2020-03-12, 15:18
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Precis. Om det stämmer betyder det att Borgnäs återigen får ta på sig foliehatten.
Sorry att jag är lite lost i den här långa tråden. Är det Borgnäs som är källan till att KP ska presentera SA som anstiftare/GM och att PU ska läggas i någon slags "vila" som det stått i någon av blaskorna? Hittar inte det när jag googlar.
Citera
2020-03-12, 15:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Sorry att jag är lite lost i den här långa tråden. Är det Borgnäs som är källan till att KP ska presentera SA som anstiftare/GM och att PU ska läggas i någon slags "vila" som det stått i någon av blaskorna? Hittar inte det när jag googlar.

https://www.expressen.se/nyheter/sydafrika-ar-det-hetaste-sparet-i-palmeutredningen/

"Och det är så det kommer bli, enligt Borgnäs uppgiftslämnare"
Citera
2020-03-12, 15:29
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://www.expressen.se/nyheter/sydafrika-ar-det-hetaste-sparet-i-palmeutredningen/

"Och det är så det kommer bli, enligt Borgnäs uppgiftslämnare"

Stor tack. Kan det verkligen stämma...Hoppas det blir foliehatt för Borgnäs.
Citera
2020-03-12, 15:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Här ska följande tilläggas.

Både AB rakt bakifrån, och IM snett framifrån, uttrycker detta faktum med nästan likartade ord i sina första förhör.

Båda upplevde att skotten var riktade mot samma person. Alltså personen som föll ner efter det andra skottet.

Varken AB eller IM såg att mördaren siktade snett åt sidan höger mot LP utifrån OPs ryggtavla i någon sekvens.

Ändå påstår skribenter i denna tråden, som inte var på plats, att alla vittnen såg fel. Eftersom de påstår sig veta bättre efter 34 år.

Jag var inte heller på plats. Alltså kan jag inte såga de som bevisligen var det. Men jag noterarar att skottet genom Lisbets kappa gick underifrån upp. Vilket är svårt att förklara om vapnets riktning varit uppifrån ner. Även fast ''vapenkunniga'' skribenter försökt. Via förklaringar som påminner om ''den magiska kulan''
Håller med om att det första skottet träffade LP och att det förmodligen var ett vådaskott. Borgnäs menar istället att det första skottet var medvetet för att skrämma LP, eftersom GM i precis samtliga övriga avseenden var ett iskallt proffs och därmed inte skulle ha missat/vådaskjutit.

Jag håller med Borgnäs om att GM visste vad han pysslade med, men även ett proffs kan missa om offret t.ex. hastigt vrider sig i skottögonblicket.

Alternativet, att med millimeterprecision endast vilja skrämma LP är mycket osannolikt av två skäl:

1. Inte ens ett proffs kan skjuta så exakt (mm) med så många rörliga delar.

2. Att nöja sig med att skrämma ett vittne som förmodligen kunde identifiera honom är inte logiskt. Bättre då att sikta någon millimeter till vänster och mörda (tysta) även vittnet.
Citera
2020-03-12, 15:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Håller med om att det första skottet träffade LP och att det förmodligen var ett vådaskott. Borgnäs menar istället att det första skottet var medvetet för att skrämma LP, eftersom GM i precis samtliga övriga avseenden var ett iskallt proffs och därmed inte skulle ha missat/vådaskjutit.

Jag håller med Borgnäs om att GM visste vad han pysslade med, men även ett proffs kan missa om offret t.ex. hastigt vrider sig i skottögonblicket.

Alternativet, att med millimeterprecision endast vilja skrämma LP är mycket osannolikt av två skäl:

1. Inte ens ett proffs kan skjuta så exakt (mm) med så många rörliga delar.

2. Att nöja sig med att skrämma ett vittne som förmodligen kunde identifiera honom är inte logiskt. Bättre då att sikta någon millimeter till vänster och mörda (tysta) även vittnet.
Som om LP inte blev skrämd ändå.
Citera
2020-03-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Jag undrar om Sydafrikaspåret är det som PU tänker presentera. Har ni några tankar om det?
Gått igenom spåret och det finns ju onekligen substans i det. Med en svensk hitman.

Dirk Coetzee berättar för Boris Erson att Craig Willamson ekännt att Sydafrika var skyldiga. Men det är luriga gubbar dom där. Dirk namngav Anthony White som skytt.

