2020-03-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Jag skulle inte dö om samhället stänger ner, nej. Men finns ganska många som skulle. Det finns absolut mer man kan göra, men du pratar som om man borde stänga ner alla samhällsfunktioner utom sjukvården omedelbart. Och det är en orimlig reaktion.

Nej mataffärer och apotek kan få ha öppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag har läst Sun Tzu. Elaborera, varför skulle en aktör vilja döda människor här o där för att störa ekonomin? För vilket syfte?

Det säger du bara nu för att jag nämde honom, hade du läst Sun Tzu hade du inte argumenterat som du gjorde. Om vi skulle debatera det du efterfrågar i denna grötiga tråden blir vi sencurerade av olika anledningar.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är aldrig försent.
Men det borde redan ha gjorts.

Men det är nu två kritiska flaskhalsar som måste lösas.

1. Skyddsutrustning o material måste fram annars riskerar man vårdpersonalens liv o hälsa.
O i slutändan att det inte finns vård att ge.

2. Att det finns vårdpersonal som kan arbeta. Här gäller det att sätta in alla stödresurser som finns.
Allt från ekonomiska stimuli till olika typer av stöd som befrielse från biltullar, säkerställa parkering i anslutning till arbetsplatser, bilersättning (det är olämpligt att åka kommunalt i dessa tider). Likaså ordna med trygg barnpassning (tex extra föräldraledighet till den andra föräldern).
Allt för att hålla sjukhuspersonalen frisk o tillgänglig.
Inventera alla med sjukvårdsutbildning som jobbar i statlig byråkrattjänst, de borde kommenderas ut till närmaste akutintag.
Som borgmästaren i Shanghai gjorde när sjukvården gick på knäna där, han kommenderade ut partimedlemmarna att dra på sig skyddsdräkter och hoppa in på sjukhusen.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ett snabbt utdrag ur dina 180 poster i tråden, samma tuggande, som en förkylning/influensa, ingen fara, tönt och idiot osv.
Vet du inte vad du skriver egentligen? Sällan och aldrig får du med riktiga källor utan du verkar gå på någon slags övermänsklig kunskap som du trollar fram.
Du får gärna tro att det inte är någon fara men du sätter andra människor i fara med liknande inlägg. Sanningen är att du vet inte vad det här kommer att innebära för Sverige, Europa eller världen i övrigt. Du tillhör gruppen som aldrig förbereder sig på problem och det får du gärna göra, men dra inte med dig andra i fallet, för falla kommer du att göra med din livsfilosofi.

Ska vi gå igenom de olika sakerna jag skrivit?

1. "Nej. Dock bör man läsa på och förstå att över 85% får symptom som är lika lindriga som en vanlig förkylning. Man behöver inte lägga om sitt liv på grund av detta om man inte tillhör riskgruppen.

I övrigt gäller samma sak som alltid: God handhygien och stanna hemma om du har sjuksymptom."

Kommentar: Ja, det stämmer, nu har dock siffran ökat till att 88% av alla får milda symptom. Källa:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Faran är obefintligt liten. Du är en jävla tönt om du sitter och hamstrar skit.

Kommentar: Faran är obetydligt liten att man som frisk människa dör av Corona. Att du hamstrar skit är också löjligt. Var nere på Ica idag och det var inte brist på någonting. Till och med extrapris på konservburkar (Vitabönor i tomatsås)

Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ökningen är helt naturlig i Sverige och inte på något sätt utom kontroll.

Kommentar: Vid tillfället av denna kommentar var ökningen helt naturlig och alla vi hade ingen inhemsk smitta över huvudtaget.

Citat:

Det funkar inte riktigt så. Läs på lite, så kan vi ta en diskussion sen. Det är inte ens 1 miljon smittade i Kina där allt varit ur kontroll. Troligtvis blir inte ens 1000 pers i Sverige smittade och då är det 20 som dör som troligtvis ändå skulle dö om de fick vanliga influensan som fler än 1000 kommer få.

Kommentar: Här hade jag fel, vi har helt tappat kontrollen på spridningen nu och det beror på de slappa åtgärder man inte tog.

