2020-03-13, 03:11
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Det är fortfarande samhällsekonomiskt olönsamt att hindra epidemin med att stänga av allt ekonomiskt flöde för att rädda livet på 200-1000 personer.

Om vi slutar köra bil imorgon räddar vi livet på cirka 300 svenskar per år. Inte fan är det ekonomiskt lönsamt. Tyvärr så funkar samhällsekonomi. Detta är inte min åsikt. Utan fakta. Sverige stänger ej ner alla skolor i landet för att 1 person har dött och ytterligare 100 -1000 tippas dö.

Och ni som skriker på att FHM sarkastiskt prioriterar jämnställdhet. Det är ert eget fel som velat få till vänsterpolitik till varje pris. Grattis nu har ni den

Tack o lov så finns det ekonomer som kan räkna också.
Merkel tippar 58 miljoner smittade. Jävligt lönsamt. Det är inga tusen pers som tippas dö.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Chelsea-spelaren Callum Hudson-Odoi har blivit smittad. Med tanke på att även Arsenals tränare har drabbats av viruset så lär nog Premier League ställas in tills vidare under morgondagen.

Absolut all sport är kaputt, men i mörkret reser sig ett vaccin eller så kan man börja odla morötter.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Anders Jansson, överläkare vid Danderyds sjukhus skriver att Sverige står inför den största kris som drabbat oss sedan andra världskriget.

https://www.facebook.com/anders.jansson.12576/posts/10160169452033868

Döda SARS-CoV-2 (estimate): 35 - 40 miljoner i världen och 70 000 i Sverige. Räknat med 70% infekterade och 1% dödlighet.

Döda första världskriget: 16,5 miljoner soldater och civilpersoner dödades under kriget.

Döda andra världskriget: Omkring 55 till 60 miljoner människor dessa var inte enbart soldater utan även många civila.

Döda spanska sjukan: Mellan 50 och 100 miljoner människor dog. Minst 35 000 svenskar avled.

Döda Asiaten, asian flu of 1957: Mellan 1 och 4 miljoner döda globalt.

Döda Hong Kong flu, 1968-69: 1 miljon döda globalt.

Fler kan dö av covid-19 än i första världskriget om det vill sig illa.

Källa:

Dr. Anthony Fauci, The U.S. House Oversight Committee, https://www.youtube.com/watch?v=fbR4NuBTJqo

bbc.com, Coronavirus: Up to 70% of Germany could become infected - Merkel, 11 Mars 2020, https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51835856

Wikipedia
Citera
2020-03-13, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack o lov så finns det ekonomer som kan räkna också.
Merkel tippar 58 miljoner smittade. Jävligt lönsamt. Det är inga tusen pers som tippas dö.

Jag pratar sverige, inte en chans att fler än 1000 dör här. En person har dött hittills. En 80årig storrökare
Citera
2020-03-13, 03:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Verkar vara en hel del äldre som röstar SD!
Bra med slopad karens!

Vad tänker ni när det talas om skolor? Jag såg framför mig grundskolor men vi har ju universitet och högskolor också! Hur många sitter inte på deras föreläsningar? Får plats många i en aula...

Alla skolor kommer stängas, såväl universitet som grund
Citera
2020-03-13, 03:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jesus.... Det är ett mycket smittsamt virus, inte en bonde från ryssland under kalla kriget.
Har du inte fattat att det är bättre att skicka hem friska än sjuka människor.
Man vet ju redan vad som kommer att hända, så varför skall man smitta så många som möjligt.

Du har bara inte förstått att alla konflikter hanteras enligt krigskonstens principer om man vill nå framgång, exakt samma strategier och taktik, det bara är så, jag klandrar dig inte för din okunskap.

Bråk med frun, med chefen, med grannen, med Tegnell, med ett virus, vill du segra måste du ha en strategi och tillämpa lämplig taktik.

Förstår man det här förstår man också att man inte kan kasta runt med åtgärder helt planlöst, stänga här, stänga där, testa hit testa dit, screena, karantän, isolera, yadayadayada.

Begriper du inte att Folkhälsomyndigheten har en strategi?

