2020-03-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ändå konstigt att det bara är 1 person av 600 som ligger på intensivvård? eller? Det är väl endast intensivvårdsfall som har chans att dö?

Christ. Det tar ett tag innan man behöver intensivvård. Det är inte så att man behöver det så fort viruset är i kroppen. FFS.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Behövs inte, mälarvattnet är fullt drickbart som det är.
Nej, kan innehålla algblomning och föroreninger nära ytan. På större djup är det bättre men inget som är helt säkert.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Att inte ta beslut är Sveriges strategi.

Ett beslut som har sina konsekvenser:
https://www.friatider.se/analys-massiv-isolering-eller-massdod-i-sverige-sista-chansen-att-valja-ar-nu

Tjänstemanna ansvaret MÅSTE återinföras!
Ingen ska frias för så fatalat horribla beslut som FHM tar just nu, vilka jävla inkompetenta analfabeter!
Citera
2020-03-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ändå konstigt att det bara är 1 person av 600 som ligger på intensivvård? eller? Det är väl endast intensivvårdsfall som har chans att dö?

Folk kan dö när de ligger hemma och inte kan andas och hinner ringa efter ambulans. Kan ju faktiskt gå väldigt fort. Säg att ambulansen kommer på 10 min, hur många kan vara utan luft i 10 minuter.
Citera
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Vad hade ni gett för att få vara en fluga på väggen när Tegnell imorgon ska ha möte med hans nordiska motsvarigheter och läxa upp dom alla i hur feltajmade och överdrivna deras åtgärder i dagsläget är?

För att lyssna på något så tråkigt?
Jag skulle ta betalt. 5000 per varje påbörjad timme låter rimligt
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tanken har föresvävat mig i fantasins värld.

Ju fortare de flesta har varit smittade desto fortare försvinner epidemin, dock till en oerhörd kostnad i människoliv.
Jag menar att snabbt smitta de som har väldigt låg risk för att få lunginflammation och allvarliga följder. Vet inte var brytgränsen ska gå men verkar ju som att ålder är en väldigt viktig parameter. Sen ska de så klart stanna hemma tills de är friska och lite till.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men någon gång måste man släppa på det men när då. Om två veckor, två månader eller två år? Hur mycket av ekonomim ska tillåtas raseras och vilket pris i form av mänskligt lidande det kommer att medföra.

Förhoppningen står väl till vaccin och/eller antivirala läkemedel... fuck ekonomin tänker jag. Finansministern har ju skrytit om vår låga statsskuld länge nu. De får väl ändra på det.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det beror på att du inte har nån koll.
Jag har hållit på med friluftsliv i Sverige i snart 40 år och druckit sjövatten från mängder av sjöar. Mälaren har mycket bra vatten som inte kräver nån rening.
Faktum är att i stort sett allt sötvatten i Sverige är fullt drickbart, det man behöver koka eller filtrera är från små vattentäkter som kärr eller gölar.

Hänt en del på 40 år dock. Inte lika roligt längre:

Citat:
2,5 miljoner svenskar får sitt dricksvatten från Mälaren.

Men nedsmutsning och övergödning gör att vattnet inte når upp till EU:s krav på god kvalitet.

Nu larmar branschorganisationen Svenskt vatten om att vattenavgifterna måste fördubblas - en höjning på 400 kronor per månad och hushåll.

EU har gett Sverige fram till år 2021 att nå vattendirektivet.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Indien:

Citat:
Coronavirus outbreak: The number of coronavirus patients in the country has risen to 74, the Union Health Ministry said on Thursday.

Citat:
The Delhi government on Thursday declared coronavirus an epidemic and announced that all cinema halls, schools and colleges (where exams not being held) will remain shut in the national capital till March 31.

Och Sverige kör sin "strategi"

https://indianexpress.com/article/live-news/coronavirus-cases-live-updates-china-india-global-deaths-6308641/
Citera
2020-03-12, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du är välkommen hem till mig om du kan bete dig som en normal människa.

Kassören gjorde just det, han var inte i corona-mode som du.
Han sköter sitt arbete precis som han gjorde igår, och kommer att göra imorgon.

Att han kände att han var tvungen att hosta, han hann tänka på att inte hosta på dig, och då valde att hosta sig i handen är inget som du ska skälla ut honom för.

Du tänkte inte en sekund på vem som hostade var för två månader sedan.
Du själv liksom de flesta andra hostade rätt ut ett antal gånger då med tanken "jag vet ju att jag bara satte lite i halsen".

Jag förstår dig, men just nu ska kanske man bör tänka lite extra på sina hostningar på allmän plats eller? Vett och etikett, nej jag har aldrig bara hostat rätt ut och jag kan inte komma på att någon jag känner gjort det heller. Hostningar är som nysningar, man tar dom i armvecket. Är du inte svensk eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Det stämmer att vanliga influensan minskar på sommaren & risken att smittas är som du säger mycket högre om man träffas inomhus än utomhus. Poängen jag ville göra var att det är mycket mer folk i rörelse på sommaren än på vintern & det är enligt mig rimligt att anta att du kommer komma i kontakt med fler folk på sommaren än på vintern.

Sedan så tror jag inte att det är så farligt som en del säger att det är, måhända att det är farligare än säsongsinfluensan men det kvittar egentligen då vi alla lär bli smittade för eller senare oavsett hur många försiktighetsåtgärder vi implementerar, det är lite för sent i dagsläget.

Enda undantaget är väl att folk som är 60+ bör undvika kontakt & hålla sig inomhus.
Vi kan ju alla vara överens om att antalet smittade i Sverige är radikalt högre än vad som anges i statistiken & så länge inte akutmottagningarna börjar slänga kroppar i containrar utanför portarna så kan nog gemene man chilla.

Dom svagaste kommer få ta den stora smällen. Det funkar så i naturen.
Dom svaga måste skyddas, hade det bara funnits ett vaccin hade de inte vart värre än vanliga influensan.

Tror det kan komma nåt vaccin här senare i år.
Jag är orolig för mina föräldrar helt klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Men är du förryckt? Där smittan finns i stor mått undviker man väl. Hoppas du inte ger dina barn det i alla fall om du har några. Man ska aldrig köpa lösviktsgodis men nu är det som att be om att bli sjuk. Att du själv blir sjuk är din ensak men du kan smitta andra och du kan bli en kostnad för sjukvård som någon annan kanske hade behövt men inte kan få för att du inte bryr dig om du blir sjuk.

Ja då är ju 80% som mig iaf. Som nån skrev så såldes det mer lösgodis nu!
Nu får folk lugn ner sig. Men ja, kanske blir slutna påsar nu men jag är ingen fanatiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in