Citat:
Viruset är de facto mildare än en "vanlig" influensa.

https://www.svd.se/viruset-mildare-a...varldsekonomin

Kommentar: Detta var i ett tidigt skede och här angav jag källan som sa detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ändå konstigt att det bara är 1 person av 600 som ligger på intensivvård? eller? Det är väl endast intensivvårdsfall som har chans att dö?

Fördröjning. Behov av intensivvård kommer vi se de kommande dagarna i rätt stor mängd.

Dessutom är det en del som redan är inlagda på sjukhus. Huruvida dessa intensivvårdas eller "bara" får lite syrgas är oklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Om man har en extra andningsmask så lämnar man knappast ifrån sig den. Samhällskontraktet är brutet i och med idioterna i regeringen och på FHM och var och en får klara sig själv. Blir man svårt sjuk de närmaste veckorna så är det kört. Peaken är nådd. Vilken jävla idiot. Systemet har rasat ihop i Stockholm och vi tillhör nu skaran av länder som Nordkorea och Iran som varken testar eller smittspårar aktivt.
Hade hoppats att någon tillförlitlig person aktiv skulle ta ledningen i denna svåra kris och med trygg hand leda oss medborgare genom kaoset men nu får vi istället försöka överleva på egen hand? Jag är djupt besviken på hur infantilt och illa detta har skötts från dag ett. Man har inte på långa vägar gjort tillräckligt för att aktivt hindra spridningen för att man inte velat ta jobbiga beslut samt sysslat med att mörklägga sanningen under varenda presskonferens och dölja sanningen med trams och babbel och tomma floskler. Skadebegränsningen sker hela tiden i efterhand. Helt galet. Jag hoppas att de av oss som överlever kommer att ha lärt oss något och att vi kommer att tillsätta viktiga tjänster i samhället hädanefter med rejäla, rakryggade och ärliga människor som ger oss ärliga och klara besked.
Citera
2020-03-12, 15:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det beror på att du inte har nån koll.
Jag har hållit på med friluftsliv i Sverige i snart 40 år och druckit sjövatten från mängder av sjöar. Mälaren har mycket bra vatten som inte kräver nån rening.
Faktum är att i stort sett allt sötvatten i Sverige är fullt drickbart, det man behöver koka eller filtrera är från små vattentäkter som kärr eller gölar.

Naturligtvis kan du dricka mälarvatten som det är, inget snack om det.
Men, det beror på var du väljer att dricka, gör det på fel plats och du drar i dig en cocktail av alla de bakterier och virus som sköljs med av avrinningen från stadens ytor.
Men detta vet du så klart om du friluftat i 40 år.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Jag skulle inte dö om samhället stänger ner, nej. Men finns ganska många som skulle. Det finns absolut mer man kan göra, men du pratar som om man borde stänga ner alla samhällsfunktioner utom sjukvården omedelbart. Och det är en orimlig reaktion.

Vilka skulle dö av att skolorna stängde ned eller att soptunnan blivit överfull för att sopgubben inte varit ute och tömt den?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Mycket orimligt att i det här läger göra som Italien nu gjort. Dock är skolor och andra publika sammanhang ett vettigt första steg.
Citera
2020-03-12, 15:36
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Ja, helt plötsligt var hon akutsjuk.. Då kan man fråga sig varför idioten ringde 1177 från första början.
Säg till henne att använda kry nästa gång. Snabb service och gratis
Ledsamt att kalla andra som är sjuka för idioter. Men det är väl bevis för ett splittrat samhälle antar jag.

Tack för tipset om kry. Aldrig hört talas om eftersom jag aldrig är sjuk.
Sex koppar kaffe och fyra cigg till frukost håller mig frisk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Vad hade ni gett för att få vara en fluga på väggen när Tegnell imorgon ska ha möte med hans nordiska motsvarigheter och läxa upp dom alla i hur feltajmade och överdrivna deras åtgärder i dagsläget är?

Eftersom man mest troligt (rökare sen mååånga år) kommer dö snart i corona så kan jag gå dit som spöke och lyssna och skämmas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej mataffärer och apotek kan få ha öppet.

Lägg till sanitet, vatten, el, viss reparation, viss leverans och logistik, viss produktion och barnpassning för samhällsnödvändiga yrken så kan jag börja instämma. Om det handlar om några veckor. Och troligen inte hela landet samtidigt heller men de mest påverkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in