2020-03-12, 15:05
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Många har nog inte släktingar eller vänner som kan passa deras barn, nej. Inte bara sjukvårdspersonal som har viktiga jobb. Vi vill nog gärna att sophantering, vatten, el, avlopp, matproduktion, läkemedelstillverkning, hemtjänst, LSS-assistans, logistik etc. fortsätter fungera även under denna kris. Är inte helt emot att stänga ner skolor - universitet t.ex. kunde vi ju slopa direkt, och gymnasieskolor där det kan skötas elektroniskt ett tag - men det är inte helt problemfritt.

att leva som på 1890-talet någon månad är värre än döden. Du är en idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Var in på apoteket och Willys i sökande på handsprit till mig och en äldre släkting, slut på båda ställen. Bor visserligen på en liten ort så de kanske inte har möjlighet att ta in så mycket, men kvinnan på apoteket berättade att de fick in alkogelen imorse. Det tog alltså slut på drygt 4 timmar.
//Skalman

Gör egen på

35 delar t-röd
1 del glycerol
15 delar vatten
Citera
Medlem
Om man nu bestämmer sig för att stänga skolor och dagis så bör ju dessa rimligtvis fortfarande vara öppna för barn med föräldrar som jobbar inom sjukvården och liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Region Skåne, brist på provtagningsstickor, visir och andningsskydd, lär se likadant ut över hela landet.

Vi är alltså ett rikt land i väst som inte har förmåga att förhandslagra x antal simpla jävla glasspinnar med lite bomull på, man tar sig för pannan. Varför kommer jag att tänka på ett kromat äppelskrutt i Örebro?

I Region Skåne uppger man att man har smittspårat brett och funnit att alla smittade har smittats i nära familjerelationer relaterat till utlandsresor, man har inte funnit någon smittad utanför dessa kluster.

Det är goda nyheter. Det betyder att en shutdown av Sverige kan fungera. Bra att göra det med en gång nu tillsammans med Norge.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Därför att folk på forum likt dessa blir kåta av att se grafer över hur det går uppåt.
Vet inte hur många kommentarer jag sett här som sagt ”Snart leder vi ligan!”, ”Nu går Norge förbi oss”, osv.
Patetiskt, och det är uppenbart att mängder här vill att det ska gå åt helvete. De vill äta sina bunkrade köttbullar med hållbarhet på 5 år.

Nu är det skit samma med tester på enskilda fall. Nu har vi viruset spritt. Det enda intressanta är den ungefärliga geografiska spridningen. Inte detaljsiffror.
Hur ska du få den geografiska spridningen om man inte fortsätter testa enskilda fall. Ska man testa folk hundra och hundra? Eller hur menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Men hallå! det är inte hanteringen som är dyng skit det är att den fins över huvudtaget!

Jag är helt emot det också. Och att kineser äter råttor och fladdermöss. Smutsigaste djuren som bär på sjukdomar. Man borde förbjuda att äta det.
Citera
2020-03-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbowmaker
Sverige kommer troligtvis stängas ner i morgon, börja bunkra! Från rätt så säkra källor! Nu säger jag inget mer!

Skit också.
Jag som ville höra mer.

OK - Nedstängning imorgon.
Tack för info!

PS. Hur fungerar det? Ska vi stänga dörren hemma och säga hej då till luften utanför?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Stäng ned precis allt då och låtsas allt är som förut när allt öppnar igen ?(vilket det inte kommer vara)
och Vilket du säkert kommer göra
Men ser du inte vad som sker?

Vi stoppade inte flygen från Iran trots att allt pekade på att spridningen var okontrollerad där.... och sedan när en rad länder agerat gjorde vi det. Vi stoppade inte flygen från Italien utan istället uppmuntrades människor av Tegnell att åka på semester.... sedan när 40 000 människor kommit tillbaka och nu utgör motorn i det som blivit en samhällspridning stoppas flygen. Vi begränsar folksamlingar nu till 500 personer medan andra länder går betydligt mycket längre.

FHM insisterar vidare på att arbetsplatser ska hållas igång (medan många andra länder agerar för att så många som möjligt ska jobba hemifrån). Tegnell argumenterar t om från ett jämställdhetsperspektiv (varför ska vissa få jobba hemma och skydda sig) för att arbetsplatser ska se till att människor är på plats:
https://twitter.com/strombergmikael/status/1238044978384982016

Hade man agerat hårt och proaktivt så hade man kanske kunnat få en viss kontroll och skalat ned efter hand. Nu sker det motsatta - "inte mer än absolut nödvändigt". Jag tror det är en farlig strategi.

Men du kanske tycker det här projektet går alldeles utmärkt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Har ingen tänkt tanken att man kan stänga skolorna för alla elever utom för de som är yngre än si och så samt har föräldrar med vissa yrken, t.ex. sjukvårdsrelaterade?
De som går på universitet och i gymnasier bör ju iaf kunna sitta hemma fast mamma är på jobbet. Idéer en normalbegåvad individ kan tänka ut på ett par sekunder kan statliga myndigheter med ansvar för landet och folkhälsan inte räkna ut öht.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Vem är Tegnell? och varför bestämmer han vårt öde?
Han är en Agent of chaos.
Citera
2020-03-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Så jävla kul att vi är... 200 PERS I EN JÄVLA BYGGNAD PÅ MITT JOBB OCH VI FÅR INTE JOBBA HEMIFRÅN

Vafan jag vill inte...

ingen karens dag, var sjuk ett par dagar! Det har du rätt att vara.
Citera
2020-03-12, 15:07
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Har ingen tänkt tanken att man kan stänga skolorna för alla elever utom för de som är yngre än si och så samt har föräldrar med vissa yrken, t.ex. sjukvårdsrelaterade?

Tegnell verkar så bekymrad över personalbortfall i sjukvården vid skolstängning, men den åtgärden skulle väl lösa det?

Ett vi och dom-samhälle? Löfvens största mardröm, glöm det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in