jag undrar om det inte blir fel effekt här?

"Advokaten frågar 45-åringen om det påverkat hans sorgearbete över Lenas bortgång, att han anklagas för mord.
– Mitt spontana svar är vad fan tror du. Men ursäkta. Jag ska inte säga så. Det är en stor chock att hamna i den här situationen. En nära vän har blivit mördad, säger han.

– Jag vill uttrycka det som så att jag blivit bestulen på min möjlighet att bearbeta sorgen, säger han.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-jag-ville-henne-allt-gott-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet-dar-45-arin gen-berattar-sjalv

Hm, de flesta skulle nog må mycket dåligt.

Men det är väl just den här meningen han upprepar till sina vänner om och om igen ända sedan start.
Värst för L*ena förstås, och att han aldrig får möjlighet att sörja.

Det låter väldigt tomt och innehållslöst. Samma meningar om och om igen i varje mess.

Själv kanske man skulle också ägna en tanke (om man nu utgår från att han är oskyldig, vilket han ju menar); att det är så fruktansvärt vad hon råkat ut för (och det kan man väl först säga när man vet att hon har råkat illa ut på riktigt) och vem kan ha velat henne så hemskt?

Dessutom borde man sörja L*ena och lida med henne och hennes anhöriga.
Som oskyldig borde man vara fly förbannad på den verkliga gärningsmannen som usatt L*ena för det groteska och som har sat honom och hela hans familj i detta. Inte minst hemskt för hans barn.

Saknar hela den paletten.

Två inövade meningar som ibland blir helt opassande.

T ex låter det konstigt att säga: värst för L*ena förstås, innan man vet ens vad som har hänt och hon ännu inte har hittats. Och bara det, ingenting mer.

Ingenting om oro vad som kan ha hänt????

Försvarsadvokaterna borde ha försökt att hitta något sådant i mess, konversationer. Men det gick väl inte.
Citera
2020-03-13, 12:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Hinderspeövningen på bordet...

Ja, Lena hade kanske börjat kräva att SD ska gifta sig med henne när skilsmässan med HD gått igenom. Det var min tanke direkt när jag fick reda på hindersprövningen på bordet, inbjudan till hjärtkladdkaka samma kväll och Kilimanjaroförlovningen.
Citera
2020-03-13, 12:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att Aftonbladet upphör med direktrapporteringen är inte bra. Ensam på plats blir nu lokalblaskan NA, vars ägare familjen Bonnier redan har tjänat en del pengar de här två åren på rätt ensidiga och okritiska betalartiklar. Det råder inget tvivel om att den tidningen prioriterar att ha ett gott samarbete med berörda myndigheter. Lägg till detta lagmannens försök att undanta fupen från offentlighetsprincipen, uppläxningen häromdagen av en åhörare som skrev ned vad som sades, det lagstridiga beslutet om elektronikförbud m.m. Min gissning är att vi sedan inte kommer att få kunna höra ljudinspelningarna från den här rättegången som man annars brukar kunna göra. Det står för mycket på spel den här gången, och jag tror inte att det som står i domen kommer att ge en rättvisande bild av vad som sägs.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, jag ska ge dig lite mer vatten på din kvarn, du får en länk om den troliga orsaken till att Hiding & Johansson till varje pris vill jäva ut domare Björn Lindén, han är "infidel", dvs inte rättrogen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare

Läs där så blir det lite klarare varför Björn Lindén inte passar som domare med tanke på den linje Hiding & Johansson valt till motiv för gärningen.

Björn Lindén är alltså inte den domare som nämns i texten, han är den som anställde honom.

Tack ni två. Bra att det är några som tänker till skillnad från Knäppgökarna som gått ner sig i genusträsket. En fara för rättstryggheten om genusmaffian i polishuset statistikdömer MGM.

Var tog Sim-pampen vägen?
Citera
2020-03-13, 12:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hmm, jag ska ge dig lite mer vatten på din kvarn, du får en länk om den troliga orsaken till att Hiding & Johansson till varje pris vill jäva ut domare Björn Lindén, han är "infidel", dvs inte rättrogen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare

Läs där så blir det lite klarare varför Björn Lindén inte passar som domare med tanke på den linje Hiding & Johansson valt till motiv för gärningen.

