2020-03-12, 23:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dave
Var inte många dagar sedan det från officiellt håll kommunicerades att vi är förberedda, har god kapacitet, har läget under kontroll osv. Var det förbannad lögn eller total brist på kompetens?
Med tanke på tidigare erfarenhet, misstänker jag både och.

Det var brist på att förstå problemet och en önskan att om man bara blundar så försvinner skiten!
Citera
2020-03-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja, tror du det blir bättre på börsen med stängda skolor och arbetsplatser? Där har du det riktiga hotet.

Är du galen? Stängda skolor kostar inte ett skit. Och jobben? Är inte materielet i industrin slut snart ändå? MÅNGA inom offentlig sektor kan gå hem direkt utan att någon skulle sakna dem.
Citera
2020-03-12, 23:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Varför ska Sverige alltid vara så speciella och vägra stänga ner skolor och dylikt sen visar det sig alltid att det skiter sig i slutet.

För detta har hänt så många gånger förr...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej

Man räknar så lågt som 0,4-0,7% i dödstal. Officiellt men inte kommunicerat.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Mycket bra och balanserad intervju. Klok kille den där intensivvårdsläkaren. Lyssna på vad han säger.

Varför ska vi lyssna på honom, är han epidemiolog?

Det han berättar om tillståndet har vi hört från annat håll, men vad kan han om epidemiologi?

Doktor Snuggles kan sannolikt lika mycket som honom om smittspridning på makronivå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Enligt MSB kommer det inte bli matbrist, det enda som kommer ske är att man inte kanske får allt man önskar.

Och VEM FAN litar på MSB?
Citera
Medlem
messiasibids avatar
BREAKING: Belgium closes all schools, bars, and restaurants due to coronavirus and bans all recreational events regardless of size - Från BNOnews
Citera
2020-03-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Många kommer dö, och inte bara av viruset utan pga ett överbelastat sjukvårdssystem. Säkert många äldre som kommer dö pga detta, pga virus eller annan sjukdom. Men till skillnad från kina kommer vi testa de sjuka & döda gör viruset.

Hur många kommer dö som skulle dött iaf?

I genomsnitt för minst 265 Pers per dag i Sverige som inte är involverade i brott eller olyckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De slutsatsen kan vilken normalbegåvad person själv räkna ut. Vi har redan för lite personal Inom sjukvården. Corona innebär vi antagligen behöver några tusen till.

Sverige drivs på marginaliserade ekonomi.

Jo men jag tycker det är anmärkningsvärt att en minister säger rakt ut att barnen får gärna bli smittade så länge vårdpersonalen kan gå till jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Är du galen? Stängda skolor kostar inte ett skit. Och jobben? Är inte materielet i industrin slut snart ändå? MÅNGA inom offentlig sektor kan gå hem direkt utan att någon skulle sakna dem.

O börsen klarar sig själv med eller utan skolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ser att du endast har gjort 2 inlägg på din profil så jag kommer på intet sätt att ta dig på allvar utan du är bara ett diskussions-troll! Ge upp bara!

Antalet inlägg har väl inget med min funderingar att göra.
Som att säga till någon på Blocket, ser att du bara sålt en sak tidigare så du är ingen seriös säljare.
Mina funderingar är sånt som kommit upp på mitt jobb idag.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressanta siffror, och lägger man därtill en ökad medvetenhet i befolkningen som vidtar försiktighet kan det göra mycket på R värdet.

En högst spekulativ tes som jag tidigt lyfte fram, dock finns inte mycket forskning på området, men studier talar för att det kan vara så att en virussmitta tar ut en annan. Är man smittad med ett virus kan ett annat blockeras, typ. Om det är så är det teoretiskt en fördel att till exempel ha influensa eller förkylning just nu, och då hade det minskat R värdet för Covid-19. Men som sagt, finns inga tydliga bevis i nuläget, för få studier,i endast indikationer.

Det finns även uppgifter som gör gällande att om man blir infekterad av till exempel en förkylning så stärks skyddet mot andra virusangrepp i ungefär en vecka. Skulle också kunna sänka R värdet.

Hypoteser som skulle kunna utgöra en bonuseffekt om det visar sig att hypoteserna stämmer, dock är det sannolikt allmänhetens åtgärder som är den enskilt betydelsefulla faktorn.

Första dödsfallet i Thailand hade ju både Dengue feber och Corona så då kan man ha två virus samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in