2020-03-12, 17:50
Medlem
xmzs avatar
Guyana hade 1 fall som nu har dött. Vilket jävla öde att vara den enda smittade i landet och trilla av pinn på köpet.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Allt känns overkligt nu, förstår inte att det här händer. Vet inte hur man ska hantera det hela. Känns surrealistiskt, vill både spy, gråta och skrika. Vi är för första gången i verklig kris på nationell nivå. Vi kommer inte att klara det här. Är helt utom mig. Fyfan så hemskt att uppleva det här. Kan inte allt bara få ett stop, kan inte det här bara vara över. Vaknar i helvetet, somnar i helvetet.

Jag förstår faktiskt dig. Kände likadant häromdagen, blev så uppskrämd så jag kunde knappt sova. Vi måste hjälpas åt att sprida information här, eftersom myndighetern är så luddiga.
Troligtvis kommer vi alla få Covid19, men de flesta av oss kommer klara sig bra. Man får hoppas att man är en av dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Nu mörkar inte längre Tegnell sitt landsförräderi. Det blir orättvist för de som inte kan jobba hemifrån, då är det bättre att hela Sverige blir smittat.

Det blir väldigt många liv på hans samvete vilket jag innerligt hoppas att han får sota för.

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Ansvaret ligger nu hos Löfvens regering. Om man i krisläge ser att en myndighetschef inte pallar trycket så måste man som Regering ta sitt ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse57
Undrar hur det skulle fungera om det blev nödvändigt med ransonering av livsmedel i dagens Sverige. Finns det överhuvudtaget planering för sådant läge?
Gubbgissar, men ställer mig mycket tveksam.

Vi har ett överflöd av mat i Sverige. Så klara oss nog. Är ju vår/sommar och dags att sätta potatis snart. Har vi tur har vi en varm god sommar med mycket bra skörder. Sämre år med missväxt och vinter. Ja då ser det mörkt ut.

Men är väll kaffe som kan bli en bristvara. Resten går nog att ordna.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Ja, det är ju så det brukar se ut vid stora ekonomiska kriser. Överklassen går under medan vanligt folk klarar sig...
Du kan slå dig i pannan bäst du vill, men varken du ellet jag har någon talan eller makt över skiten.
Jag säger endast det jag tycker och tänker om det hela. Att du slår dig för pannan påverkar inte mig.
Jag är trött på mänskligheten. Människan är mer eller mindre galen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Vad kan bli smittskydds och regeringens nästkommande drag efter 500 pers begränsningen??
Alltså seriös fråga.. Vad är mest troligt att deras nästa drag blir? Vad är mest sannolikt? Om ni orkar kan ni gärna skriva flera åtgärder som kan komma efter den de ny infört, gärna i kronologisk ordning...

Min lista ser ut såhär:
- Skolor inom ett visst område stänger, tex. Stocholms regionen
- Sammankomster minskas till 100 personer, kanske till o med 50 personer
- Alla affärer förutom livsmedel och apotek skall hållas stängt
- Företag med personal som har möjlighet uppmannas till hemarbete
- Skolor i hela landet stängs

- Sjukhus stänger ner mindre akuta avdelningar, läkare kommenderas till vård kritiska insatser
- Stängda skolor blir temporära sjukhus

- Utlandsresor avrådes
- Hemresande från utland alt. Norden sätts i hemkarantän
- Alla icke nödvändiga resor inom landet avrådes

- Apotek inför ransoner på inköp
- Mataffärer inför ransoner på vissa produkter

- Polisen förklarar Corona som särskild händelse, kommenderingar utdelas
- Polisen förstärks med utökad hjälp från Försvar o Hemvärn på särskilt kritiska ställen

Flera av punkterna i listan är redan införda i mer eller mindre grad i ett flertal länder runt om oss.
Citera
2020-03-12, 17:51
Medlem
Hej! Jag har blodgrupp 0+ och funderar på att lämna blod. Kan det möjligtvis hjälpa någon tro? Känner att jag som medborgare vill göra något gott i dessa tider
Citera
Medlem
Tror Ni att systembolaget stänger ned? Kan man köpa på distans, Linas matkasse finns det även för starkare varor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, allt tyder på att vi kommer att få uppleva otäcka scener om bara några få veckor.