Tror i så fall någon svensk inblandning som sista länk nere på Sveavägen. Polis? Kanske? Palmehatare? Absolut.
Jag förstår inte vad du menar. Det är tvärt om så att det presenterats flera olika påståenden som visat sig innehålla hinkvis av falska uppgifter gång på gång kring det. Finns varken hållbara motivbilder eller något som knyter det till mordplatsen och man får ha en otrolig fantasi om man tror att PU skall presentera något sådant. Sanningen är att om man höjer blicken lite finns bara någon handfull tänkbara som i samförstånd gjort det här där kanske 4-5 faktiskt var de aktiva. Antingen blir det ett åtal eller så presenterar man det man fått fram om detta med trovärdighet. Inga andra möjligheter finns. Vi får hoppas att det är folk med ryggrad som väljer att erkänna och inte gråtlisor.
Citera
2020-03-12, 16:29
Medlem
Citat:
Precis. Om det stämmer betyder det att Borgnäs återigen får ta på sig foliehatten.
Fast det intressanta är att Borgnäs inte tror på det trots att det är en källa han känner och som åtminstone haft insyn i Utredningen tidigare.

Vore intressant att veta källan.....
Citera
2020-03-12, 16:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ok, ändå försökte du insinuera att Åsgård egentligen inte prickade rätt på lasermannnen trots att han faktiskt prickade rätt. Ännu en gång använder du dig av ohederlig argumentation. Inser att du bara är intresserad av att driva ditt konspirationspår trots att du låtsas var öppen för olika teorier och infallsvinklar.

Jag har blivit beskylld för mycket genom åren, men faktiskt aldrig för att vara ohederlig. Det visar att du inte riktigt förstår vad jag menar och det är säkert mitt fel.

Vad jag menar är bara det jag skrev från början - att GMP rörande Palmemordet för mig är ett dokument som jag anser vara beställt av Ölvebro för att försöka binda CP till brottet. Jag tycker Åsgård och hans kollega drar en del slutsatser om GM:s agerande som är undermåliga.

Huruvida GMP i Lasermannen-fallet är bra eller dålig undandrar sig min bedömning. Jag påpekade bara att LGWP i tv berättade att polisen redan löst Lasermannen-fallet och att Åsgårds GMP kom in efter att mördaren avslöjats.

Men Lasermannen är ingen prio för mig eftersom den här diskussionstråden uteslutande handlar om Palmemordet.

Med hopp om att vara tydlig.
Citera
2020-03-12, 16:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast det intressanta är att Borgnäs inte tror på det trots att det är en källa han känner och som åtminstone haft insyn i Utredningen tidigare.

Vore intressant att veta källan.....
Jag tror att Borgnäs hittade på det.
Citera
2020-03-12, 16:47
Medlem
Bjornhagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Lägger man sedan till att GM har ett stort jaktintresse och jagat under många år i Afrika och/eller Alaska så är både placeringen av skottet och valet av vapen, som är ett bra val för avfångning eller avvärjning, också rimligt.

Det fanns på 1980-talet inga hinder för en besökare i Sydafrika eller i Alaska att legalt komplettera vapenarsenalen med en revolver med kalibern .357 och ett par askar ammunition. Båda platserna hade, och har fortfarande en mycket liberal vapenlagstiftning. Tullen i Sverige utgjorde inga problem vid en dold införsel. Gick någon på ”grönt” med en lång vapenbox, så kunde det hända – om det fanns personal på plats – att de tittade i boxen och ville se en licens. Övriga väskor kollades inte.
Citera
2020-03-12, 17:05
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har KP någon speciell kompetens eller erfarenhet när det gäller kontakter med utlandet?

Ja det är hans gebit. Åklagare i många svårlösta utlandsärenden. Du kan lyssna på radio om hans eftersökningar i Afghanistan, när en svensk journalist blev ihjälskjutren, eller om imamen som sköts med revolver i Sverige av uzbekisk säkerhetstjänst.

KP är den som reder i brott med utländska förtecken.
Citera
2020-03-12, 17:24
Medlem
styrlunds avatar
Håller på med Borgnäs bok.
Hela hans teori om skottföljden faller på faktumet att OP inte tycks ha reagerat, varken på handen på sin axel eller ett ljudet från ett förstaskott mot LP.
Om det skulle varit så att mördaren går fram och lägger handen på axeln på OP, men välja att skjuta LP först, hade troligtvis OP reagerat som LP gjorde, LP vände sig om mot OP när hon hörde föesta skottet
Om LP skjutits först, hade OP med en vridning ut mot Sveavägen försökt komma bort från handen som han känner på sin axel.

Nä, känns som Borgnäs tappat bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in