Björn Lindén är alltså inte den domare som nämns i texten, han är den som anställde honom.
Det åklagarna var rädda för var kanske att lagmannen Björn Lindén är en helt vanlig och vettig domare, fullt kapabel att förhålla sig opartisk även i en sådan här rättegång. Troligen handlar väl de hittills lite ovanliga besluten från hans sida mest om försök att inte exponera den smutsiga byken i rättscentrums olika myndigheter alltför mycket.

Åklagarna kanske hoppades på en fällande dom med Ulla Gustavsson som domare, men Björn Lindén insåg nog att domskälen i så fall skulle avslöja det som kanske i värsta fall mest liknar en polisiär skröna. Jag gissar att Lindén personligen tog över ärendet från Gustavsson för att nu kunna avsluta det här nästan två år långa spektaklet på ett smidigt och korrekt sätt, och en friande dom ställer kanske dessutom lägre krav på formuleringen av domskälen, jag vet inte. Kanske behöver man i en friande dom inte i detalj redogöra för hur man har resonerat och värderat bevisningen, utan kan nöja sig med att kort konstatera att det inte räckte för fällande dom?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-13 kl. 12:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tror att SD inte fattar det. Hans medkänsla är bara ett påklistrat utanpå verk. Därför blir det fel och låter falskt.

Jag fattar inte varför advokaterna tar upp detta nedan. Spär på den känslan.
Det känns som att de vill att man ska se att SD har lidit. Men fokus hamnar lite snett här. Han tycker ju mest synd om dig själv.

Och svaret, det blir ju inte så bra. Jag undrar om det inte blir fel effekt här?

"Advokaten frågar 45-åringen om det påverkat hans sorgearbete över Lenas bortgång, att han anklagas för mord.
– Mitt spontana svar är vad fan tror du. Men ursäkta. Jag ska inte säga så. Det är en stor chock att hamna i den här situationen. En nära vän har blivit mördad, säger han.

– Jag vill uttrycka det som så att jag blivit bestulen på min möjlighet att bearbeta sorgen, säger han.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-jag-ville-henne-allt-gott-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet-dar-45-arin gen-berattar-sjalv

Hm, de flesta skulle nog må mycket dåligt.

Men det är väl just den här meningen han upprepar till sina vänner om och om igen ända sedan start.
Värst för L*ena förstås, och att han aldrig får möjlighet att sörja.

Det låter väldigt tomt och innehållslöst. Samma meningar om och om igen i varje mess.

Själv kanske man skulle också ägna en tanke (om man nu utgår från att han är oskyldig, vilket han ju menar); att det är så fruktansvärt vad hon råkat ut för (och det kan man väl först säga när man vet att hon har råkat illa ut på riktigt) och vem kan ha velat henne så hemskt?

Dessutom borde man sörja L*ena och lida med henne och hennes anhöriga.
Som oskyldig borde man vara fly förbannad på den verkliga gärningsmannen som usatt L*ena för det groteska och som har sat honom och hela hans familj i detta. Inte minst hemskt för hans barn.

Saknar hela den paletten.

Två inövade meningar som ibland blir helt opassande.

T ex låter det konstigt att säga: värst för L*ena förstås, innan man vet ens vad som har hänt och hon ännu inte har hittats. Och bara det, ingenting mer.

Ingenting om oro vad som kan ha hänt????

Försvarsadvokaterna borde ha försökt att hitta något sådant i mess, konversationer. Men det gick väl inte.

Helt sjukt. Ja, hans reaktioner är så extremt konstiga. Kan han vara lite autistisk...? Lär sig olika beteeenden men förstår egentligen inte saker.

En annan sak jag har tänkt på är SPRÅKBRUKET både han och LW använt sig av i sina konversationer. De har ett ganska rikt ordförråd och ett till synes utvecklat språk men det låter så himla KONSTIGT och ONATURLIGT alla dessa ord och fraser de slängt sig med. Tycker själv jag har en hög språklig nivå men sådär ser absolut inte mina konversationer ut. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det låter som två robotar som chattar. Ngn som håller med?
Citera
Medlem
Smhfs avatar
Citat:

Intressant läsning, håller med Elisabeth Massi Fritz, även om hon drar till med fantasisummor i sina arvoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in