2020-03-12, 23:43
Medlem
Använd spolarvätska, koncentrerad, som desinfektion hemma om ni har behov av att tvätta av ytor. Har såpass hög sprithalt att den brinner. Giftig dock. Skulle inte ha den på händerna eller använda den till barn. Till händer är tvål och vatten tillräckligt. Om man tvättar sig ofta.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Vi har haft 2 allvarliga fall i Sverige. Herregud. Enligt Smittskyddsprofessorn Jan Albert så var de flesta som var smittad och kom hem från norra Italien inte ilagda på sjukhus, och om de inte hade varit beordrade att stanna hemma så hade de gått och jobbat. Det låter mildare än en vanlig influensa. Vad är det som folk inte förstår?

Då kan du informera Italien för de ligger typ 1-2 veckor före oss i smittspridning och dödsfall.

De senaste dagarna utspelar sig tragiska scener när överbelastad italiensk vårdpersonal måste bestämma vem av de svårt sjuka som ska leva och vem som ska dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
De är på ICA Maxi verkar det som.

Haha ja hävlar! Har mitt klart sedan och började för två månader sedan så känner mig lugn som fan. Tycker mest synd om alla andra som nu får slåss om de viktiga saker som finns kvar
Citera
2020-03-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Beror på vad som avses. Att avråda ifrån resor till exempelvis Stockholm? Att helt stänga av staden för trafik in och ut? Att folk där helst inte ska lämna sina hem under en period?

Förmodligen kommer man be folk att undvika onödigt resande och allmänna sammankomster i allmänhet. Vissa lyssnar, idioter kör vidare och smittan sprids ändå.

Jag ser inte hur man ska kunna spärra av hela städer i dagsläget. Dels är det en kapacitetsfråga för polis och militär, dels - vad händer med de som vägrar lyda ordern?

Sen är det en fråga om att gå ut i god tid till allmänheten, med trovärdig information om hur allvarlig situationen kan komma att bli. Då är folk mentalt förberedda när besluten fattas, samtidigt som man litar på de som fattar besluten. Här har svenska myndigheter och politiker misslyckats - den folkliga acceptansen för drakoniska åtgärder blir således låg när det väl kommer till kritan:

Varför ska vi stänga av en hel stad för "en liten influensa"? Kommer folk fråga sig. Alldeles försent kommer de upptäcka att deras pappa eller mormor är död i denna "influensa". Då kommer ilskan mot myndigheterna växa för att ingen upplyste dem om riskerna.

Vad som sen händer är ett eget kapitel för en annan tråd.
Företagen har en bra möjlighet här:

Om de kan garantera transport, extremt rigorösa hälsokontroller av anställda osv så finns en möjlighet.

Så fort det finns den alla minsta misstanke om att ditt företag inte gör absolut allt den kan för att maximera din säkerhet utifrån omständigheterna, så är företaget rökt.

Det fungerar alltså inte längre med efterblivet corporate bullshit och sinnesslö godhetssignalering, utan företagen måste övertyga även de som lyckats slå sig fria från grupptänkshotet.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tradera förbjuder handsprit och munskydd
https://www.gp.se/ekonomi/tradera-förbjuder-handsprit-och-munskydd-1.25276695

Bra där! De satans parasiter som försöker tjäna pengar på den här pandemin borde föras bakom huset och skjutas. De har aldrig haft hälsoskäl för sin bunkring, enbart girighet.

Allvarligt, trodde inte vi skulle få se såna äckliga människor som vill försöka profitera på läget.
Jävla ohyra fyfan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Dödligheten för corona i ett land som Sverige ligger på ca. 10 %. Så den är ganska hög.

Det innebär ca. 1 miljon människor döda i Sverige.

Jag vill kalla det ganska hög dödlighet ändå.

Hahahh vad får du 10% från?
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Du kan lugnt räkna med att personalen har blivit smittade av sjuka som vart där och handlat alvedon, och nu har du antagligen blivit smittad av personalen som alla andra kunder kommer bli. Coronan smittar extremt lätt, lättare än förkylning, vänta nu 5-14 dagar och var beredd på det värsta...

Utgår från att jag troligtvis blir smittad vad jag än gör, när jag bor i centrala Malmö och har svårt att undvika människor. Men att bli smittad utan att ha mina inhalatorer och kortison och redan pågående problem med astma sedan förra förkylningen är heller inget alternativ.
Citera
2020-03-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det förändrar ju enormt mycket. Medianen är dessutom mittvärdet, vilket innebär att det kan ligga ett kluster nära 65 i den del som är under 65 och betydligt högre tal över 65. Medianen säger ingenting om man inte får se alla förekomster.

