2020-03-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Sweet.. halsont, snorig och huvudvärk. Nästan så jag hoppas det är Corona. Ska man ändå få skiten kan man ju lika gärna få den nu.
Kanske blir som med vattkoppor, man letar upp någon som kan smitta en så man får det överstökat.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Lär inte hända. Har sagt det hela tiden: antal smittade i Italien är förmodligen enormt. Det räcker att kika på Sydkorea för att se var dödligheten kommer ligga på.

Precis och Italien är ett mycket tätt befolkat land med 60 miljoner invånare.

Den hysteri som nu byggs upp och skenar okontrollerat visar dock på allvarliga brister människans förmåga att förhålla sig till kriser. Det har redan skapat så djupa sår i samhällssystemet att det kommer att ta år att återhämta.

Det stora problemet i hela denna historia är att vi (och många andra) har en sjukvårdsapparat som inte ens fungerar när det är normalläge.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Eventuellt 70 coronasmittade anställda på Varbergs sjukhus.. aj aj hur många kan dom ha smittat?

Är det gänget fran Varberg som akte pa Semester med buss till Italien som de gjort de senaste 14 aren?
Citera
2020-03-12, 19:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Nej, du hittar bara på saker om andra utan att ha en aning. Ser det ut som att flödet är påverkat av att jag har lite extra mat hemma för en person? Du borde lyssna på MSB. Lugna ner dig.

Men nu pratar jag om de som hamstrar nu. De som denna vecka köper slut i mataffärerna. De som drabbas är äldre och fattiga. Denna matbrist kan öka på dödsfallen bland de äldre.

Det är mycket bättre att alltid ha en matbuffert hemma för några veckor. Som du verkar ha. Så livsmedelsflödet inte förstörs.

Jämför med motorvägen. Att zickzacka i köerna kanske är bäst tidsmässigt för dig vid ett givet tillfälle. Men i själva verket så leder zickzackandet till att trafiken fördröjs för alla i trafiken, inklusive dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Så, det hårt drabbade landet Italien har just nu 250 fall av smittan per miljon invånare. Och de klarar det knappt.... Angela Merkel säger att enligt experter kan 2 av 3 människor bli smittade. Inser ni vad det betyder? Låt oss hoppas de har fel.

Dom har garanterad 50x det talet. 15x bara för att inkubationstiden är 5-6 dagar. Sen vill ju ingen med lindrigare symptom bli testad. 4x från det.

Sannolikt är 2 av 100 smittade i Italien nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Jag tror han menar att vi borde satsat pengarna på sjukvård, civilsamhälle, beredskap etc. Istället gick ALLT som inte var fastmonterat till utlänningarna.
Trots det har Sverige finanser att klara beredskap inom sjukvård. Jag tror inte för fem öre att, även om vi hade haft bara tre invandrare i landet, våra myndigheter hade rustat bättre för denna kris...
Citera
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag tror tyvärr vi måste inse att många människor kommer dö på grund av att de inte kommer få någon vård. Gamla människor med diverse olika krämpor som måste tas omhand varje dag kommer inte längre kunna få den hjälpen .

På akuten vid Lunds universitetssjukhus, i november förra året, blev jag överraskad över väntetiden och alla människor som låg i korridorerna i upp till 8 timmar. Det var en gumma som säkert frågade om vatten i fyra timmar och tillslut fick en annan väntande patient ge henne det eftersom ingen sköterska hade tid. Jag är ung och frisk, det var inga problem för mig då, men tanken slog mig återigen när jag följde utbrottet i Italien. Om det är 8 timmars väntetid på akuten på ett av landets största sjukhus, när det inte pågår någon pandemi, kommer detta inte gå. Om utbrottet blir lika stort som i Italien kommer få människor, som inte är coronasmittade, få någon vård, alternativt rätt vård vid rätt tid. Utöver alla de äldre som har otur att drabbas av Corona, kommer multisjuka som inte har corona avlida på grund av att det helt enkelt inte finns några lediga läkare längre.

Jag förstår inte hur vi i Sverige alltid kan vara så oförberedda på allting? Varför går man och röstar på dessa idioter var fjärde år? Förstod man inte att inkompetensen inom våra myndigheter var livsfarlig redan under herr Eliassons tid? Eliasson är bara en annan politiskt tillsatt idiot i mängden.

Förra sommaren var jag inlagd på Södersjukhuset, jag talade med en äldre herre som fick vänta över 24 timmar innan han fick vård. Det vara total anarki i korridorerna vid akuten, människor låg överallt, spydde, dödsångest, skrik, springande personal, nej Sverige är inte rustat för någon epidemi.
Senast redigerad av motarbetar 2020-03-12 kl. 19:10.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Dom flesta är över 60 och har en annan sjukdom också exvis diabetes

Precis, Majoriten ja det stämmer,

Men det fanns statiskt med åldersgrupper och % dödlighet. Det måste ha ändrast något nu?

Kan ju inte vara 0.2% fortfarande på 20-39 år tex
Citera
2020-03-12, 19:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Varför säger alla att Sverige slutat med smittspårning?
Det är väl bara region Sthlm som slutat?

Vet att det spåras på andra håll...

Läste precis att Skåne kommer att göra likadant, slut på testerna och tops
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Om hur Kina klarar kampen mot viruset bättre än många andra.

https://m.youtube.com/watch?v=h5Fpw8lwwrU

Jag håller med. Kineserna gör även detta bra. Vi borde lära av dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaraya
Nästan tacksam att Sverige slutar att rapportera antal fall när man inser att de officiella 130 tusen fallen snarare är 130 miljoner eller fler.
Kina med sin diktatur och kontroll över alla medborgare lyckades hejda epidemin och nu tror vi i väst att vi ska lyckas med samma sak. 🤐
Många fall bland kändisar och idrottsmän rapporteras världen över men enligt statistiken har dessa länder nästan inga fall. 🤐
Och hittills har inga siffror kommit från Östafrika där miljoner kineser arbetar. 🤐
Eller från Indonesien, Pakistan och Nigeria. 🤐

Så snälla svenska myndigheter, och aftonblaskor som snöat ner sig i enstaka fall, lyft blicken och berätta för oss hur det egentligen står till.

Då får de killgissa! Man har ju inte haft en metod för att möta smittan vid gränserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Är det gänget fran Varberg som akte pa Semester med buss till Italien som de gjort de senaste 14 aren?

Vet inte mer än att det är sjukhuspersonal..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in