Myndigheten är dessutom tydlig med vilken strategi man har, fördröja. (Utnötning, viruset tappar styrka och anfallskraft med nedanstående taktik och självdör.)

Taktiken just nu är att vi ändrar vårat beteende genom att upplysas om lämpliga åtgärder. Hygien, håll avstånd, res inte i onödan, besök inte folk i onödan, hosta och nys i armvecket etc.

Din strategi är att slå fienden, för det krävs enorma resurser som kommer att kosta ekonomi och i förlängningen liv. Din taktik är att fälla atombomber planlöst och hoppas att någon överlever, resultatet blir kaos och ond bråd död, garanterat.

Tyck vad du vill, men den som håller i rodret har bestämt strategi och du kan inte göra något åt det hur mycket du än sitter här och är oförskämd mot folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Alla skolor kommer stängas, såväl universitet som grund

Ja det blir också grant eftersom CSN inte kommer betala studenter om skolorna stänger.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja som sagt om detta för något gott med sig i slutändan så är det nog förmodligen det, men ärligt talat så hade jag hellre se sittande regering vara kvar och läget var som för 4-5 månader sedan i övrigt.
För medans jag inte har panik, så känns det just nu som att se tåget gå mot en bergvägg i slowmotion.

Jag hoppas så innerligt att jag har fel och skulle bli enormt glad om det var så. Men jag tror detta är något som kommer vända upp och ner på min och andras tillvaro på ett sätt som man bara kunde tro i sina värsta mardrömmar tidigare men återigen jag önskar av hela mig att jag övertolkar.

Jag vaknar varje morgon och tänker, undras om det var en mardröm? Sneglar på datorn, vill inte fälla upp den, men jag måste ju få veta. Så är man tillbaka i mardrömmen.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Det är fortfarande samhällsekonomiskt olönsamt att hindra epidemin med att stänga av allt ekonomiskt flöde för att rädda livet på 200-1000 personer.

Om vi slutar köra bil imorgon räddar vi livet på cirka 300 svenskar per år. Inte fan är det ekonomiskt lönsamt. Tyvärr så funkar samhällsekonomi. Detta är inte min åsikt. Utan fakta. Sverige stänger ej ner alla skolor i landet för att 1 person har dött och ytterligare 100 -1000 tippas dö.

Och ni som skriker på att FHM sarkastiskt prioriterar jämnställdhet. Det är ert eget fel som velat få till vänsterpolitik till varje pris. Grattis nu har ni den

Läs på och Googla är du snäll
Citera
2020-03-13, 03:15
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Jag pratar sverige, inte en chans att fler än 1000 dör här. En person har dött hittills. En 80årig storrökare

Ja sen kan du ju RÄKNA lite på hur smitta fungerar.
Om du inte klarar det så kan du följa Italiens siffror på dödsfall dag för dag. Smittofallen publicerades alldeles nyss i denna tråd för ett par sidor sedan. Dödsfallen hoppas jag han lägger upp strax.
Citera
Medlem
TSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vilket jobb du har lagt ner på ditt inlägg Tack vad intressant
Kan du publicera igen och lägga till italiens dödsfall med?
Tack! lite knepigt att få någon tydlighet när man skriver från telefonen, men roligt att du uppskattar det.

Sverige:.....Italien:.....Skillnad:
12Mars....27Feb
687st.....655st.....32st
Dödsfall: 1st.....17st

11Mars.... 26Feb
503st.....470st.....33st.....
Dödsfall: 1st.....12st

10Mars....25Feb
357st.....323st.....34st
Dödsfall: 0st.....11st

9Mars....24feb
260st.....229st.....31st
Dödsfall: 0st.....7st

8Mars....23Feb
203st.....157st.....46st
Dödsfall: 0st.....3st

Italien fick sitt första dödsfall den 21Feb och är det landet med störst dödlighet(6,7%)
Jag tror inte att vi kommer upp i samma dödlighet men det kanske kan vara intressant ändå.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Dödligheten ligger ju på 1%

Man befarar att runt 70% blir smittade.

Vad är 1% av 7 miljoner? Inte är det 1000...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in