Ur intervjun:
"This means that half of the patients are older than 65, and half of the patients are younger."

Han bokstavligt talat förklarade det för er som inte vet vad Median betyder.

Vad är det för fel på dig?
Är det verkligen så svårt att ta in fakta som är obehagligt? Acceptera läget istället för att kämpa emot såhär. Halva Sverige håller på som du gör just nu.
Det är tragiskt.
Senast redigerad av Vilarosa 2020-03-13 kl. 00:14.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Alla på mitt apotek idag var kraftigt förkylda, var dock tvungen att hämta ut astmamediciner ändå. Lång kö också. Personalen sa att de har snart slut på alvedon, och de kommer inte att få in mer heller på ett bra tag.

Jäkla dumdristigt att gå in på ett apotek, hade aldrig jag gjort. Finns postorder som fungerar förträffligt. Hoppas du inte blev smittad...
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Med tanke på att Italien är det hårdast drabbade landet utanför Kina så är det självklart att andra länder inte har den erfarenhet Italien fått erfara.

Italien ligger två veckor före oss. Bara att gilla läget och göra det bästa för sig själv och sin familj med den informationen.

När detta är över så kommer inte längre Italien att sticka ut. Sverige däremot...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Tack jag är inte ensam om att misstänka att detta kommer ta lång tid! Jag tror detta kommer ”plana ut” bortåt 2 år.
Inte ens Italien har fått igenom fler än 15.000 fall i vården... dessa utgår jag ifrån är merpart kritiska/svårare fall så de borde utgöra ca 20%. Så 5 x 15.000 = 75.000 smittade just nu... men jag är generös o tar höjd till 100.000 smittade för att vara på säkra sidan.
81% enkla symptom, 14% svåra, 5% akuta länk: http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

Så nu åter till hur stor andel 100.000 är av 60.000.000 Italienare.
De måste få igenom 100.000 smittade 600 gg genom vården precis som läget är idag!

Men vi drar ned det ännu mer, vi låter endast 50% bli smittade i hela Italien.
Då behöver 300 omgångar med vardera 100.000 människor pytsas ut för att bli sjuka och hamna hos vården.

Som ni förstår kommer detta ta åratal :/

Så hur gör vi? Släpper bromsarna och låter vården krascha totalt ? Läkare och sjuksystrar kommer dö det är det oundvikliga men omgång nr 2 kanske blir bättre när några läkare är tillfälligt immuna efter genomgången sjukdom.

Alltså detta är ett smutsigt skitvirus ur människans perspektiv men en fulländad marodör och tyst mördare ur virus synpunkt
Exponentiella förlopp går snabbare än vad man tror. Jag tror absolut inte detta tar två år. Som kinesiska epidemiologer tror, säger jag att detta tar slut i sommar.

Det är bara förbereda sig på ett par månader där man har så gott som fullt ansvar för sin egen och sin familjs säkerhet, och där många blir sjuka och vissa tyvärr dör.

Angående en andra våg... Jag tror faktiskt som Tegnell, att den kan komma redan framåt hösten. Även om jag inte vill måla fan på väggen så tror jag att det kan bli ännu värre då - den kommer smitta färre, men en högre andel dör, även fler i unga år. Allt är osäkert och min teori tar höjd för en ADE-effekt. Ingen vet exakt hur illa den kommer bli, jag allra minst.

Men låt oss stanna här och nu. Vi kommer kunna fira sommar i fred.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ett annat land som jag tror gör sina egna testutrustning är Tyskland. (Jag antar även att Tyskland har haft mycket större lager av testutrustning samt mycket bättre beredskap generellt än Sverige).

Tyskland har nu 2745 smittade. 779 nya smittade idag! Men bara 6 omkomna hittills.

Jag tror Tyskland kan bli Europas Sydkorea. Massiv snabb testning och få döda. (Tyskland har säkerligen även en god tillgång på intensivvårdsplatser och ventilatorer.)

Tyvärr så tror jag att det låga dödstalet i Tyskland beror på hur man avgör orsak, de är väldigt korrekta och finns det en regel som säger inom deras sjukvårdslag att dödsorsaken ska vara bekräftad och orsakad av bla bla så gäller den.

Man får inte glömma att det är en väldigt stor kulturell skillnad mellan alla länder och definitionen på helvetet är tydligen ett ställe där Engelsmännen står för maten, Italienarna för ordningen och Tyskarna för humorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in