Det som väldigt många här i tråden inte fattar är att covid-19 inte är en sjukdom som bara drabbar äldre. Även många yngre kommer att utveckla lunginflammation och de kommer att behöva intensivvård. Skillnaden är att de yngre i regel klarar sig förutsatt att de verkligen får adekvat vård.

Så allt hänger på att sjukvården inte blir överbelastad. Det är vad som har hänt nu i Italien, där intensivvårdsplatserna inte räcker till och alla inte kan erbjudas intubation med ventilator eller respiratorvård. De tvingas prioritera bland patienterna.

Men vad är det för jävla idioter som sitter på det rutna smittskyddsinstitutet? Jag fattar inte. De verkar ha stängt av sina hjärnor. Om de har misslyckats och haft fel i precis allt hittills, och det är mycket värre än de trodde, VARFÖR AGERAR DE INTE I TID NU?
Jag förstår att ett inresestopp skulle slå hårt ekonomiskt, men det är det mest effektiva. USA agerar direkt, i Sverige står de och runkar av varandra istället för att sköta sina arbeten.

Totalt handlingsförlamade idioter. De måste avkrävas på ansvar när detta elände är över. De gör sig direkt skyldiga till en humanitär katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skolplikten är ett svepskäl så klart. Att stänga skolor dödar hela den svenska ekonomin. Detta har man ju så klart räknat på långt innan detta virus.

Det handlar om att bromsa och fördröja, man vet att corona är ostoppbar nu. Där för försöker man bara rädda ekonomin.

Det är ansvarsfullt

Borde det inte vara bättre att låta så många som möjligt få viruset, så de blir immuna mot det?

Annars drar man väl bara ut på det, så att det kommer "leva" kvar längre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
USA har bl.a. p.g.a. sina låga löner för folk i serviceyrken och obefintliga sjukförsäkringar/sjukvård sämre förutsättningar än Europa och riskerar att få en stor spridning.
Att då stoppa dessa flygningar kan ju iof hindra en del ny smitta att komma in men andra åtgärder i det egna landet borde kunna göra mer.

Finns ju massvis med länder i Europa som har lägre minimilöner än USA.

Men ja, USA har liksom Europa fått okontrollerad smitta på hemmaplan. Men för att bekämpa viruset krävs att minska utbytet, annars smittar vi bara varandra fram och tillbaka om och om igen. Likt hur Kina stängda av mellan olika delar av smittade ställen för att ha kluster att lättare kunna bekämpa. Bekämpningen i Kina måste ju vara helt omöjlig om det samtidigt ska komma in mängder med corona-hostande européer och amerikaner och hela tiden skapa nya hotspots runtom i landet.
Citera
2020-03-12, 17:52
Medlem
Magnus Ranstorp har gått bananas på twitter:https://twitter.com/MagnusRanstorp/status/1238125528093282306

Magnus Ranstorp
@MagnusRanstorp
·
5h
Anledningen att danska regeringen vidtog så drastiska åtgärder var att man konsulterade italienska hälsoministern. Hans enda budskap till Danmark var: VÄNTA INTE! DRA PÅ MED RESTRIKTIVA ÅTGÄRDER.

Dansk sjukvårdspersonal, polis och andra samhällskritiska funktioner får passning av barn om man inte hittar annan lösning.

Lyssnar nu på
@SR_StudioEtt
Grundvalarna för Norge och Danmark beslut är att skolor förstärker smittspridning starkt.
@Folkhalsomynd
vet det. Förstår inte deras resonemang - barn smittar varandra och sina föräldrar. Inte värt att begränsa denna smittspridning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in