2020-03-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det kanske är tomt i klädbutiker nu, för att folk inte vill vara ute, eller?

Då kan ju personal från Hennes och Mauritz passa vårdpersonalens barn, tänker jag?

Om nu anledningen till att inte stänga skolor är att vårdpersonal blir tvungna att stanna hemma med sina barn?

Så du tänker att vi stänger ner förskolor så att annan personal får passa barnen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Men fattar dom inte att detta är allvarligt??

Vi har en allmän spridning i samhället, i skolor möts massor av barn i alla åldrar som tar med sig spridningen hem eller smittar lärare och andra barn. Sen smittas riskgrupperna och folk dör.

Jag blir så jävla matt. Flyttar till norge.

En lärare har ju ofta flera klasser, ämneslärare kan ju lätt ha 5 olika klasser en dag med 30 elever i varje. En lärare kan alltså smitta 150 ungar om den blir smittad av ett barn.
Citera
Medlem
Refunds avatar
Norge har infört ett inreseförbud nu mot människor som varit utanför norden de senaste 14 dagarna. De som är friska kommer returneras och de som är sjuka sätts i karantän. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/4q80jg/norge-blir-satt-paa-en-stor-proeve
Citera
Moderator
Chantres avatar
Ont om provtagningspinnar i Region Skåne. Så nu ska man inte kontrollera de som misstänks vara smittade utan endast svårt sjuka.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tycker ändå inte ni ska vara så hårda mot Tegnell. Det finns faktiskt en funktion i att tona ner riskerna i ett land i början. De som är oroligast börjar hamstra smått då. Sen så småningom allteftersom när riskspridnings-läget tonas upp, så blir ännu fler oroliga och hamstrar allteftersom. Och så vidare.

Så att inte allt brakar samman på en gång tänker jag.

För nu tycker jag det börjar bli hysteriskt då det gäller handling och onlinebutiker osv.

Alla länder har som strategi att tona ner läget i början, tror jag av dessa anledningar?

(Men jag kan tänka fel? Jag är inte jätteinsatt.)

Jag tycker också att mobbningen mot Tegnell har gått för långt. I början förundrades jag över bristen på handlingskraft och åtgärder från Folkhälsomyndighetens sida men nu har det blivit äckligt. Tegnell tar inte fram besluten själv utan alla beslut arbetas fram i samråd med andra länder + många experter på FHM. Var rättvisa i så fall och kritisera hela myndigheten och regeringen men rikta inte in all er kritik mot en enda person som om Tegnell vore personligt ansvarig för planetens överlevnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Måste säga att denna tråden spåra ut helt och väldigt lite handlar om själva viruset. Är bara kritik mot regering och Tegnell. Med all rätt, men det börjar bli tråkigt att följa samma gamla ältande och det är kanske dags det får en egen tråd?

Känner samma finns en tråd om Tegnell ju.
Citera
2020-03-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Så du tänker att vi stänger ner förskolor så att annan personal får passa barnen?
Storesyskonen får väl passa
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Dvs 34 nya intensivpatienter. Enligt data från Kina hamnar 20% på akuten. Så 170 nya smittade.

Exakt.

Stockholm borde inte få göra på detta viset.

Vem fan gav dem tillstånd att mörka siffrorna??! För det är exakt det de gör.

De officiella siffrorna i världen baseras på testade personer med symtom eller misstänkta symtom, förutom de redan svåra sjuka.

Blir det inte lite "orättvist" att då endast rapportera intensivsjuka som coronasmittade men strunta i att testa och rapportera resten?

De skyller på att det tar mycket resurser och tid. Jaha? Men hade inte vi en god beredskap ??

Ska inte man som ett land vara förberedd för småsaker som att ha kapacitet att TESTA folk åtminstone?

Jag menar, hur skulle de klara ett utbrott likt Lombardiet där de både vårdar OCH testar folk samtidigt på löpande band?

Jävla inkompetenta lallare. Amatörer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Det är kontanter som inte kommer att accepteras då de kan vara kontaminerade med viruset.

Har kort med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittan går inte genom väggar. Självklart är det så att färre blir smittade om de nära kontaktytorna kan minskas. Det är absolut inte symboliskt att stänga skolor och uppmana folk till att arbeta hemma i största möjliga mån.
Men någon gång måste man släppa på det men när då. Om två veckor, två månader eller två år? Hur mycket av ekonomim ska tillåtas raseras och vilket pris i form av mänskligt lidande det kommer att medföra.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleeckerstreet
En sak jag inte riktigt fattar, hur vet man vem som ska sitta i (hem)karantän om man inte längre testar? Alla som ”upplever förkylningssymtom” kan ju inte gå i full hemkarantän, men om inte kommer ju istället folk med odiagnostiserad covid gå runt och smitta andra?

Jag är ledsen att säga det men just faktumet att de som som bara upplever förkylningssymptom känner sig butthurt av att bli tillsagda att stanna hemma och tycker det är orimligt kommer att leda till att vi om ca 10 dagar i stället kommer tycka det är hur självklart som helst att ALLA (även de som känner sig på topp) ska sitta i karantän och INGEN ska jobba förutom de som upprätthåller samhällsfunktioner av ytterst viktig karaktär.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Dvs 34 nya intensivpatienter. Enligt data från Kina hamnar 20% på akuten. Så 170 nya smittade.
Nej, inte givet. De har varit sjuka nog att söka vård - det betyder inte att de intensivvårdas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in